Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

VVB + oppvaskmaskin på samme kurs?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har kjøpt meg en leilighet nå ganske nylig og står over en mulig utfordring når det gjelder det elektriske.

 

På stuen og kjøkkenet er det en felleskurs på 10A. I tillegg er det en 20A kurs til komfyren og en 16A kurs som gikk til en kjøkkenmontert varmtvannsbereder.

 

Jeg skal fortsatt ha varmtvannsberederen på kjøkkenet innebygd i et 60x60 skap, og jeg velger nå å kjøpe en ny OSO - bereder: http://www.osohotwater.no/boligprodukter/flexi-benk.html

 

Utfordringen min er nå at jeg må ha en oppvaskmaskin på kjøkkenet, og det er naturlig nok ikke mange kursene jeg kan ta strøm fra.

 

Den eneste aktuelle er og blir 16A - kursen som gikk til varmtvannsberederen. Denne er naturligvis også jordet, noe kursen til en oppvaskmaskin må være.

 

 

Utstyret som skal belaste 16A - kursen blir OSO RB 80 varmtvannsbereder og mest sannsynlig en A++ Siemens oppvaskmaskin.

 

Så derfor spør jeg alle elkyndige der ute om VVB + oppvaskmaskin går på 16A - kursen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en 16A kurs kan du ta ut totalt 3680W. Om den VVBen er på 2kW har du 1680W til vaskemaskina. Nå står ikke VVBen på hele tiden så jeg tror ikke det skal være noe problem. Nå vet ikke jeg hvor store disse oppvaskmaskinene er da. A++ er vel slike energiklasser det?

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

På en 16A kurs kan du ta ut totalt 3680W. Om den VVBen er på 2kW har du 1680W til vaskemaskina. Nå står ikke VVBen på hele tiden så jeg tror ikke det skal være noe problem. Nå vet ikke jeg hvor store disse oppvaskmaskinene er da. A++ er vel slike energiklasser det?

 

Oppvaskmaskinen drar rundt 1000 watt, dog noe mer ved varmt program. Tror det står 1,1 - 1,6 kWh.

 

EDIT: http://www.siemens-h...l?source=browse

 

Denne oppvaskmaskinen er aktuell og bortimot så energieffektiv som de kan bli. Jeg har ikke anelse på om denne + varmtvannsbereder går på en 16A - kurs...

 

EDIT 2: Oppvaskmaskinen står oppført med 0,75kWh forbruk, men krever en koblingseffekt på 2400W og 10A sikring.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

du ha oppvaskmaskin da? ;)

 

To-roms leilighet med begrenset plass, så ja, oppvaskmaskin er et must.

 

Tanken er jo den at denne oppvaskmaskinen kanskje kommer til å gå to til toppen tre ganger per uke. Den vil med andre ord ikke belaste kursen ofte eller mye.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Røvertips: Er det en eldre leilighet kan du ta en spansk en og montere varmtvannsberederen "fast" til 20A kursen, det er ikke lov i dag men det ble gjort før i tiden..

 

Vil forresten fraråde deg å gjøre det på egenhånd, om du ikke vet hva du holder på med kan du brenne ned hele huset..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Røvertips: Er det en eldre leilighet kan du ta en spansk en og montere varmtvannsberederen "fast" til 20A kursen, det er ikke lov i dag men det ble gjort før i tiden..

 

Vil forresten fraråde deg å gjøre det på egenhånd, om du ikke vet hva du holder på med kan du brenne ned hele huset..

 

Nei, jeg tar nok ingen "spansk" en i denne sammenhengen. Men tanken er å kjøre de to enhetene på samme kursen frem til sommeren og så spare opp nok til å legge ny kurs samt oppgradere alle kursene til automatsikringer.

 

Er i renovasjonsfasen og har budsjettert med 110 000 kr til oppussing. Pengene renner ut av kontoen, så jeg får neppe klemt inn en større elektrikerregning før sommeren.

Lenke til kommentar

Røvertips: Er det en eldre leilighet kan du ta en spansk en og montere varmtvannsberederen "fast" til 20A kursen, det er ikke lov i dag men det ble gjort før i tiden..

Hva er det som gjør at det ikke er lov i dag? På kurser med kun fast tilkoblet belastning (=ikke stikkontakt) kan man jo til og med dimensjonere kablene ut fra forbrukeren, i stedet for maks strøm sikringa kan levere.

En løsning kan jo være å ta strøm fra 20A-kursen og sette opp en liten ekstra kapsling med en 16A jordfeilautomat et eller annet sted inne i kjøkkenskapet, fortrinnsvis til oppvaskmaskinen -dette brukes av og til når platetopp og stekeovn (som ikke skal ha mer enn 16A sikring) deler på den gamle "komfyr-kursen". Dette må selvsagt kobles av fagfolk, men bør ikke ta mer enn en god times arbeid og materiell for ca. en tusenlapp.

 

Til topic: Sjansen for at sikringa går om oppvaskmaskin kjøres samtidig som termostaten på VVB er innkoblet, er jo tilstede. Tror likevel dette kan gå bra det meste av tiden. Vanlige automatsikringer tåler en del overbelastning i en times tid før den går, det kan være snakk om 1,2-1,4 x merkestrøm. 2,4kW til oppvask (ikke hele tiden, bare når vannet varmes opp) og 2kW til VVB gir 4,4kW. En 16A kurs gir 3,7kW på merkestrøm (230x16=3680), og med 1,2x det i en time før sikringa faktisk ryker er du på 4,4.. Og det er i verste tilfelle hvor begge deler er innkoblet samtidig.

 

Det er jo egentlig bare å prøve å plugge inn oppvaskmaskina og se hva som skjer... Mangler du stikk til den på rett plass på eksisterende 16A kurs, så må du jo uansett ha elektriker, og da er det vel like greit (=bedre) å sikre ned fra komfyrkursen som nevnt innledningsvis. (hvor ofte trenger man å bruke komfyr og oppvaskmaskin samtidig?!)

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at det ikke er lov i dag? På kurser med kun fast tilkoblet belastning (=ikke stikkontakt) kan man jo til og med dimensjonere kablene ut fra forbrukeren, i stedet for maks strøm sikringa kan levere.

En løsning kan jo være å ta strøm fra 20A-kursen og sette opp en liten ekstra kapsling med en 16A jordfeilautomat et eller annet sted inne i kjøkkenskapet, fortrinnsvis til oppvaskmaskinen -dette brukes av og til når platetopp og stekeovn (som ikke skal ha mer enn 16A sikring) deler på den gamle "komfyr-kursen". Dette må selvsagt kobles av fagfolk, men bør ikke ta mer enn en god times arbeid og materiell for ca. en tusenlapp.

 

Til topic: Sjansen for at sikringa går om oppvaskmaskin kjøres samtidig som termostaten på VVB er innkoblet, er jo tilstede. Tror likevel dette kan gå bra det meste av tiden. Vanlige automatsikringer tåler en del overbelastning i en times tid før den går, det kan være snakk om 1,2-1,4 x merkestrøm. 2,4kW til oppvask (ikke hele tiden, bare når vannet varmes opp) og 2kW til VVB gir 4,4kW. En 16A kurs gir 3,7kW på merkestrøm (230x16=3680), og med 1,2x det i en time før sikringa faktisk ryker er du på 4,4.. Og det er i verste tilfelle hvor begge deler er innkoblet samtidig.

 

Det er jo egentlig bare å prøve å plugge inn oppvaskmaskina og se hva som skjer... Mangler du stikk til den på rett plass på eksisterende 16A kurs, så må du jo uansett ha elektriker, og da er det vel like greit (=bedre) å sikre ned fra komfyrkursen som nevnt innledningsvis. (hvor ofte trenger man å bruke komfyr og oppvaskmaskin samtidig?!)

 

Det er lov dersom man kan dokumentere at dette går bra, dokumenteringen av dette kan kun gjøres av godtkjent installatør blablabla. De færreste installatører gidder å gjøre dette og setter heller elektrikeren til å legge opp en ny kurs der ikke noe trenger å dokumenteres i etterkant. Det er enklere for de og de tjener mer penger. Så lenge varmtvannsberederen ikke kan trekke strøm enn det kabelen og koblingspunktet er godkjent for så går det fint. Mener å huske at beredere ikke er lov å koble til i stikkontakter lenger uansett?

 

nedsikring av samme kursen er og et alternativ men det er jævlig løkete å gjøre det i steden for å bare trekke en ny kurs fra sikringsskapet..

 

Å koble både oppvaskmaskin og bereder på samme kurs er en dårlig løsning, du risikerer at sikringen belastes for fult over lengre tid, og det er ikke så bra. Om det er eneste løsning du ser for deg gjør du selvsagt det, men ikke la det bli "provosorisk-permanent" du bør få oppvaskmaskinen på en egen kurs snarest.

 

Uansett, om du går for å sette berederen på 20A kursen (jeg mener det er det beste) må den kobles til via en koblingsboks og ikke en stikkontakt, om du setter en stikkontakt for 16A eller en biltema stikk for 10A inn på en 20A kurs kan du bare drite i å få igjen noe på forsikring om huset brenner ned. Så gjør det skikklig med en koblingsboks og pass på at det er koblet på rett måte.

Lenke til kommentar

Mener å huske at beredere ikke er lov å koble til i stikkontakter lenger uansett?

Beredere på 2kW eller mer. Endel nye beredere er etter sigende "endret" (kun på papiret/merkeskilt, ikke fysisk endret varmeelement...) fra 2000W til 1950W for å omgå den regelen...

 

nedsikring av samme kursen er og et alternativ men det er jævlig løkete å gjøre det i steden for å bare trekke en ny kurs fra sikringsskapet.

Forsåvidt enig, men kommer an på forholdene. (Avstand, føringsvei osv.)

 

Nye kurser må vel også beregnes og dokumenteres?? Men er sikkert enklere beregning på en helt ny kurs enn en gammel der man ikke har helt 100% oversikt over hva som går hvor og med hvilke kabellengder...

 

VVB fast tilkoblet, uten nedsikring, på 20A kursen er kanskje det aller enkleste (og beste?), men da har man litt mindre kontroll over samtidig bruk enn ved komfyr+oppvaskmaskin.

Lenke til kommentar

Det blir til at min elektrikeronkel legger opp forlenging av 16A -kursen videre til oppvaskmaskin og vannlås. Når VVB slår inn varmeelementet, drar den 2000W uansett. Men dette skjer sjelden og ikke lenge ettersom den kun slår inn for å opprettholde temperaturen på vannet i tanken.

 

Ettersom det skal innrapporteres oppsett av nye kurser og oppgradering til automatsikringer, må jeg ta dette via et elektrikerfirma på et senere tidspunkt.

 

Hensikten med prosjektet jeg nå setter i gang er å få til en midlertidig løsning for en periode frem i tid - sannsynligvis frem til sensommeren kommende år. Da kjører jeg nok på med planen med oppgradering av sikringsskap til automatsikringer samt oppsett av egen oppvaskkurs.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter nye forskrifter NEK 400 2010, tredde i kraft juni 2010. Så skal alle eletriske enheter som er merket med 1500W eller mer ha egen kurs. Så dersom VVB skal ha egen kurs. Er denne merket med 2kW eller mer, skal den også ha fast tilkobling. Oppvaskmaskiner blir bereknet til å trekke opp mot 2kW når man legger nytt i en bolig. Kan godt hende at den du har nå ikke trekker mer enn 1-1,5kW, men litt dumt dersom den ryker og du må kjøpe ny. Og denne trekker 2kW, så må du legge opp alt på nytt.

Lenke til kommentar

Etter nye forskrifter NEK 400 2010, tredde i kraft juni 2010. Så skal alle eletriske enheter som er merket med 1500W eller mer ha egen kurs. Så dersom VVB skal ha egen kurs. Er denne merket med 2kW eller mer, skal den også ha fast tilkobling. Oppvaskmaskiner blir bereknet til å trekke opp mot 2kW når man legger nytt i en bolig. Kan godt hende at den du har nå ikke trekker mer enn 1-1,5kW, men litt dumt dersom den ryker og du må kjøpe ny. Og denne trekker 2kW, så må du legge opp alt på nytt.

 

Er vel over 2kW man skal ha fast tilkobling. Derfor de har merka om varmtvannstankene til 1950kW selv om de er 2kW.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...