glennm95 Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Går nå siste del av vg2 IKT - service fag og vurderer å ta lærling i forsvaret. men jeg lurer på noen ting som jeg håper jeg får svar på: - Hva tjener man ? - blir det som alle sier, blir alt av bil , hus mat osv. dekt av staten/forsvaret? - er dette en lærerik/spennende Arbeidsplass? Kom gjerne med erfaringer eller andre ting jeg bør vite Lenke til kommentar
glennm95 Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 Ingen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 (endret) Hei, Jeg var lærling i IKT-Servicefaget i Forsvaret høsten 2009-2011. Jeg var stasjonert på Kjeller i Lillestrøm. Jeg jobbet da ved LFK (Luftforsvarets Hovedverksted Kjeller) som har de fleste reparasjoner og oppgraderinger av de sørlige norske F-16 flyene. Dette var en veldig spennende arbeidsplass med tanke på at man fikk oppleve F-16 på nært hold, og gjerne hjelpe til de som jobbet med disse i form av de tjenestene vår IT avdeling leverte. Det finnes naturlig nok mange andre steder en kan havne når man søker IKT læreplass i Forsvaret. Alt i fra stabene i Heimevernet til radiostasjonene i Bardufoss tar i mot søkere. Så det er fullt mulig å hente inn informasjon om hvor du vil ved å besøke hjemmesidene deres på www.forsvaret.no. Om man får læreplass blir du innkalt til en 2-3 måneders rekrutt periode. Her blir ofte de som er lærlinger samlet i en tropp og gjennom går da samlet en rekke øverlser og tester før så og bli sendt ut til tjenestestedet ved endt rekrutt periode. Jeg havnet på Madla i Stavanger i min rekrutt tid og her bodde vi på kaserner, 6 personer per rom. Siden dette var en lærling tropp var det altså et flertall jenter enn gutter, mange av de søkte på personell og generelle kontor jobber. Så i første året har du samme basis som en annen soldat i førstegangstjeneste. Når du havner tjenestestedet ditt vil du komme rett i jobb ved den IT-avdelingen du har søkt deg til. Her vil du naturligvis få litt opplæring rundt jobben og utlevert utstyret du skal benytte deg av i arbeided. Men også her havner du i en tropp, hvor du i tillegg blir du tatt med på ulike ting som øvelser eller tester. Vi hadde noe som het troppens time vher torsdag hvor vi endten hadde noe form for fysisk rørsel eller kanskje vi dro på kino, spiste pizza eller hadde film kveld. Da jeg gikk førsteganstjenesten hadde alle soldatene 4700 kroner utbetalt hver mnd, men vi hadde gratis mat og forpleining som kompenserte for dette. Soldat lønnen pleier og øke noe for hvert år, så i dag kan det nok hende den er noe høyere. Så ved endt førstegangstjeneste går du over på andre året som lærling. Da faller du ut av tropp systemene og blir mer som en vanlig ansatt. Men i denne overgangen får du utbeltat dimmegodtgjørelsen som da jeg gikk var på 38-39000, som en slags "premie" om du vil for å ha utført førstegangstjenesten. Som andre års lærling går man naturligvis opp i lønn. Jeg hadde rundt 9-10000 utbetalt hver måned. Samtid som jeg enda hadde gratis mat of forpleining, tror det ble trekt 500 fra lønna hver mnd for mat og forpleining, men det er ingen ting i forhold til hva det koster ellers. Det andre året flyttet vi lærlinger inn i befalskvarter, som vanligvis er små hybler med eget toalett og soverom/oppholdsrom. Vi hadde da felles kjøkken, men noen steder har de også eget kjøkken på rommene. Med tanke på hva Forsvaret dekker når du er inne til førstegangstjeneste eller lærling tid er det som regel husleia hjemme det er snakk om. Bilen tror jeg ikke blir dekket spesielt. Mat får du servert daglig ved kantinen på ditt tjenestested så her har man mulig til å spise til man sprekker. Du får dekket 7 gratis hjemreiser per år når du reiser på permisjon til jul eller andre helligtider. Hvis du har jobb når du skal inn i Forsvaret stilles det er lov pålagt krav til bedriften din om at din arbeidsstilling blir fryst, slik at du skal kunne tre inn i den etter endt tjeneste. Mister du jobben i samband med at du avtjener førstegangstjeneste har bedriften brutt en veldig alvorlig lov og må stå til rette for det. På fritiden var det TV rom og treningsrom og andre fasiliteter, noen hadde også vel ferds ordninger med eget lokale med mulighet for å spille PC/PS3/Xbox, surfe internett eller se film. Det gjaldt da spesielt Kolsås for oss som ligger like utenfor Sandvika. Her hadde de også paintball bane og annet morro som kunne benyttes. Ja når er boka ferdig Finnes mer jeg kan si, men blir lei av å skrive nå. Er det noe som kommer utydelig frem eller noe du lurer på så bare spør, så kan jeg sikkert svare deg :-) Ellers lykke til med valget! Uansett er det et veldig bra valg rent økonomisk. Endret 24. november 2012 av Johsse 3 Lenke til kommentar
glennm95 Skrevet 25. november 2012 Forfatter Del Skrevet 25. november 2012 Hei, Jeg var lærling i IKT-Servicefaget i Forsvaret høsten 2009-2011. Jeg var stasjonert på Kjeller i Lillestrøm. Jeg jobbet da ved LFK (Luftforsvarets Hovedverksted Kjeller) som har de fleste reparasjoner og oppgraderinger av de sørlige norske F-16 flyene. Dette var en veldig spennende arbeidsplass med tanke på at man fikk oppleve F-16 på nært hold, og gjerne hjelpe til de som jobbet med disse i form av de tjenestene vår IT avdeling leverte. Det finnes naturlig nok mange andre steder en kan havne når man søker IKT læreplass i Forsvaret. Alt i fra stabene i Heimevernet til radiostasjonene i Bardufoss tar i mot søkere. Så det er fullt mulig å hente inn informasjon om hvor du vil ved å besøke hjemmesidene deres på www.forsvaret.no. Om man får læreplass blir du innkalt til en 2-3 måneders rekrutt periode. Her blir ofte de som er lærlinger samlet i en tropp og gjennom går da samlet en rekke øverlser og tester før så og bli sendt ut til tjenestestedet ved endt rekrutt periode. Jeg havnet på Madla i Stavanger i min rekrutt tid og her bodde vi på kaserner, 6 personer per rom. Siden dette var en lærling tropp var det altså et flertall jenter enn gutter, mange av de søkte på personell og generelle kontor jobber. Så i første året har du samme basis som en annen soldat i førstegangstjeneste. Når du havner tjenestestedet ditt vil du komme rett i jobb ved den IT-avdelingen du har søkt deg til. Her vil du naturligvis få litt opplæring rundt jobben og utlevert utstyret du skal benytte deg av i arbeided. Men også her havner du i en tropp, hvor du i tillegg blir du tatt med på ulike ting som øvelser eller tester. Vi hadde noe som het troppens time vher torsdag hvor vi endten hadde noe form for fysisk rørsel eller kanskje vi dro på kino, spiste pizza eller hadde film kveld. Da jeg gikk førsteganstjenesten hadde alle soldatene 4700 kroner utbetalt hver mnd, men vi hadde gratis mat og forpleining som kompenserte for dette. Soldat lønnen pleier og øke noe for hvert år, så i dag kan det nok hende den er noe høyere. Så ved endt førstegangstjeneste går du over på andre året som lærling. Da faller du ut av tropp systemene og blir mer som en vanlig ansatt. Men i denne overgangen får du utbeltat dimmegodtgjørelsen som da jeg gikk var på 38-39000, som en slags "premie" om du vil for å ha utført førstegangstjenesten. Som andre års lærling går man naturligvis opp i lønn. Jeg hadde rundt 9-10000 utbetalt hver måned. Samtid som jeg enda hadde gratis mat of forpleining, tror det ble trekt 500 fra lønna hver mnd for mat og forpleining, men det er ingen ting i forhold til hva det koster ellers. Det andre året flyttet vi lærlinger inn i befalskvarter, som vanligvis er små hybler med eget toalett og soverom/oppholdsrom. Vi hadde da felles kjøkken, men noen steder har de også eget kjøkken på rommene. Med tanke på hva Forsvaret dekker når du er inne til førstegangstjeneste eller lærling tid er det som regel husleia hjemme det er snakk om. Bilen tror jeg ikke blir dekket spesielt. Mat får du servert daglig ved kantinen på ditt tjenestested så her har man mulig til å spise til man sprekker. Du får dekket 7 gratis hjemreiser per år når du reiser på permisjon til jul eller andre helligtider. Hvis du har jobb når du skal inn i Forsvaret stilles det er lov pålagt krav til bedriften din om at din arbeidsstilling blir fryst, slik at du skal kunne tre inn i den etter endt tjeneste. Mister du jobben i samband med at du avtjener førstegangstjeneste har bedriften brutt en veldig alvorlig lov og må stå til rette for det. På fritiden var det TV rom og treningsrom og andre fasiliteter, noen hadde også vel ferds ordninger med eget lokale med mulighet for å spille PC/PS3/Xbox, surfe internett eller se film. Det gjaldt da spesielt Kolsås for oss som ligger like utenfor Sandvika. Her hadde de også paintball bane og annet morro som kunne benyttes. Ja når er boka ferdig Finnes mer jeg kan si, men blir lei av å skrive nå. Er det noe som kommer utydelig frem eller noe du lurer på så bare spør, så kan jeg sikkert svare deg :-) Ellers lykke til med valget! Uansett er det et veldig bra valg rent økonomisk. dette var MYE mer enn det jeg forventet takker! Lenke til kommentar
Brotato Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Bra innlegg johsse, +1 Kanskje litt sent, men kan legge til litt info her Er andreårs lærling i IKT på fabrikk. Og skal mest sannsynlig ut i førstegangstjeneste til neste år. Vil anbefale å ihvertfall søke etter lærlingplass i forsvaret, i området mitt er det flere søkere enn lærelingsplasser i IKT. Får du lærlingplass i forsvaret vil du jo bruke to år på noe jeg kommer til å bruke tre på Uansett er det et veldig bra valg rent økonomisk. Uenig i at forsvaret er "et veldig bra valg rent økonomisk". Jeg gikk nylig opp til 140 kr timen. I tillegg får jeg borteboerstipend på rundt 3500 (dekker den billige hyblen jeg har) Lønnstigen min har vært ca 55/70/90/140 kroner i timen. Dette er i en bedrift som går med store underskudd, kunne muligens blitt bonuser i tillegg hvis jeg hadde vært her for 4-5 år siden. Kan legge til at en kompis av meg som jobber på en videregående skole startet på 37,5 kr i timen. Usikker på hvordan lønnen hans har utviklet seg. I tillegg vil så vidt jeg vet det å fullføre førstegangstjenesten gi deg 2 studiepoeng, som kan være kjekt å ha til videre utdanning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå