Gå til innhold

Objektiv som har sluttet å fokusere?

Anbefalte innlegg

Jeg har et objektiv, Tamron 17-50 2.8, som nylig har begynt å fuske veldig på fokusering, spesielt i dårlig lys. Det har vært i bakken en gang med påfølgende reparasjon til en 1500-1700 kr, da ble det helt fint igjen og har fungert i sikkert tre år etter det. Nå lurer jeg på om det er noe håp for det, eller om det er like økonomisk å kjøpe et nytt?

Det er et objektiv som har passet meg veldig bra, har en D7000 og et telezoom også. Selv om jeg flere ganger har vurdert å bytte begge objektivene har jeg aldri gjort det, men om dette objektivet nå har tatt kvelden er spørsmålet om jeg skal kjøpe et likt, eller om jeg skal kjøpe et annet med andre brennvidde. Siden jeg ikke har fulgt med i timen de siste par årene, har det kommet noe som kan konkurrere med dette Tamron objektivet på pris, kvalitet og særlig hurtighet? Jeg er avhengig av minst f2.8, pga mye innendørs fotografering, samtidig som jeg synes 17mm er absolutt maks for minste brennvidde. Egentlig ønsker jeg meg 11-50, med f1.8 ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...har det kommet noe som kan konkurrere med dette Tamron objektivet på pris, kvalitet og særlig hurtighet? Jeg er avhengig av minst f2.8, pga mye innendørs fotografering, samtidig som jeg synes 17mm er absolutt maks for minste brennvidde.

Et objektiv jeg bruker mye innendørs er Sigma 17-70mm F2.8-4 DC OS HSM

Legger ved et eksempel på håndholdt - 17mm - 1/8 sek

97879d1353396901-skandinavisk-mesterskap-filmtitting-dsc_9234_1280.jpg

Lenke til kommentar

Nå har det begynt å bli mørkere ute og da vil det være litt vanskeligere og fokusere, er det noe galt med fokuset i objektivet vil det være likt uansett lys, så tror heller det er noe med kameraet, kanskje sjekke justeringene i kameraet først ?

Et bilde som du har vanskeligheter med og få fokusert kan også hjelpe til for å finne feilen, hvis du poster et her.

Lenke til kommentar

Kanskje det er jeg som formulerer meg feil, men problemet er av relativt ny dato, det har fungert fint tidligere. Jeg får rett og slett ikke tatt bilder i dårlig lys, om jeg ikke vipper over til manuell fokus. Kanskje det er kameraet, men da sliter jeg om det ikke lar seg fikse - prisforskjellen objektiv-kamera er ganske stor.. :whistle:

Lenke til kommentar

Et alternativ som flageborg nevner er Sigma 17-70/2,8-4.

Men det har kun f4 på tele.

Jeg opplever f4 som greit nok, men ble så nysgjerrig på innspillet ditt med "Et annet alternativ er Sigma 17-50/2,8 HSM OS." - at det får bli en tur innom FotoVideo på mandag og teste litt... ;)

Et eksempel fra Sigma 17-70mm F2.8-4 DC OS HSM - håndholdt - 70mm - f4 - 1/15sek

post-226353-0-40455400-1353780895_thumb.jpg

Et eksempel fra Sigma 17-70mm F2.8-4 DC OS HSM - håndholdt - 17mm - f2.8 - 1/15sek

post-226353-0-04606000-1353780903_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...