Gå til innhold

[Løst] Spørsmål om vitnemål

Gjest Slettet+9871324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871324

Hei, jeg har har prøvd å researche dette temaet, og har funnet poster rundt om på fora der andre har fått svar på lignende spørsmål. Desverre har jeg ikke klart å se noe mønster mellom svaret i disse postene som kan gi meg svar på min egen situasjon. Jeg har også vært inne på Utdanningsdirektoratets sider om føring av vitnemål, men jeg har ikke klart å dekode det som står der. Derfor skal jeg nå beskrive situasjonen min, og håper det er noen på forumet her som har god nok kjennskap til systemet for å kunne få slutt på min forvirring.

Jeg har vitnemål fra videregående for allmenn studiespesialisering med språk samfunnsfag og økonomi.

Jeg vet ikke hva som skiller programfag fra valgfag eller valgfrie fellesfag, etc. Dette er alle fagene jeg tok som ikke var felles for alle elever i studiespesialsering:

VG1:

Spansk nivå 1

Matematikk P1

VG2:

Historie og filosofi 1

Internasjonal Engelsk

Samfunnsgeografi

VG3:

Historie og filosofi 2

Samfunnsfaglig Engelsk

Sosialkunnskap

Jeg går nå et årsstudium i sosialantropologi, og har funnet ut at jeg ikke ønsker å fortsette med samfunnsfag. Heller har jeg lyst til å ta fatt på realfag. For å få til det trenger jeg høyere karakterer og realfagskompetanse. I år tar jeg opp fag som privatist ved siden av universitetsstudiet: Dette semesteret tar jeg Matematikk P1, Naturfag, og Historie og Filosofi 1 opp igjen for å forbedre karakter, i tillegg til å ta matematikkfaget S1. I løpet av de siste månedene har jeg funnet ut at jeg vil ha R1 og R2 på vitnemålet for å forbedre mulighetene mine, og har tenkt til å ta disse fagene som privatist neste semester i tillegg til Fysikk 1 og Fysikk 2, samt noen andre fag jeg vil forbedre.

Spørsmålene som jeg sitter igjen med, er hvordan vitnemålet mitt til slutt vil se ut. Jeg leste et sted at S-matematikk ikke kan stå på samme vitnemål som R-matematikk. Stemmer dette? Jeg har også fått inntrykk av at man til en viss grad kan velge hvilke fag som skal stå på vitnemålet. Dette vil i så fall bety at jeg ikke kommer til å trenge å forbedre enkelte av fagene jeg har en dårlig karakter i, da de ikke vil være på vitnemålet uansett. Hvilke fag vil dette i så fall gjelde? Hvordan fungerer dette? Hvor henvender jeg meg om jeg vil bytte ut karakterer?

Jeg håper noen kan hjelpe meg med å oppklare noe av dette, og setter pris på alle innspill.

Endret av Slettet+9871324
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har selv rekonstruert mitt gamle vitnemål fra VGS og kan komme med noen tips. Husk allikevel at det er den videregående skolen som utstedte ditt første vitnemål som skal gi deg ditt nye vitnemål, altså er det lurt å høre med dem hvilke regler som gjelder.

For det første så stemmer det at R-matte og S-matte ikke kan stå på samme vitnemål. Hvorfor vet jeg ikke, men det kan ha noe å gjøre med at eksamen i R1 og S1 er på samme dag, og det samme gjelder eksamen i R2 og S2. Jeg hadde selv S-matte på VGS med gode karakterer, men måtte bytte ut S-matte med R-matte. (Trenger R-matte til videre studier).

Videre er det slik at de fagene du lister opp som VG1-fag er det som kalles fellesfag. De kan kun byttes ut med andre fellesfag. (T-matte kan byttes ut med P-matte, spansk kan byttes ut med tysk osv.).

På VG2 må du velge to programfag som du senere følger til topps på VG3. Programfagene må være innenfor ditt programområde. Du kan allikevel beholde alle karakterer i programfag fra språk og samfunnsfag, selvom du vil ha et vitnemål med fordypning i realfag. For å få realfagsfordypning trenger du minst to programfag som du har både VG2 og VG3. Altså gjelder dette for deg R1+R2 og FY1 + FY2. Da kan du velge å erstatte disse fagene med noen av fagene du har fra før, altså trenger du ikke nødvendigvis å forbedre så mange karakterer.

For å få hjelp til å finne ut hvilke fag du vil beholde og hvilke du vil erstatte, kan du henvende deg til et privatgymnas for en veiledningstime. Dette er gratis og uforpliktende, og ofte veldig hjelpsomt. Det kan også være en idé å sende en mail eller ringe til din gamle VGS. Det er trossalt de som har ansvar for å skrive ut ditt nye vitnemål når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...