oblivian Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Jeg har en maskin som er et par år gammel jeg har stående som mail- og web-server, web-proxy. De siste dagene har kabinettvifta gått helt bananas og høres ut som et propellfly som aldri letter. Er det noen som har noe peil på hva jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet/lyden? Og ikke minst, er det vanlig at vifter blir sånn etter et par år? Eller er det ikke noe annet å gjøre enn å kjøpe ny vifte...? Og hva er det som fører til at den lager så inni h*lvete med lyd? Selv om den står i et annet rom hører jeg den. Som en illsint humle som aldri legger seg. (Sorry for OT, men jeg fant ikke noe annet sted å poste spørsmålet mitt). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Vifter har ofte dårlig holdbarhet, lagre slites. Har noen ganger lykkes med å åpne den og få en ørliten dråpe symaskinolje inn. Ellers er det bare å kjøpe ny. Gode vifter koster litt mer. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 9. september 2003 Forfatter Del Skrevet 9. september 2003 K... Har du noe tips om bra vifter? Flytter mye luft, men er stillegående.... Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Har du noe tips om bra vifter? Flytter mye luft, men er stillegående.... Generelt: jo større vifter dess mindre RPM er nødvendig for å flytte samme mengde luft. www.microplex.no har en haug med vifter, du kan også "lytte" til dem. Hadde selv en vifte som begynte å "gå tørr" og derved lage støy. Verktøykasse på boks er en fin ting! Ellers kan du sette på en viftestyring eller på annen måte voltmodde spenningen på vifta. Min erfaring er halvering av RPM firedobler levetiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå