Gå til innhold

Stor og stille disk - noen som har sammenlignet ?

SunMaster

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har en disk som er daua i en annen maskin, det gir meg mulighet til å bytte disk i min maskin som står i stua. Av denne grunn er støy veldig viktig, og det jeg lurer på om noen har sammenlignet diskene under som jeg vurderer :

Samsung P80 160GB 8MB

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=9211

Seagate Barracuda 7200.7 160GB Ultra 8MB

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=3297

Hitachi Deskstar 180GXP 180GB 8MB

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=1206

Jeg vet at IBM/Hitachien blir varm, men jeg har veldig grei kjøling (men jeg er i utgangspunktet skeptisk til IBM ettersom jeg har hatt en haug med disker de siste 5-6 åra som til slutt nekter å spinne opp)

Disse 3 diskene skal ha en idle støy på 25-27 db (seagate 25, hitachi 26, samsung 27), men det jeg lurer på er om noen har sammenlignet dem sånn side ved side - lydmessig ? Disken skal brukes som systemdisk, slik at å bruk en treg "silent mode" er fint lite aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg byttet ut 2xWD120GB-SE 8mb 7200 med 2xSeagate Barracuda 7200.7 S-ATA 8mb. Forskjellen var radikal.

I idle-bruk hører du ikke Barracuda i det hele tatt, mens WD hadde et konstant "whine" som plaget vettet av meg.

Kjører Seagate S-ATA-diskene i RAID0, hvilket medfører at når jeg bruker diskene, så bruker jeg dem begge. Litt hissig tikking høres naturlig nok, men det er "godlyd" og slett ikke sjenerende.

Jeg er forøvrig litt sær når det gjelder lyd, har viftestyring, heatpipe og mod'et det meste for å få det litt "stille" rundt maskinen. Jeg kommer nok til å kjøpe 2 Seagate S-ATA disker til og sette opp i ny S-ATA-RAID0-stripe. (Hovedkort: Asus P4C800-E Deluxe).

Lenke til kommentar

Har 2 x 120gb SATA + 2 x 120gb ATA 8mb Seagate 7200.7 disker.

Den ene ATA disken lager en lavfrekvent lyd når den spinner som kan minne om et ryggelys (men endel raksere). Denne er utrolig irriterende og høres kun fra visse vinkler. Det er nok en fysisk feil på disken som forårsaker dette og vil sannsynligvis ikke ramme deg dersom du kjøper en slik.

Begge SATA diskene lager av og til en vibrator lyd jeg ikke har feilsøkt. Dette kan enkelt provoseres ved å boote med kun en av dem plugget i, hvor begg da "vibrerer" en stund etter at boot feiler. Ikke for å kapre tråden din, men kan dette ha noe med partisjonering å gjøre?

Alt i alt er jeg meget fornøyd med Seagate. Har tidligere hatt WD 120JB (solgt til kompis) og WD Raptor (angrerett).

Lenke til kommentar
Alt i alt er jeg meget fornøyd med Seagate. Har tidligere hatt WD 120JB (solgt til kompis) og WD Raptor (angrerett).

Skal heller ikke kapre noen tråd, men tillat meg å spørre: Hvorfor returnerte du Raptor? Vurderte lenge å sette OS på en S-ATA-Raid0-stripe med 2xRaptor, ytelsen ville garantert blitt heftig.

Men jeg vet jo som sagt selv av erfaring hvilke bråkebøtter 7.200RPM WD-disker er, så jeg antar at 10.000RPM WD-disker er enda verre.

Stemmer dette, og var det pga ulidelig støy du returnerte dem?

Lenke til kommentar

Hei. Har akkurat bytta ut 2xWD 80GB for en Samsung 160GB. Jeg har noen vifter som bråker litt også, men det ble likevel en del stillere. Merker faktisk at det går raskere å kopiere filer også, det var overraskende.

Bestemte meg vertfall for å bestille en Samsung 160GB disk til :woot:

Ifølge de tester jeg leste mellom Seagate og Samsung, var Samsung disken bedre både lydmessig og ytelsesmessig, så jeg vil anbefale den.

Lenke til kommentar

Til ][v][arlboro ][v][annen:

Raptor bråker alt for mye for min smak, både spin og les/skriv var svært irriterende. Jeg forsøkte å ta dem ut av kabinettet mens PC var på, for å se om det var vibrasjoner i kabinettet som forårsaket det meste av støyen, noe det ikke var. Det var forresten null problem å bruke 14 dagers angrerett gjennom PS Data, så du kan jo oppleve det selv uten større tap (kun frakt).

Edit:

Merket at jeg ikke svarte direkte på spørsmålene dine.

- Ja, Raptor var verre enn WD120JB, hvertfall på les/skriv

- Ja, jeg byttet dem kun pga støy

:wink:

Lenke til kommentar

Tusen takk for linken til www.silentpcreview.com, den var midt i blinken for en støyfrik som meg! :)

Tror jeg kommer til å velge Samsung, er ikke så veldig opptatt av ytelse lenger (da jeg hadde et eget rom til hjemmekontor hadde jeg en maskin med 4x 10krpm 9gig cheetah disker, jeg vet alt om støyen og den flotte ytelsen :)), det meste er i grunn godt nok av "standardvare".

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest er storagereview bedre til å teste ytelse enn støy. Gå heller på www.silentpcreview.com, der vet de hva de snakker om... 8)

vel, hvis du har lest testene på storagereview, og lest hvordan de sjekker støynivået på hd'ene, hvirker det som om de gjør en gjennomført jobb spør du meg.

Jeg vet ikke, jeg. Jeg har bare større tiltro til de på silentpcreview.com, for de er virkelig stillhetsfanatikere. Der er det ikke noe "den er stille nok for de fleste" eller "jeg kunne ikke høre den pga cpu-vifta". Der er det bare det beste som er godt nok, og støysammenlikning foregår uten andre bråkete komponenter.

Dessuten så kan en vifte (f.eks) med lavere dB oppleves som mer bråkete fordi lyden ligger på en annen frekvens. Lysere toner er mer plagsomme enn mørke ("You don't know the power of the dark side!"). Da stoler jeg faktisk mer på en fanatiker som bruker sine egne ører enn en overklokker som bruker et måleapparat til 60.000,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...