Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Idiotpåstanden: "Kjøtt er sunt"


Rosario

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det slås stort opp i norske aviser at nye undersøkelser har vist at rødt kjøtt gir kreft så kan man jo lese artikkelen også. Og et typisk eksempel er at de som spiser mye hamburger eller pølser har 30% økt kreftrisiko, mens de som spiser mye rent rødt kjøtt, som biff, har 2% økt risiko. Og da tviler jeg jo litt på at det er det røde kjøttet som gjør utslaget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noe særlig på at kjøtt skal være så veldig usunt. I gamledager så levde folk på flere kilo kjøtt i uken og de tok ikke noen særlig skade av det. Kjøtt er en viktig proteinkilde for folk flest og det vil bli hysterisk å ikke spise kjøtt på grunn av noen forskningsresultater. Og ja... Du hørte rett! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare stek kjøttet godt så går det sikkert bra med folk flest :)

 

Proteiner ødelegges med høy temperatur under tilberedning. Sunt fett blir usunt fett med sterk oppvarming. Stekte egg er ikke slik vi får de sunne proteinene og det gode kolesterolet i oss. Eggene skal være minst mulig kokt.

 

Selv om det idag ikke er noe lov mot "smultstekte" poteter på snackbarer (slik som vi skulle forvente i kjølvannet av helsekampanje)... er det ikke noen plikt for oss å spise dritten.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Det dere ikke ser er at det er forskjell mellom rødt kjøtt. Et rent stykke biff er mindre skadelig enn behandlet kjøtt som pølser, salami, bacon og lignende. Men selv om man spiser "rent" kjøtt eller ikke inneholder all rødt kjøtt karsinogener som kan være skadelig for oss. Det er ikke nok forskning og studier som kan bekrefte/avkrefte dette men mange studier viser at folk som spiser rødt kjøtt daglig har større risiko for blant annet tarmkreft enn de som ikke gjør dette. Som andre har nevnt gir det å steke kjøttet på høy varme høyere risiko enn å steke på lav varme/koking. Dette gjelder også hvitt kjøtt som kylling.

 

 

"Potassium bromate" har E-nummer 'E924' og brukes i brødbakst.

 

 

 

Liten korreksjon til Rosario om eggprotein og steking: Når man steker egg øker man den biologiske verdien og dermed opptak fra +-50% til +-80-90% enn rått egg. Det å steke/koke egget for lenge endrer fettet i plomma som du sier. Jeg kan finne kilder på dette hvis du er intr.

Endret av eleNerf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter når du mener at påstanden "kjøtt er sunt" er idiotisk så er det på samme måte idiotisk som påstanden "himmelen er blå". Altså påstanden er helt korekte men, de er så åpenbare at de ikke er verdt å nevne.

 

Gary Taubes kommuniserer at rødt kjøtt er sunt

(man finner så mye man orker av han på youtube)

 

Sålenge man er lykkelig og fornøyd med livet sitt, så ser jeg ingen grunn til at man skal gjøre drastiske endringer i kostholdet sitt. Alt med måte så klart.

Og om jeg da lever et par år kortere, er det kanskje like greit når man likevel råtner på et gamlehjem i Norge.

 

Jeg mener det største problemet er at dersom 1 av 3 eller 1 av 2 blir demente på sine gamle dager (levende døde), vil det true staten økonomiske fundament :( . Demens koster for mye. Gary Taubes linker demens til kosten.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Proteiner ødelegges med høy temperatur under tilberedning. Sunt fett blir usunt fett med sterk oppvarming. Stekte egg er ikke slik vi får de sunne proteinene og det gode kolesterolet i oss. Eggene skal være minst mulig kokt.

Kroppen kan nytte meir næring av varmebehandla egg enn rå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...