Gå til innhold

God videoavspillings-kvalitet på Mac - eksisterer det?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Macbook Pro Retina med Nvidia 650M skjermkort, altså det nyeste som er å oppdrive av hardware. Hvordan sikrer jeg best mulig videoavspillingskvalitet på Mac?

Er det i det hele tatt mulig å få noenlunde OK videoavspillings-kvalitet på Mac?

Virker som om VLC er regnet som det "beste" som er å oppdrive av medieavspillere til dette operativsystemet. På windows (som jeg ellers ikke lengter et sekund tilbake til) fikk man oppskalering av DVD'er med Media Player Classic & Purevideo kodek, eller WinDVD, som regelrett tryllet frem et fantastisk, nær HD bilde av en stakkarslig DVD.

Sliter virkelig med å forstå fenomenet; Folk bruker VLC ukritisk opp og i mente enda kvaliteten er fullstendig på bånn. Og ingenting skjer fra VLC's side heller... Purevideo kodeken til Nvidia kom ut i ca. 2007 og ligger lysår foran hva VLC spiller av som standard med selv det nyeste av hardware. Og når man prøver å google rundt etter bedre alternativer er det som det eksisterer et fullstendig vakkum der ute.

Jeg ønsker meg en avspiller som bruker alle triksene i boken til å gi meg best mulig avspillingskvalitet. Som en VLC der utviklerne "gives a shit".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om hw.no hadde tatt fatt på saken og gjort grundig research, presentert i en artikkelserie som kan fylle vakuumet der ute - det burde blitt populært? Oversett den til engelsk også, så er det sikkert mange hits å senke på søkemotorer.

Husker det var en artikkelserie for noen år siden hvordan man kunne sette opp en HTPC boks som sugde all saften ut av diverse formater på velutstyrte hjemmekino. Sikkert mange som spiller av <1080p filer på mac koblet opp mot en heftig flatskjerm i ny og ne. Og det er vel kanskje forskjeller på avpillingskvalitet av 1080p også for den saks skyld.

VLC baserer seg på ffmpeg, som har en mengde justeringer for post-processing formål, men det er en jungel, og jeg har ikke lyst til å kokkelimonke med å manuelt dial'e inn hver kilde jeg skal spille av. Fordelen med Purevideo, WinDVD osv var at det virket som om disse detekterte beste instillinger selv, og spyttet ut dramatiske forbedringer på alle kilder jeg kastet på den.

Men kanskje det hadde gått an å destillere noen beste-praksis på VLC også? Dette bør etterforskes.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Utgangspunktet slik jeg leste det var å få bedre kvalitet enn VLC, med bl.a oppskalering. Aner ikke om XBMC gir bedre kvalitet enn VLC.

Lenke til kommentar

Oppskalering gir ikke bedre kvalitet. Det er umulig å få bedre kvalitet enn det som ligger i kilden. Oppskalering er noe man bruker for å tilpasse kilden bedre til skjerm/oppløsning - men bedre kvalitet blir det ikke.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Sant nok. Men trådstarter skriver På windows (som jeg ellers ikke lengter et sekund tilbake til) fikk man oppskalering av DVD'er med Media Player Classic & Purevideo kodek, eller WinDVD, som regelrett tryllet frem et fantastisk, nær HD bilde av en stakkarslig DVD. Det er vel dette som trådstarter ønsker på Mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...