vidarsd Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Hei Jeg har et lite problem her.... Min nettlevelandør bruker radiosignal til å gi meg nett. For at jeg skal få nettet inn må de ha en router og denne deler ut IP adresser gjennom DHCP, for å få bedre signal har jeg selv en egen router (den andre står ute på veggen) Problemet er at min router forsterker kun signalet og derfor blir gateway til min leverandørs router. For å endre på portene mine trenger jeg da altså å komme meg inn på min router. Hvordan skal jeg finne min routers IP adresse? Har prøvd tracert i "cmd" uten hell. Jeg trenger hjelp! Har snakket med kundeservice og de ber meg scanne nettet mitt for adresser, har gjort dette uten hell. EDIT: Når jeg bruker tracert får jeg opp IP adresser, men når jeg prøver å gå inn på de i min browser finner jeg ingenting Endret 23. november 2012 av vidarsd Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) skriv "ipconfig" i cmd. Der det står "Default Gateway" er ip addressen til routeren din. Om det da ikke er den andre routeren du kommer inn på Alternativt kan du vel koble til din router med kabel, for så gjøre det samme der... Endret 23. november 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
vidarsd Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Hei Jeg har prøvd å skrive ipconfig, her får jeg opp den andre routeren. Koble til me kabel skjer akkurat det samme.. Uansett takk for svar Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Hvis du har slått av DHCP i din ruter så finner du den vel ikke uten å vite IP-adressen. Hvis du kan logge deg på netteleverandørens rute, så er det kanskje en logg der hvor du kan finne din ruters adresse? Lenke til kommentar
vidarsd Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Jeg har ikke tilgang til deres router... Har googlet en del og det er lite å finne... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Det enkleste er vel å bruke en laptop eller smarttelefon for å koble deg trådløst til routeren på veggen? På en laptop kan du finne egen IP og gateway (til router på vegg). Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Eller bare reset hele routeren, sett den opp på nytt og husk ip'en Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Da er det vel bare et alternativ... Det blir å resette din ruter og sette den opp på nytt. Edit: Ikke rask nok.... Endret 23. november 2012 av Mr D Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Vi vet vel ikke hvordan dette er koblet sammen? Ikke sikkert det er samme subnett på begge sider. Spørs om det er klient eller klientbro. I klientbridge ville han jo få IP fra routeren på veggen. Endret 23. november 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Gjetta på at ruteren var satt opp som AP siden trådstarter skrev: "min router forsterker kun signalet og derfor blir gateway til min leverandørs router".... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Ja, jeg skjønner du tenkte slik. Men under skriver han at ipconfig gir han feil gateway :-) Kan selvsagt være noe med to DHCP-servere også. Endret 23. november 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
vidarsd Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 Okey, la meg klargjøre ett par ting. 1. Min gateway er 192.168.15.1, altså router ute 2. Ved ipconfig får jeg både gateway og DHCP server som 192.168.15.1 3. Jeg har satt opp nettverket på nytt og skrevet ned IP til router, når jeg overlater DHCP tjener til router ute, endrer min router sin ip. 4. Når min router er DHCP så er gateway 192.168.15.1 Slik jeg ser det har jeg ikke mulighet til å gjøre innstillinger på min router så lenge den ikke er DHCP, stemmer dette? Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Nei, i det fleste tilfeller vil du få tilgang til en router satt opp uten DHCP ved bruk av riktig ip-adresse. Altså, du må finne ip adresse "routeren" du vil ha tilgang til får utdelt av den nye dhcp serveren. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 (endret) Du bør sette begge routerne i samme subnett og heller gi de forskjellig IP. F.eks 192.168.15.1 og 192.168.15.2. Da vil du ha tilgang til begge routere fra din PC. Dette fordrer selvsagt at det er koblet sammen transparent, slik at din PC ser begge på en gang. I tillegg bør du kun dele ut DHCP fra gateway. Endret 25. november 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
vidarsd Skrevet 25. november 2012 Forfatter Del Skrevet 25. november 2012 Jeg skjønner, men hvordan gjør jeg dette når jeg ikke kommer inn på routeren deres, den er btw ganske spesiell. Er det en metode jeg kan finne den på? Har scannet hele 192.168.15 nettet med Angry ip scanner. Har scannet helt fra 192.168.1-192.168.15. Har noen ett tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå