deleder Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Har nettopp fått meg Yamaha RX-V773 og Jamo S 606 HCS 3 ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575116 ) Sliter veldig med at det er lite bass i fronthøytalerne. Har satt de fra flat til front og boostet bassen opp til +6. Dette hjelper noe, men savner fremdeles mer trøkk. Noen som har en ide? Er forsterkeren kraftig nok? Prøvd å spille musikk igjennom mac med minidisplay til HDMI og fra Blu-ray-spiller med CD. Synes spesielt på lavt volum at bassen er helt fraværende. Har for sikkerhetsskyld koblet til noen gamle høytalere med mye større basselementer, og disse lider av samme problemet. Ohm er satt til 6 på forsterkeren noe som stemmer med det som står på høyttalerne. Noen som har en ide om hva problemet er? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Sikker på at det er satt til at du har 5.0 anlegg, og at front-høyttalerne er valgt som "full-range" i forsterkeren? Lenke til kommentar
deleder Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Har gjennomført automatisk-setup med mikrofon med følgende utgangsinnstillinger: Power amp assign kan jeg velge mellom: Basic, 5ch + 1 zone og 5 ch bi-amp. Basic ble valgt. Vet ikke hvor jeg setter at det er et 5.0-system, men etter test viser den 2 front, 1 senter og 2 bakhøytalere. Full range aner jeg ikke hvor jeg finner. Har lett rundt i menyene uten å se noe som helst, har i tillegg tittett litt i manualen men ikke funnet noe. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Okey, kjenner ikke til hvordan det er på Yamaha, så kan nok ikke hjelpe deg. Var bare et par tips som jeg har oppdaget her hjemme i alle fall Ser ut som om det er riktig satt opp til 5.0 da Lenke til kommentar
deleder Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Alle høyttalerne sto som "large", virker som om det hjalp endel og sette de 3 andre til small! Synes fremdeles det kunne vært enda litt mer trøkk nå som bassen står på +6 som er maks. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Men du hadde kjørt auto-setup? Så Audyssey har blitt brukt eller tilsvarende? Prøv å brukt "Pure Direct" for å se om det blir forskjell. Isåfall er det nok lagt inn en EQ som ikke er slik du liker Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 (endret) 160 watt - 4 ohm - ved 1 kHz - THD 0.9% - 7 kanal(er) ( surround ) Dette er spesifikasjonene for recieveren din sant? 160 watt kan jo virke som en kraftig sak, men dette er nok bare tullewatt. Den er målt med lav motstand, ved 1 kHz (og ikke hele frekvensområdet) og med skyhøy forvrengning. Dessuten tipper jeg den er målt med 1 eller 2 kanaler i drift, og ikke alle samtidig. Poengent mitt her er at det nok er recieveren din som ikke har krefter nok til å gi høyttalerene det de trenger for å lage nok bass. Leser også komentarer for disse høyttalerene hos komplett.no, der det kommer fram fra flere at de trenger en del krutt for å spille bra. Edit: Da jeg har lest litt om høyttalerene, så viser det seg at de faktisk har mulighet for bi-wiering og recieveren din støtter bi-amping. Altså kan du bruke de 2 ubrukte høyttalerutgangene på recieveren din til høyttalerene. Burde gi en klar forbedring, men om ikke, så er det vel ingen vei utenom en SUB Framgangsmåten står sikkert godt forklart i bruksanvisningen til recieveren din. Endret 24. november 2012 av Duckhunter Lenke til kommentar
deleder Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 Det kan jo selvfølgelig stemme. Trodde virkelig det skulle holde, men dette har jeg lite peiling på. Når jeg spiller høyt kommer bassen greit synes jeg. Men man skulle jo tro at med bass på fult ville det være skikkelig bass ved lavt volum. Testet forsterkeren med to høyttalere som sammen med en annen Yamaha-forsterker kjøpt på midten av 80-tallet. Synes det er slapp lyd her og. Testet med bare de to høyttalerne. På gammel forsterker er det mye mer krutt synes jeg. Bak på en av høyttalerne står det følgende: Power continous: 150 W, Power music 200 W, Impedance 4-8 ohms, Efficiency 96 dB/m 0,9 W. Kan det virkelig stemme at de er for tungdrevne? Skal nevnes at de har mye større bass-elementer enn Jamoene. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752941 Onkyo TX-NR717B hjemmekinoreceiver satt ned fra 8k til 4k. Er dette løsningen? Utgangseffekt på 7 x 170 watt (6 ohm, IEC), THX Select2 Plus Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Prøvde du Pure Direct? Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 (endret) Det første jeg ville gjort er å prøve med bi-wiering. Eneste du trenger er ett sett med høyttalerkabler til. Kan jo også være vert å sjekke, som Mixy sier, om det blir bedre med Pure Direct aktivert. Fant et greit ilustrert bilde på hvordan det skal gjøres. Denne recieveren er sikkert ikke lik din, men koblingen blir det samme Edit: skriveleif Edit2 : skriveleif Endret 24. november 2012 av Duckhunter Lenke til kommentar
deleder Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 Aha.. Det kan jo vurderes! Men er dette for forsterkeren er slapp i utgangspunktet? Burde jeg hive ut Yamahaen og gå for Onkyoen i stedet? Ser komplett har den til halv pris. Har angrerett på Yamahaen, så kan levere den tilbake. Eneste som er kjipt da er at AirPlay ryker. Pure direct er testet, og da blir det veeeldig lite trøkk. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Høyttalersystemet er uten sub. Har du stilt inn det i forsterkeren? Speaker (manual setup) -> Configuration -> Subwoofer -> None. Har du sjekket at høyttalekablene er korrekt koblet + og -? Lenke til kommentar
deleder Skrevet 25. november 2012 Forfatter Del Skrevet 25. november 2012 Høyttalersystemet er uten sub. Har du stilt inn det i forsterkeren? Speaker (manual setup) -> Configuration -> Subwoofer -> None. Har du sjekket at høyttalekablene er korrekt koblet + og -? Jepp. Det har jeg. Kan det tenkes at forsterkeren ikke gir nok output? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå