Gå til innhold

Problemet med ateisme: hvorfor "ateisme" må bli 100% agnostisk eller 100% overtroisk

Mindwheeel

Anbefalte innlegg

Jeg ser du liker å undervurdere hvor mye vi vet og forstår om disse emnene - kan det være seg at det bare er du som er ganske ukjent her?

Nei, det er nok heller at det ikke finnes kunnskap om komplekset av gjensidig avhengige årsaksforhold på den aktuelle tiden, og hvordan det konkrete samspillet mellom alle disse årsaksforholdene virkelig utspilte seg i detalj, og hvilken større sammenheng alt dette i sin tur foregikk innenfor.

Selv om vi kan dedusere "mye" kunnskap om ting vi kan regne med skjedde for lenge siden, er all slik kunnskap fortsatt bare fragmenter av et større bevegelsesmønster som utspilte seg for så lenge siden at det ikke finns fysisk mulighet for å sjekke en eneste antagelse. Usikkerhetsmomentene er ikke bare store over en så lang tidsperiode, de er så vanvittig overveldende at våre hjerner er for små til å forestille oss det.

Å ta noen av teoriene om "univsersets begynnelse" eller "livets begynnelse" som annet enn gjetninger basert på milliardshåndsindisier lang tid i etterkant, er definitivt som å tro på en temmelig feit julenisse.

Imens er det en verden og et bevegelsesmønster som utspiller seg her og nå og som kunne være vel så interessant å investere tiden vår i. Det vil i det minste ha muligheten for en eller annen form for testbarhet (i motsetning til deduserte spekulasjoner om hendelser for milliarder av år siden)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rosario: Jeg vet at pyramidene ikke er så gamle at det er relevant, og jeg vet at de ikke ble brukt på en slik måte at det er relevant.

Nå, når du er ferdig med å tørke av deg trollesiklet rundt det dumme gliset ditt, så kan vi mindre tåpelige få fortsette.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Metoder for å datere funn?

1. Telle åringer i tre

2. Karbonmåling (den metoden virker bare på organisk materiale, og blir usikker pga av forurensing i testmateriale)

Når man skal datere stein/fossiler virker ikke dette

Ikke så lett når man ikke engang vet alder

Lenke til kommentar

Nei, det er nok heller at det ikke finnes kunnskap om komplekset av gjensidig avhengige årsaksforhold på den aktuelle tiden, og hvordan det konkrete samspillet mellom alle disse årsaksforholdene virkelig utspilte seg i detalj, og hvilken større sammenheng alt dette i sin tur foregikk innenfor.

Du burde kanskje forsøke å ikke skifte problemstillingen så ofte. Hvorfor etterspør du nå noe helt annet enn det kommentaren du fikk skulle tilsi?

Selv om vi kan dedusere "mye" kunnskap om ting vi kan regne med skjedde for lenge siden, er all slik kunnskap fortsatt bare fragmenter av et større bevegelsesmønster som utspilte seg for så lenge siden at det ikke finns fysisk mulighet for å sjekke en eneste antagelse. Usikkerhetsmomentene er ikke bare store over en så lang tidsperiode, de er så vanvittig overveldende at våre hjerner er for små til å forestille oss det.

Nå må du nesten slutte med argument from ignorance..

Det er trist at du ikke er kjent med potensielle etterprøvbarheter for de ulike abiogenesis-modellene, det viser hvor lite tid du har investert i denne debatten.

Metoder for å datere funn?

1. Telle åringer i tre

2. Karbonmåling (den metoden virker bare på organisk materiale, og blir usikker pga av forurensing i testmateriale)

Når man skal datere stein/fossiler virker ikke dette

Ikke så lett når man ikke engang vet alder

Du må nok ta deg et lynkurs i radiometriske dateringsmetoder.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Rosario: Jeg vet at pyramidene ikke er så gamle at det er relevant,

Ikke relevant? Det dreier seg om noe så fundamentalt som hvor gamle er vi egentlig? Det vet vi ikke. Hva er vår historie? Det vet vi ikke. Når oppstod språk og kultur? Det vet vi ikke. Når ble elektrisitet oppdaget? Det vet vi ikke. Hvordan kan pyramidene være så nøyaktig at vi med dagens teknologi ikke kan lage noe tilsvarende? Det vet vi ikke. Hvorfor finner man pyramider i alle verdensdeler? Det vet vi ikke.

Du må nok ta deg et lynkurs i radiometriske dateringsmetoder

Og hvor gammel er pyramidene da?

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Sorry Mac, men spørsmålene du stiller har absolutt ingenting med hverken abiogenesis eller menneskets oppstandelse å gjøre. Du kan være så ignorant til genetikk og historie som du bare vil, men det minste du kan gjøre er å opprette en egen tråd for pisspreiket ditt.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke komme her som en "ekspert", jeg har egentlig lite peiling når det gjelder detaljer i kristendommen, men hvordan jeg ser på det, er at kristendommen har en utrolig slu måte å si de har rett på. Kristendommen er en selvgod religion (som så og si alle religionene er) som sier "Åh, du kan ikke bevise meg feil, altså jeg har rett." Dere kristne har en "fasit", mens vi andre, prøver å faktisk finne ut hva som er rett, og hva som er der ute, og hva alt består av. En gang i min livstid er jeg ganske sikker på at vi nesten har motbevist religion på alle mulige måter, men uansett hvor mye vi prøver, vil de religiøse komme å si at vi har feil, tross alt grunnlaget vi har, mens alt de har er en bok, og litt forsking på at Jesus og hans disipler har eksistert for ett par tusen år siden..

Lenke til kommentar

Sorry Mac, men spørsmålene du stiller har absolutt ingenting med

Du tar nok feil igjen. Tema her er "problemet med ateisme". Det er det jeg tar opp, at "ateisme" funker ikke. "Agnostisk" finner du i subjektet for tråden. "Agnostisk" går på at man ikke vet svaret.

Evolutionistenes (ateistenes) inntog i historien

- It became unacceptable to admit that cultures that lived long before us knew something that we don't know

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Evolusjonistenes/ateistenes inntok betydde at historien skulle skrives slik at den passet inn i evolusjonistenes paradigma (anti-kristen propaganda). Idag forfalsker evolusjonistene/ateistene historien. 1000+ funn eller tusinvis av funn gjemmes unna.

Arkeologer som ønsker å studere pyramidene opplever restriksjoner hvor de enn snur seg. Det er fotoforbud en rekke steder. Det er 60+ pyramider, de fleste ikke utgravd. Man får ikke tilgang til dem.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

"Rosario har ikke skjønt hvor lite han vet enda. Han tror han vet veldig mye.

Hvor gammel er pyramidene og hva ble de brukt til lærte Rosario av konspirasjonsteoretikere. Han tror på det. Hva er det Rosario ikke tror på hvis ikke konspirasjonsteoretikere sier det :D"

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS

Hvorfor ikke bare kalle seg agnostiker først som sist?

Dere kommer med masse påstander dere ikke har grunnlag for. Så hvorfor gå rundt å late som dere har svar når dere ikke har svar? Den offisielle historien er feil. Det er fort gjort å skjønne. Egypterne hadde så avansert teknologi for ca. 6000 år siden at vi fortsatt ikke kan gjøre det samme. Pyramidene er bygd på spesielle steder med kraftfelt som gav fri energi antagelig.

"Evolusjon" liksom :D

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Generelle betraktninger omkring mulige høyere dimensjoner eller muligheter innenfor den dynamiske helheten vi kaller "livet" som vi forbinder med fra våre personlige subjektive perspektiver, verdensbilder og konkrete opplevelser gjennom sanseapparatet, og hvorvidt det i denne dynamiske helheten kan finnes forbedringspotensiale utover de tradisjonelle tilnærmingene vi er vant til ovenfor språk, konsepter og generell utforskning av en uoversiktlig virkelighet:

Endret av Hamolinadir
Lenke til kommentar

Det er ingen her som er istand til å bevise

"Gud er utenfor vårt sanseapparat og teknologi"

Du er ikke i stand til å bevise

"Gud"

"Aliens"

"Konspirasjonsteoriene dine"

"Illuminati"

"Tempelriddere"

"Den skjulte teksten"

(Med mulig unntak av en da hehe)

Endret av freke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idag forfalsker evolusjonistene/ateistene historien. 1000+ funn eller tusinvis av funn gjemmes unna.

Arkeologer som ønsker å studere pyramidene opplever restriksjoner hvor de enn snur seg. Det er fotoforbud en rekke steder. Det er 60+ pyramider, de fleste ikke utgravd. Man får ikke tilgang til dem.

To av mine beste venner er internasjonalt annerkjente forskere og blandt Norges 5-10 fremste biologer, professorer i herpetologi og evolusjonsbiologi. Jeg garanterer deg her og nå at de ikke er satanister. Og dersom de gjemmer noe er sjansene store for at jeg har sett det. Leiligheten deres er full av fossiler og gipsstøpninger. Jeg har hittil ikke oppdaget noe muffins, men hvis du forteller meg hva jeg er på jakt etter skal jeg sjekke.

"Ateistene" våre er mer som de smågrisene George Orwell snakker om

(det er godt nok at folk snakker sant, det er noe gnostikere/satanister mangler)

George Orwell var ateist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Ateistene" våre er mer som de smågrisene George Orwell snakker om

(det er godt nok at folk snakker sant, det er noe gnostikere/satanister mangler)

Det kan jo tenkes at noen av dem ser annerledes ut enn disse grisene, eller at noen av dem kan avvike fra menneskers ideer om hvordan disse og andre svin muligens oppfører seg under harde tider.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt disse kategoriene før, og jeg syns de virker mangelfulle og forvirrende.

Hvor plasserer man en person som tror på "noe mer", men som blankt avviser all tro på gudsbeskrivelser?

Kategoriene er enkle og minimalistiske. Man må bare holde tungen rett.

Hvis du tror på noe mer samtidig som du ikke tror på guder er du ateist.

Teisme er gudetro, enten monoteisme eller polyteisme. Disse kategoriene bygger på forskjeller mellom religioner opp gjennom historien.

Ateisme er fravær av en hver form for teisme. Ikke noe mer, ikke noe mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...