Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Frist på reklamasjonsrett


10minutemail

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har opplevd litt biltrøbbel i det siste (5-6 turer innom verksted siste året), hvor alt har blitt tatt på reklamasjon. Reklamasjonsretten på bilen går dog ut nå tidlig i desember, og i forbindelse med det har det oppstått en problemstilling som jeg ikke helt kan skjønne.

 

Feilen ble oppdaget og rapportert inn for over en måned siden, og verkstedet har selv feilsøkt og byttet noen deler uten å få ordnet feilen. Nå mener de å ha funnet ut nøyaktig hvor feilen er, men sier at de ikke har anledning til å ta dette før reklamasjonsfristen er ute pga manglende ressurser, og at vi derfor må vinne et annet autorisert verksted som kan ta jobben FØR reklamasjonsfristen, eller må det betales selv.

 

Nå har ikke jeg særlig peiling på juss, men var rimelig sikker på at en reklamasjonssak gjaldt den datoen problemet var rapportert inn, ikke den datoen feilen var fikset?

 

Det var nærmeste verksted som først opplyste om dette, ringte deretter til neste autoriserte verksted (typ 1,5 - 2 timer reise), som bekreftet at alle reklamasjonsfeil måtte fikses før datoen. Stemmer dette?

 

Synes det høres helt sykt ut at kunden må belastes på grunn av gjentatte feil og manglende ressurser hos verksted når det er snakk om reklamasjonssak. De sier altså at man enten må betale dette selv, eller ta en dag fri fra jobben for å få ordnet det et annet sted..

 

 

Håper noen kan komme med innspill her. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bygger trolig på en merkelig misforståelse.

 

Reklamasjonsfrist er nettopp det - en frist for å reklamere. Har du reklamert innenfor fristen, er du på trygg grunn.

 

Det er dog mulig det er avtalt at reklamasjonsarbeider må skje innenfor fristen - noe jeg imidlertid aldri før har hørt om. Lovligheten av en slik avtaleklausul er nok tvilsom hvis dette er et forbrukerforhold.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Frorbrukerkjøpsloven setter en frist for når du kan reklamere. Det er deretter selger som er ansvarlig for å fikse eilen innen rimelig tid - men uansett hvor lang tid han bruker på å fikse den, mister ikke du retten til å få feilen utbedret.

 

Tidsfristen for å reklamere følger av forbrukerkjøpslovens § 27. Så for du har reklamert, er det selger som har ansvaret.

 

Jeg ville forøvrig hatt bilen innom NAF sin garanti-sjekk eller hva de kaller den - har du hatt mye feil på bilen ila. siste året, kan det godt hende det ligger flere på lur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette bygger trolig på en merkelig misforståelse.

 

Reklamasjonsfrist er nettopp det - en frist for å reklamere. Har du reklamert innenfor fristen, er du på trygg grunn.

 

Det er dog mulig det er avtalt at reklamasjonsarbeider må skje innenfor fristen - noe jeg imidlertid aldri før har hørt om. Lovligheten av en slik avtaleklausul er nok tvilsom hvis dette er et forbrukerforhold.

 

Tror ikke det er noen misforståelse. Feilen ble rapportert for flere måneder siden i forbindelse med en annen reparasjon som også gikk på reklamasjon. De hadde da bestilt feil deler til den første reparasjonen, og fikk sett på det nye problemet med en gang. Etter det har bilen vert inne to ganger, uten at feilen har blitt løst. Nå mener de å helt sikkert ha funnet ut hva som er årsaken, men har ikke kapasitet til å fikse dette på sitt verksted før reklamasjonsfristen er ute. I denne forbindelse fikk vi beskjed om at dette enten måtte fikset på et annet autorisert verksted før reklamasjonsfristen var ute, ellers måtte det tas på egen regning.

 

Altså, så er det de som har slitt med å få fikset feilen så lenge, så det virker mer som at de helst vil overlate problemet til noen andre..

 

Frorbrukerkjøpsloven setter en frist for når du kan reklamere. Det er deretter selger som er ansvarlig for å fikse eilen innen rimelig tid - men uansett hvor lang tid han bruker på å fikse den, mister ikke du retten til å få feilen utbedret.

 

Tidsfristen for å reklamere følger av forbrukerkjøpslovens § 27. Så for du har reklamert, er det selger som har ansvaret.

 

Jeg ville forøvrig hatt bilen innom NAF sin garanti-sjekk eller hva de kaller den - har du hatt mye feil på bilen ila. siste året, kan det godt hende det ligger flere på lur.

 

Har lest §27 av forbrukerkjøpsloven, problemet er at den ikke sier konkret noe om denne gjeldende situasjonen. Vil selvfølgelig henvise til dette, men ser fort at det kan komme tilbake at "den sier ikke noe om at det kan ordnes etter fristen" osv.. Utrolig at en så stor og seriøs aktør kan oppføre seg på denne måten. Greit nok om det var en selger uten peiling som kom med dette, men når de ber oss ringe et annet verksted og de kommer med det samme..

 

Det har ikke vert typiske feil, men blant annet lekkasje i AC-anlegget og problemer med rattstammen.

Lenke til kommentar

Okei, denne leverandøren kan ikke kjøpsrett overhodet. Dette er så misforstått at jeg sliter med å forklare hvorfor de tar feil.

 

§ 27 regulerer kjøpers plikt til å reklamere. Den sier ingenting om virkningene av en mangel, den er bare et vilkår for å gjøre disse virkningene gjeldende.

 

For å finne rettsvvirkningene av at en ting har en mangel som det er reklamert for, så må vi til §§ 29 og 30:

 

Etter § 29 kan du velge mellom retting og omlevering, men dersom det ene er vesentlig dyrere enn det andre må du likevel godta at selgeren gjør det som volder han minst kostnader. Det skal dog legges vekt på hva slags andre mangelsbeføyelser som kan (korrekt) gjennomføres, men omlevering vil muligens være urimelig tyngende her likevel.

 

 

§ 30 første ledd: Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Så veldig dypt skal jeg ikke gå inn på dette, men poenget er følgende: Når du har reklamert så har du et ubetinget krav på at selgeren retter opp sitt kontraktsbrudd. At reklamasjonstiden i ettertid går ut er knekkende likegyldig, og situasjonen reguleres ikke direkte i loven fordi det er helt irrelevant, reklamasjonsreglene inneholder frister for når du som forbruker må melde fra, og når du har meldt fra så er ikke reklamasjonsreglene lenger relevante, da har de utspilt sin rolle.

 

Hvor alvorlige er manglene? Påvirker rattstamme-problemene trafikksikkerheten til bilen? Hva annet enn lekkasje og rattstammetrøbbel er det som er galt? Jeg ville kanskje i denne saken satset på heving, da en slik aktør ikke er verdt å ha et kontraktsforhold med, men det er litt usikkert om heving er aktuelt i denne saken, da kontraktsbruddet ikke er vesentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for fyldig og hjelpsomt svar!

 

Hvor vidt problemet går utover trafikksikkerheten vet jeg ærlig talt ikke. De har som sagt allerede hat den inne to ganger pga denne feilen. Første gang ble det forsøkt å smøre diverse bevegelige deler, uten at dette gjorde noen forskjell overhodet. Etterpå forsøkte de å bytte noen deler (vet ikke hvilke), men dette gjorde heller ingen forskjell. Nå mener de sikkert å ha funnet feilen, som skal være såpass at det tar en hel dag å fikse.

 

Bilen er en 2007-modell, og reklamasjonsfristen går ut tidlig desember.

 

Stusser som sagt litt over at faktisk flere av verkstedene deres mener de har rett når det gjelder at feilen fikses før reklamasjonsfristen er ute..

 

EDIT: Når det står "uten ulempe for kunde", hva innebærer det? Har lurt litt på om man har rett til lånebil i perioden de holder på med bilen.

Endret av 10minutemail
Lenke til kommentar

Det står uten vesentlig ulempe. Det er veldig stor forskjell. Nøyaktig hva som ligger i det er ikke lett å si, og må vurderes konkret.

 

Hvor mange ganger er det du har hatt den inne til reparasjon?

 

Jeg stusser også over at kjøpsretts-kompetansen blant verkstedene er så lavmål. Det er rett og slett ikke sant, det de sier. Uansett: Jeg ville krevd å heve kjøpet. Har du tatt vare på alle dokumenter i saken, alle verkstedkvitteringer, korrespondanse med selger ifbm. reklamasjon osv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen har vert inne 4-5 ganger i år pga de to overnevnte problemene. Bilen var kjøpt brukt av en annen privatperson, altså har ikke vi kjøpt den ny fra forhandler. Er generelt veldig fornøyd med bilen.

 

Kan se over det som er av kvitteringer o.l. etter jobb, men dette skal vel også forhandler ha i systemene sine. Bilen har også bare hatt servicer hos merkeverksted, og har gått under 50,000km.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen misforståelse. Feilen ble rapportert for flere måneder siden i forbindelse med en annen reparasjon som også gikk på reklamasjon. De hadde da bestilt feil deler til den første reparasjonen, og fikk sett på det nye problemet med en gang. Etter det har bilen vert inne to ganger, uten at feilen har blitt løst. Nå mener de å helt sikkert ha funnet ut hva som er årsaken, men har ikke kapasitet til å fikse dette på sitt verksted før reklamasjonsfristen er ute. I denne forbindelse fikk vi beskjed om at dette enten måtte fikset på et annet autorisert verksted før reklamasjonsfristen var ute, ellers måtte det tas på egen regning.

 

Det jeg mente, var at verkstedet må ha misforstått ganske vesentlig dersom de forstår lovens reklamasjonsregler slik.

Lenke til kommentar

Aha, ja. Er jo selvfølgelig lov å gjør en feil, men sånne ting burde de egentlig ha ganske god kontroll over, og når det samtidig gjelder flere verksted..

 

Har vert i kontakt med leverandøren av bilmerket, som mente at dette absolutt ikke var mulig, og skulle personlig ta saken i egne hender.. Får se hva som skjer, regner med å få en telefon tilbake snart.

Lenke til kommentar

Fått telefon fra forhandleren nå om at "en time har blitt ledig", etter at leverandøren har vert i kontakt med dem, men det vil de ikke si. De lot også være å nevne noe om alle feilene de har gjort, og at de tydeligvis bare har snakket tull ang reklamasjonsretten.. Skuffende behandling.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering:

 

I dag var da endelig dagen hvor de skulle fikse bilen. Som sagt tidligere måtte vi i kontakt med leverandør, som mente at dette ikke var mulig å det hele tatt, og deretter kontaktet forhandler. Etter dette fikk vi telefon fra forhandler at "en time har visst blitt ledig". Ingen unnskyldning for å lyge om reklamasjonsretten eller at de ikke greier å få ordnet bilen.

 

Anyways, bilen var levert inn i dag tidlig, og vi fikk beskjed om at dette ville nok ta hele dagen, men de sender en SMS når bilen er klar. Etter klokken er 4 har vi fortsatt ikke hørt noe, og ringer dem. Etter litt om og men viser det seg at nei, bilen fikk de i hvert fall ikke gjort ferdig i dag, så den blir stående minst en dag til. Spurte naturligvis om de da hadde tenkt å gi oss en lånebil, ettersom vi er avhengig av det til jobb, men det kunne de heller ikke tilby. Skulle tro det var er selvfølge når de lover en frist de ikke kan holde, i hvert fall etter så mye trøbbel tidligere..

 

Ikke rart de har mistet tronen over fornøyde kunder, dette må være noe av det verste jeg har opplevd av service. Får bare håpe de sender ut en spørreundersøkelse etterpå hvor de lurer på om vi var fornøyde..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...