Gå til innhold

Kommentar: Størst er best?


Anbefalte innlegg

Ah sånnsett.

 

Mulig det. Jeg var aldri på Android før sgs2 kom, dog.

 

Men jo, jeg hadde tross alt n900 og n9, og lumia800 og nå 920, så mulig jeg er det.

 

Kjøpesterke individer er tross alt damer, de er vel største forbrukerne? Og også de med minst teknisk innsikt?

 

Jeg vet ikke, ser ikke helt den konklusjonen din, men nå er jeg ganske trøtt og kald, kan lese over det senere.

 

Når det gjelder film og filer er det lite forhåndsarbeid. Filene ligger på pcn, du setter mobilen i usbkabelen, drag/drop, plugg ut?

 

Grunnen til å flytte over kan være å ta med til filmkveld, eller som jeg; å se på mobilen.

 

Hverken sgs3 eller Lumia 920 er dårlige å se film på, det kommer nok an på skjermen, både størrelse og oppløsning.

 

Er man på fly/tog/båt er det mer enn kurant.

 

Jeg hadde ikke giddet se film på en 3.5" skjerm jeg heller.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her luktet det Apple-fan med e-peniskompleks. :p Spøk til side, det virket som om du var lit vel i forsvarsmodus, og det er de ingen grunn til

 

Formålet med en slik test er først og fremst å sammenlikne - ikke kåre en vinner. Forskjellige folk har, som du helt korrekt nevner, forskjellige behov.

 

Skal kort kommentere noen av dine logiske feilslutninger også

Vidre ser vi at 60% av mobil web trafikk kommer fra iOS, og 20%. Hva betyr dette? At selv om Android har et bedre produkt på papiret, så leverer det overhode ikke varene når det kommer til faktisk målbar bruk, altså det som betyr noe. (kilde)

Selvfølgelig er det mer sannsynlig at folk bruker en tablet i stedet for en PC for nettsurfing, enn at de bruker en mobil. Tall baser på OS og ikke type enhet har derfor ingen verdi overhode. BF.statesikken derimot var mer interessant.

 

Hva sier dette oss? Jo, Android som produkt kjøpes av to grupper. Early adopting tech folk, og late majority som bare bruker den som en telefon.
Haha. Beklager, dette sier det "oss" ikke. Jeg synes synd på deg hvis behovet ditt for å fremheve et produkt du eier på vegne av et annet er så sterkt at hjernen forlater skallen mens "tenkingen" foregår.

- Brukere flest har ingen hjemme server.

Nei, det er nok betraktelig flere som har en hjemmeserver. Hvis det er en ting, er de i ett ord. Gei huskeregel for fremtiden. Det er faktisk mange som har en maskin de BRUKER som hjemmeserver. Alle jeg kjenne som har både en Mac og en Apple-TV, for eksempel. Og alle jeg kjenner som haren hvilken som helst PC og et hvlket som helst tablet. De lager en delt mappe på maskinen, og siller av musikk eller filmer overalt hvor de er.

- Brukere flest kopierer ikke over film til device

Hadde du skrvet "brukere som aldri er utenfor promperommet" kunne jeg kanskje vært enig. Men med tanke på at det fleste iPader som selges er uten 3g, vil det si at alle som vil se tv eller film på enheten (du virker som en språkfattig fjortiss når du fullstendig malplassert og uten snev av grunn brker engelske ord i stedet for fullgode norske, nok et nyttig tips å ta med seg), må kopiere disse filmene eller TV-seriene over på enheten først, dersom du skal se den utenfor husets fire vegger - som i hytta, bilen, flyet og båten.

 

Påstanden din om at folk flest ikke kopierer innhold over på enheten virker dermed ekstrmt usnnsynlig. Det du sier er at folk flest med iPad er for dumme til å få brukt den til noe annet enn TempleRun når de er på reise På tross av at det er de bevisste, oppegående storbrukerne som kjøper iPader i følge deg selv tidligere i innlegget. Jeg skal la deg tenke over den selv, men kan hjelpe deg litt på vei: Hvor mange av de du kjenner med iPad som har flydd over en time i strekk, vært utenlands der mobildata er dyrt, eller eiser med buss eller tog mer enn en halvtime en vei til hverdags, har aldrikopiert media over på telefonen eller ipaden sin. Svaret er sannsynligvis: en liten andel. Uansett er det disse menneskene særdles dumme forbrukere ettersom de får så lite ut av enhetene sine. Så de bør jo helst ikke ha iDingser....

 

- Brukere flest sender ikke ut masse-sms til flere mottakere andre ganger enn nyttårsaften. (og da stort sett bare for 5 år siden, da trenden er på tur ned
Nei, gruppesendinger av mail hadde vært mer relevant. Men uansett er det en sammenlikning som faktisk går litt inn i funksjonaliteten i mobilen noe som er interessant for de som vurderer en ny mobilplatformer.

 

Hvis innlegget ditt ikke hadde skreket fullt så høyt "Android er bæsj, og iPhonen som er en integrert del av e-penisen min er det beste og viktigste i verden" hadde det vært litt lettere å håpe på en fornuftig debatt. Har like vel holdt saklighetsnivået (med unntak av prikingen på grov mishandling av det norske språk) litt over ditt saklighetsnivå, så vi kan fortsatt unngå å "havne på gølvet", for det gidder jeg faktisk ikke.

 

red: må bare ha det med: 90% av de jeg kjenner med epleprodukter er de dummeste forbrukerne du finner, noe som irriterer den resterende 10% enormt, siden de blir sett på som hjernedøde hipstere av mange, fordi en andre 90% er det. Likevel har de altså klart å streame musikk fra iTunes på Mac til iPaden, og kopiere GossipGirl-episoder over på den. Påstanden om e oppegående forbrukerne kjøper iProdukter er ihvertfall en påstand som i studentkretser er så usann som den kan få blitt. Saueflokken kjøper uten unntak epledingser, og har du valgt noe annet, er sannsynligheten for at du har foretatt et bevisst valg uendelig mye høyere.

Endret av NgZ
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Hva sier dette oss? Jo, Android som produkt kjøpes av to grupper. Early adopting tech folk, og late majority som bare bruker den som en telefon.

Nei, det sier oss det vi allerede vet - det er mange folk uten peiling som kjøper iProdukter. De kjøper ukritisk dyrere og får mindre igjen - de kan ikke stille inn slik de vil ha den eller noe, så de bruker like ukritisk penger på apps for å føle at de kan gjøre noe med sin enhet.

 

Android brukere er rett og slett smartere. Vi kjøper kun det vi selv trenger/velger - ikke fordi alle andre har det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dere, NgZ og Karpe, treffer blinken utfra mine egne observasjoner.

 

Men en ting er litt selvmotsigende av det eiere av iTing påstår, nemlig at slike produkter foretrekkes pga at de er så enkle i bruk når de faktisk er mer tungvindte enn android når man skal gjøre mer enn å klikke på wordfeud-ikonet... Noen heftige myter ute og går på linje med mentaliteten a la "Windows vs Linux for 5 år siden". Samme tankegangen er jeg sikker på ligger til grunn med "apple vs android" for folk som ikke er helt inneforstått og nekter se lyset for at de tror man må være totalt nerd og programmør for å bruke android.

 

Selv synes jeg iTing er enkle å bruke i den forstand hvis man oversetter ordet "enkel" med "simpel". iOS har nesten blitt dagens Symbian-OS sammenlignet. Knotete og begrenset.

 

Alt som gjenstår da å hylle for ivrige forkjempere er denne såkalte byggekvaliteten til apple som har overlevd begrepet selv med elendige antenner, glass(!), lilla skjær fra kameralinser og aluminium som flasser.

Endret av gammalerik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

red: må bare ha det med: 90% av de jeg kjenner med epleprodukter er de dummeste forbrukerne du finner, noe som irriterer den resterende 10% enormt, siden de blir sett på som hjernedøde hipstere av mange, fordi en andre 90% er det. Likevel har de altså klart å streame musikk fra iTunes på Mac til iPaden, og kopiere GossipGirl-episoder over på den. Påstanden om e oppegående forbrukerne kjøper iProdukter er ihvertfall en påstand som i studentkretser er så usann som den kan få blitt. Saueflokken kjøper uten unntak epledingser, og har du valgt noe annet, er sannsynligheten for at du har foretatt et bevisst valg uendelig mye høyere.

 

Det er vel egentlig derfor jeg henger på android/apple-tråder i et forsøk på "folkeopplysning" og få tjukk-tåka ut av hodet på folk. Folk må få velge hva dem vil om det er et gjennomtenkt valg, men nisseluer irriterer grenseløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det sier oss det vi allerede vet - det er mange folk uten peiling som kjøper iProdukter. De kjøper ukritisk dyrere og får mindre igjen - de kan ikke stille inn slik de vil ha den eller noe, så de bruker like ukritisk penger på apps for å føle at de kan gjøre noe med sin enhet.

 

Android brukere er rett og slett smartere. Vi kjøper kun det vi selv trenger/velger - ikke fordi alle andre har det.

Leste du i det hele tatt noe av det jeg skrev? Det du snakker om er jo totalt urelevant til saken!

 

Apple enheter sto for 77% av netthandelen* fra mobiltelefon/tabs på "black friday".

Android enheter sto for 22% av netthandelen* fra mobiltelefon/tabs på "black friday".

 

*dette er altså netthandel, altså fra online butikker som benytter seg av IBM sin buisness løsning. Dette har ingenting med hverken telefonen eller apps å gjøre. Det handler bare om bruk.

 

Apple har i USA en markedsandel** på 34% av smarphone markedet.

Android har i USA en markedsandel** på 53% av smartphone markedet.

 

** basert på antall solgte enheter aktive abonnenter.

 

Dette gir en klar indikasjon på hva brukerne gjør med sin device. Til tross for at det er over 1,5 ganger så mange Android enheter i USA, så er Apple enheter 3,5 ganger mer aktive på netthandel (kilde), og 3 ganger så aktiv på web (kilde).

 

Disse tallene har overhode ikke noe med hva iPhone koster og hva de bruker på apps. De handler om HVA de gjør med sin device etter at de har kjøpt den. Og tallens tale er klar, Apples brukere er dominerende både på web og netthandel.

 

Så kan noen fortelle meg hvordan disse superintelligente kjøpesterke Androidkjøperne overhode ikke er representert på disse to statestikkene? Man skulle tro at om smarttelefonmarkedet besto av 50% smarte androidbrukere så ville Android dominert på både nettbruk og omsettning?

 

Finnes det i det hele tatt noen annen forklaring enn at Majoriteten av disse 50% androidbrukerne overhode ikke bruker telefonen sin til annet enn å ringe og sende sms med?

Endret av Zepticon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dette gir en klar indikasjon på hva brukerne gjør med sin device. Til tross for at det er over 1,5 ganger så mange Android enheter i USA, så er Apple enheter 3,5 ganger mer aktive på netthandel (kilde), og 3 ganger så aktiv på web (kilde).

 

Kan tenkes at siden android selger mobiler folk flest har råd til, er det mange som kjøper det som ikke har anelse hva en smarttelefon er fornoe, og at mange av disse androidene som selges er lavhylle-mobiler?

 

Hadde vært mer interessant lesning å sett feks iphone4s kontra SGS2 på bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

her luktet det Apple-fan med e-peniskompleks. :p Spøk til side, det virket som om du var lit vel i forsvarsmodus, og det er de ingen grunn til

 

Formålet med en slik test er først og fremst å sammenlikne - ikke kåre en vinner. Forskjellige folk har, som du helt korrekt nevner, forskjellige behov.

Hvordan kan jeg ha epenis komplex når jeg bare har 3,5" skjerm og fornøyd med det?;) Android betaler forresten også majoriteten av lønna mi ;)

 

Og ja, jeg sammenligner, Jeg er fulsltendig klar over at telefonene er forksjellig, men dataene bekrefter en hypotese som både jeg og flere andre har tatt opp før i typiske android vs iOS diskusjoner. iOS er et OS som har større apell mot folk som er aktive mobil og tablet brukere.

 

Det har vært nevnt side opp og ned om at Android salget har eksplodert, men disse brukerne dukker ikke opp noen plasser i det hele tatt (som vi ser av statestikken) Tim Cook sa engang som kommentar til "shipped" tallene fra Android tabs at disse enhetene må ligge på et lager en eller annen plass, for de finnes ikke på nett.

 

53% av USAs smarttelefonbrukere er på Android. Hvorfor generer de bare 22% av mobilomsettningen på "Black Friday?"

 

75% av verdens smartphonebrukere er på Android. Hvorfor genererer de bare 20% av nettrafikken fra hånholdte enheter?

 

Skal kort kommentere noen av dine logiske feilslutninger også

Selvfølgelig er det mer sannsynlig at folk bruker en tablet i stedet for en PC for nettsurfing, enn at de bruker en mobil. Tall baser på OS og ikke type enhet har derfor ingen verdi overhode. BF.statesikken derimot var mer interessant.

Den er absolutt verdt noe. Hvorfor er markedsandelen på Android telefoner så høy, mens Android tablets er så lav?

 

Kan denne statestikken si noe om motivasjonen for kjøp?

Operatører subsidierer telefoner, men ikke tabs.

 

Min, og mange andres, teori er at denne eksplosjonen i androidbrukere, kommer fra late adopter som kjøper en billig telefon, som de skal bruke til å ringe med. Dette er personer som ikke er interessert i internett på telefonen.

Altså, slike som kjøper en telefon til 1kr subsidiert via opperatør.

 

Disse folkene er ikke interesert i tablets, overhode. Tablets er et early adopter/early majoroty produkt, som den typiske androidbruker ikke er interessert i. Dette ser vi igjen på statestikken, da androids 7% markedsandel globalt, overhode ikke gjenspeiles på tabletmarkedet.

 

Du må gjerne komme med en annen måte å tolke disse tallene på, for jeg kan ikke se noen andre grunner til de enorme sprikene i salg og bruk, og i telefoner og tabs på Android platformen. Og jeg er veldig interessert i å finne ut hvorfor Androidbrukere ikke bruker nettet, og ikke handler via telefonen, dersom det ikke er av grunnene nevnt over.

 

 

Det er faktisk mange som har en maskin de BRUKER som hjemmeserver. Alle jeg kjenne som har både en Mac og en Apple-TV, for eksempel. Og alle jeg kjenner som haren hvilken som helst PC og et hvlket som helst tablet. De lager en delt mappe på maskinen, og siller av musikk eller filmer overalt hvor de er.

Da er dine venner en veldig homogen gruppe. Mine venner og kjente har ikke noe som kan kalles en hjemmeserver på noen som helst måte, og de som har det, havner i samme "tech nerd" gruppen som meg og deg (som sitter på forum og snakker telefon)

 

Hadde du skrvet "brukere som aldri er utenfor promperommet" kunne jeg kanskje vært enig. Men med tanke på at det fleste iPader som selges er uten 3g, vil det si at alle som vil se tv eller film på enheten (du virker som en språkfattig fjortiss når du fullstendig malplassert og uten snev av grunn brker engelske ord i stedet for fullgode norske, nok et nyttig tips å ta med seg), må kopiere disse filmene eller TV-seriene over på enheten først, dersom du skal se den utenfor husets fire vegger - som i hytta, bilen, flyet og båten.

De fleste ipads brukes nok til å lese avisen på sofaen hjemme, eller spille Clash og Clans eller Farmville eller noe slikt. Og da trenger den bare wifi.

Jeg hadde likt å se Netflix brukerstatestikk over hvor mange som faktisk ser film på en tablet. Jeg er i hvertfall ganske overbevist om at dette "se film på liten enhet" argumentet er konstruert, og lite reelt. En ting som høres nyttig ut, men som ingen bruker.

 

 

Påstanden din om at folk flest ikke kopierer innhold over på enheten virker dermed ekstrmt usnnsynlig. Det du sier er at folk flest med iPad er for dumme til å få brukt den til noe annet enn TempleRun når de er på reise På tross av at det er de bevisste, oppegående storbrukerne som kjøper iPader i følge deg selv tidligere i innlegget. Jeg skal la deg tenke over den selv, men kan hjelpe deg litt på vei: Hvor mange av de du kjenner med iPad som har flydd over en time i strekk, vært utenlands der mobildata er dyrt, eller eiser med buss eller tog mer enn en halvtime en vei til hverdags, har aldrikopiert media over på telefonen eller ipaden sin. Svaret er sannsynligvis: en liten andel. Uansett er det disse menneskene særdles dumme forbrukere ettersom de får så lite ut av enhetene sine. Så de bør jo helst ikke ha iDingser....

Kjøpesterke storbrukere ja, dette betyr ikke at de sitter å overfører og planlegger bussturen eller hytteturen mtp hva de skal ha på iPaden. Dette stemmer overhode ikke med det jeg vil kalle en typisk storbruker personas.

Jeg sier ikke at de er for dumme, det jeg sier er at de ikke bruker en slik feature, fordi jeg er ganske sikker på at de som eier en iPad, skjelden har den med seg andre plasser enn fra kjøkkenet til stua, eller soverommet.

Nei, gruppesendinger av mail hadde vært mer relevant. Men uansett er det en sammenlikning som faktisk går litt inn i funksjonaliteten i mobilen noe som er interessant for de som vurderer en ny mobilplatformer.

Gruppesending av mail er også en lite brukt feature med mindre det er en jobbtelefon. Mesteparten av kommunikasjon vil jeg tro går via Facebook og twitter, eller tilsvarende.

 

Hvis innlegget ditt ikke hadde skreket fullt så høyt "Android er bæsj, og iPhonen som er en integrert del av e-penisen min er det beste og viktigste i verden" hadde det vært litt lettere å håpe på en fornuftig debatt. Har like vel holdt saklighetsnivået (med unntak av prikingen på grov mishandling av det norske språk) litt over ditt saklighetsnivå, så vi kan fortsatt unngå å "havne på gølvet", for det gidder jeg faktisk ikke.

Jo takk det samme. Innlegget mitt er 100% saklig, men det er kansje ikke så lett når det var din e-penis som fikk en knekk? Jeg påpeker bare at jeg er meget skeptisk til det du kaller et "typisk bruksmønster", og at du forveksler kvantietet med kvalitet. Android kan gjøre veldig veldig mye, men mye av dette gjør den ikke på en sørlig bra måte. Apple derimot gjør ikke så mye, men det meste er veldig veldig bra. Og når de typiske brukerne ikke på død og liv må overføre filmfiler eller sende massemail om julebord til bedriftens ansatte, så leverer iOS det de trenger.

 

red: må bare ha det med: 90% av de jeg kjenner med epleprodukter er de dummeste forbrukerne du finner, noe som irriterer den resterende 10% enormt, siden de blir sett på som hjernedøde hipstere av mange, fordi en andre 90% er det. Likevel har de altså klart å streame musikk fra iTunes på Mac til iPaden, og kopiere GossipGirl-episoder over på den. Påstanden om e oppegående forbrukerne kjøper iProdukter er ihvertfall en påstand som i studentkretser er så usann som den kan få blitt.

Vell, jeg skjønner jo hvorfor du ikke ser poenget. Selv om de er "hjernedøde" som du velger å kalle dem, så er de en del av internettgenerasjonen. De fleste har fått smartphones som en del av oppveksten, og samtlige av denne gruppen du nevner er early majority. Ergo støtter det min argumentasjon tidligere. Størstedelen av early majority er iOS brukere. Om man delte opp og så på fordelingen av enhetene i hhv early adopters early majority og late majority, så ville man nok se klare forskjeller.

 

- Jeg ser for meg at early adopters vil ha en 50/50 fordeling av iOS og Android.

- Så har vi early majority som vi så klare tendenser på i årene etter iPhone1/2/3 ble lansert. Apple tok klart ledelsen i markedet, og android hang etter. Altså iOS dominerer dette segmentet i markedet (og det bekreftes og av deg, siden studentkretser er unge mennesker og en typisk early adopter personas).

- I den siste har vi sett enda en boom, men denne gangen på android. Dette er fordi late majority brukere kommer inn i markedet. Disse har helt andre krav til telefon enn early majority. De setter pris over features, og velger da billige modeller. Her har Android overtaket. Et annet kjennetegn med late majority er at de ikke bruker mye ny teknologi. Ser vi på grafene over internettbruk, og Black friday så ser vi at dette stemmer overens. Det majoriteten av brukerne driter i internett og netthandel via mobil. Her har man altså to uavhengige statestikker som begge er helt i tråd med det vi lærer i forbrukerpsykologien, og som også stemmer med tall fra hhv appstore og google play.

 

Jeg er fullstendig klar over at det finnes en fraksjon innenfor android brukerne som er veldig oppegående og selvstendige personer med peiling på teknologi og alt det der, det er disse som står for de 20% av den globale internettbruk som kommer fra android. Problemet er at de resterende androidbrukerne er late majority som overhode ikke bruker hverken nett eller apps. De bare ringer med den på samme måte som en hvilken som hellst annen dumbphone.

 

Apple brukerne derimot har kansje sin sterke side ved at det er et trendprodukt og dermed sikter seg rett mot de kjøpesterke, merkefokuserte early majority brukerne. Størsteparten her bruker internett aktivt, og dermed vil denne gruppen generere mye trafikk og omsettning.

 

 

Du etterlyser saklig diskusjon og det er jeg også ute etter. Så gjerne kommenter akkurat hvor det er jeg tar feil i mine analyser av den statestikken som vi ser fra både slagstall, omsettning og bruk, og hvordan du kan konkludere anderledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med "basert på antall solgte enheter"? Akkurat hvilke tall er dette?

 

AtW

http://www.comscore....er_Market_Share

 

Dette er kildeartikkelen, men jeg ser at det var en unøyaktighet i den jeg siterte fra. Det dreier seg om abonementer, ikke solgte telefoner. Altså 52,5% av USAs abonenter bruker en Android telefon, mens 34,3% av abonentene bruker Apple.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.comscore....er_Market_Share

 

Dette er kildeartikkelen, men jeg ser at det var en unøyaktighet i den jeg siterte fra. Det dreier seg om abonementer, ikke solgte telefoner. Altså 52,5% av USAs abonenter bruker en Android telefon, mens 34,3% av abonentene bruker Apple.

 

Takk for det, det var dette jeg lurte på, fordi feks salgstall ikke uten videre sier hvor mange prosent av de nåværende brukerne som har en gitt telefon. Jeg tipper mye av forskjellen kommer av prisen, det hadde vært interessant å se hvordan dette er om man sammenlikner telefoner i samme prisklasse. Jeg tror også dette ganske raskt vil utjevne seg, forskjellene har blitt mindre og mindre, og det går bare bedre og bedre med android som plattform. Det er litt vittig å lese bare 6 måneder gamle saker på business insider, der det ene eller andre brukes som ett tegn på at android sliter, mens utviklingen viser noe annet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk for det, det var dette jeg lurte på, fordi feks salgstall ikke uten videre sier hvor mange prosent av de nåværende brukerne som har en gitt telefon. Jeg tipper mye av forskjellen kommer av prisen, det hadde vært interessant å se hvordan dette er om man sammenlikner telefoner i samme prisklasse. Jeg tror også dette ganske raskt vil utjevne seg, forskjellene har blitt mindre og mindre, og det går bare bedre og bedre med android som plattform. Det er litt vittig å lese bare 6 måneder gamle saker på business insider, der det ene eller andre brukes som ett tegn på at android sliter, mens utviklingen viser noe annet.

 

AtW

Poenget er at selv om telefonsalget går strålende, så genrerer ikke android penger til 3.parts utviklere slik som iOS gjør. Det er det jeg prøver å få frem. Det genererer nesten ikke penger til Google selv engang...

 

Dette gjør at iOS blir en foretrukket platfor å støtte. Det er en no brainer at man tilpasser en online nettbutikk til iOS, når iOS står for 70% av salget som skjer på mobil.

 

Dette gjør igjen at Android som utviklingsplattform kommer til å dø, da det rett og slett ikke er penger å tjene der. Og hva er det Google tjener penger på? Jo, REKLAME! Og hvem er det som bruker penger? iOS brukere...

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, kids kaster bort mye penger, det er ikke noe nytt. De følger trend og det som er 'in'. Selvfølgelig er det god butikk å utnytte kids kjøpemani

Edit: Det at iOS brukere bruker penger bevises bare ved kjøpet av tlf, så det er heller ikke noe nytt. Vil nok påstå det fins flere 'luksusfellen' personer med iOS enn med annet ;)

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at selv om telefonsalget går strålende, så genrerer ikke android penger til 3.parts utviklere slik som iOS gjør. Det er det jeg prøver å få frem. Det genererer nesten ikke penger til Google selv engang...

 

Dette gjør at iOS blir en foretrukket platfor å støtte. Det er en no brainer at man tilpasser en online nettbutikk til iOS, når iOS står for 70% av salget som skjer på mobil.

 

Dette gjør igjen at Android som utviklingsplattform kommer til å dø, da det rett og slett ikke er penger å tjene der. Og hva er det Google tjener penger på? Jo, REKLAME! Og hvem er det som bruker penger? iOS brukere...

 

Personlig mener jeg det er en no-brainer å tilpasse det begge deler. Og det er mange plattformer med godt under de andelene som fortsatt lever godt. Din fremtidsvisjon virker lite realistisk per i dag. Spesielt tatt i betraktning det største problemet med visjonen. Nemlig at android stadig henter innpå. Så ja, det er ett problem, men ett minkende problem.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette gjør igjen at Android som utviklingsplattform kommer til å dø, da det rett og slett ikke er penger å tjene der. Og hva er det Google tjener penger på? Jo, REKLAME! Og hvem er det som bruker penger? iOS brukere...

 

Utviklerene tjener penger på apps, så platformen kommer nok ikke til å dø. Har mindre å si om disse pengene tilfaller google eller ikke. Utviklere tjener mer pr app enn hos Apple som har sugerøret sitt dypt nedi lommene på utviklere. Litt morsomt :D å høre at du tror android dør når det er din kjære platform som er den som stadig sliter med tapte andeler.

Lenke til kommentar

Grunnen til at Black Friday-salget var såpass skjevt fordelt mellom iOS og Android er vel ikke verre enn at det er mye vanskeligere å kjøpe media (tenker hovedsaklig type musikk og film) i Android-universet enn hos Apple.

Om du f. eks. har lyst til å kjøpe/leie en film i 1080P, så er dette mye lettere å gjøre via iTunes i iOS/OS X enn hos Google. Jeg merker i hvert fall på meg selv at om jeg f. eks. vil se en film på Galaxy S3-en, så er det mye mindre stress å bare laste ned en film fra en luguber torrent-side og slenge den inn på SD-kortet, enn å gidde å stresse med ripping og anskaffelse av samme film på vha. lovlige metoder. Dette selv om jeg gjerne skulle ha brukt 35 kroner på å leie filmen om det hadde vært mulig på en lettvint måte.

 

Jeg tror nok også det er mye derfor Android-folket ofte drar "mangel-på-filsystem"-kortet når de kritiserer iOS. Det er vel ikke til å legge under en stol at det filsystemet i Android blir brukt til i stor grad er for å legge over media som er fremskaffet på mindre lovlige måter.

 

På iPaden og iPhonen, så er det mye lettere å bare kjøpe filmen/sangen og enten streame fra skya, eller lagre lokalt på devicen (see what I did there) uten å nødvendigvis måtte fikle med noe filsystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du etterlyser saklig diskusjon og det er jeg også ute etter. Så gjerne kommenter akkurat hvor det er jeg tar feil i mine analyser av den statestikken som vi ser fra både slagstall, omsettning og bruk, og hvordan du kan konkludere anderledes.

Vel, jeg var ikke helt saklig i forrige innlegg - men så må du huske at jeg foreslå at amobil skulle ha gi leserne sine ens kikkelig gjennomgang av de ulike mobil-OSene, da de to store jevnlig får oppdateringer og WP8 skal være en stor forbedring, men er noe folk har lite kunnskap om - og fiikk apple-fanboi-statestikkog mye annen Wot som var fullstendig irrelevant i retur med den, kontante påstanden/oppsummeringen om at Apple er best og alt annet er bæsj. ;) På toppen av det hele gjentar du nå denne totalt irrelevante statestikken en gang til, som svar på at jeg ba AMOBIL lage en sammenlikninstest og sier at DU sammenlikner? Tror noe har kotsluttet et sted i kommunikasjonsrekken der. Tror du ør blese posten min en gang til, for SÅ uklar tror jeg virkelig ikke jeg var.

 

Forøvrig må jeg moderere streaming-påstanden min, da den kun gjelder apple-eiere jeg har vært hjemme hos. Jeg spør jo ikke alle jeg kjenner om de streamer media til ipaden sin når de er hjemme. :p Men jeg vet at flere av dem gjør det. Flerallet av de jeg vet noe om vanene til (spesielt jentene) ser tv-serie-episoder på ipaden , gjerne i sengen. Disse filene har de i hovedsak lastet ned på forhånd, og da må de enten overføre filene til ipaden eller streame dem dit. Antallet guider om hvordan man streamer noe til ipaden osv. tder også på at dette er noe folk ønsker, og lurer på hvordan man gjør. I tillegg kommer selvfølgelig at nesten alle som ar kjøpt AppleTV har måttet streame innhold over nettverket eller laste dem ned, fordi det lovlig AppleTV-streamingstilbudet i Norge frem til i år har vært tilnørmet ikke-eksisterende. Apple-TV har da solgt noen tusen i Norge, har det ikke.

 

Hvis du tror det er et lite mindretall av smarttelefon og tablet-eiere ser film og tv-serier på enhetene sine, tyder det på at du kjenner folk som reiser usedvanlig lite. Det er gjerne da man har størst behov for film og tv-serier på padden, og da streaming-alternativet er minst aktuelt.

 

Synes forørig det er artig hvordan Android står for mestreparten av lønna di, samtidig som du hevder at Androidbrukere ikke kjøper noen ting, og stort sett bare bruker enhetene sine som en dum telefon. Folk som kolliderer med seg selv i en svingdør :wee:

Lenke til kommentar

Vel, jeg var ikke helt saklig i forrige innlegg - men så må du huske at jeg foreslå at amobil skulle ha gi leserne sine ens kikkelig gjennomgang av de ulike mobil-OSene, da de to store jevnlig får oppdateringer og WP8 skal være en stor forbedring, men er noe folk har lite kunnskap om - og fiikk apple-fanboi-statestikkog mye annen Wot som var fullstendig irrelevant i retur med den, kontante påstanden/oppsummeringen om at Apple er best og alt annet er bæsj. ;) På toppen av det hele gjentar du nå denne totalt irrelevante statestikken en gang til, som svar på at jeg ba AMOBIL lage en sammenlikninstest og sier at DU sammenlikner? Tror noe har kotsluttet et sted i kommunikasjonsrekken der. Tror du ør blese posten min en gang til, for SÅ uklar tror jeg virkelig ikke jeg var.

Nei, det som var poenget mitt, er at det er lest å lage en sammenligningstest på papiret, og teste helt binære funksjoner som man finner i et OS.

Vidre viser jeg til Android åpenbart vil vinne en slik test da det er OS med større muligheter både for forbruker og utvikler. Man kan lage akkurat den tjenesten man vil på Android, da man kan bruke alle tilganger til alt. Dette kan man ikke på iOS.

 

Statestikken jeg viser er en drøfting av det første jeg nevner. På tross av at Android ser ut til å være den beste og kraftigste platformen (ikke kraft som i ytelse, men i funksjonalitet), og den mestselgende platformen, så dukker ikke disse brukerne opp statestikk på samme måte som iOS gjør. Majoriteten av Andorid brukere eksisterer ikke i cyberspace. Dette gir hint om hvem den typiske androidbruker faktisk er.

 

Vidre følger min tolkning av disse statestikkene, som igjen leder til en konklusjon som man ikke kan trekke bare på basis av å teste en telefon, men ved å lese brukerstatestikk. Android virker som en super og overlegen platform, men hvorfor vises ikke dette på tabellene over internettbruk og netthandel?

 

Synes forørig det er artig hvordan Android står for mestreparten av lønna di, samtidig som du hevder at Androidbrukere ikke kjøper noen ting, og stort sett bare bruker enhetene sine som en dum telefon. Folk som kolliderer med seg selv i en svingdør :wee:

Vell, de 20% som man ser på BF statestikken kjøper noe, og med 45 milioner installs så blir det jo litt penger fra reklame (som er det vi tjener penger på), men i forhold til iOS så er det lite. Problemet for vår del er at vi har en tjeneste som vi kan gjøre bedre på Android, fordi den er mer åpen (slik jeg har drøftet over), og fordi vi var tidlig ute (rundt android 2.2) med bra innhold. Men hvorfor er det ikke slik for alle?

 

Fra en 3. parts ståsted er det mange flere muligheter hos android. man kan få til mer. Men hvorfor domminerer apple den kommersielle delen? Hvorfor klarer Instagram å jobbe opp en verdi på en miliard uten å lansere en Android app?? Hvorfor er det slik at man ikke klarer å tjene penger på å selge apps på android, men man må gi dem vekk, og tjene penger via reklame?

Lenke til kommentar

Grunnen til at Black Friday-salget var såpass skjevt fordelt mellom iOS og Android er vel ikke verre enn at det er mye vanskeligere å kjøpe media (tenker hovedsaklig type musikk og film) i Android-universet enn hos Apple.

 

Black friday gjelder netthandling, som komplett.no og tilsvarende. Statestikken kommer fra IBM sin bedriftsløsning for behandlig av ehandel. Denne typen handel kan foregå på alle platformer med en nettleser tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg det er en no-brainer å tilpasse det begge deler. Og det er mange plattformer med godt under de andelene som fortsatt lever godt. Din fremtidsvisjon virker lite realistisk per i dag. Spesielt tatt i betraktning det største problemet med visjonen.

Vell, iom at det er en webside så regner jeg med at den fungerer på begge platformer. Jeg tenker derimot på den fine skreddersømmen. I en ideel verden hadde bedrifter hatt muligheten til å satse likt på begge, med ubegrensede resurser. Dette er jo da ikke tilfelle, og man må ta et strategisk valg.

 

Det er to platformer, der den ene har majoriteten av brukerne, og majoriteten av omsettningen online. Da blir alle tvilstilfellene tatt i favør av den dominerende platformen. Dette har vi sett før, da alle nettsider var tilpasset IE, siden den sto for 90% av internetttrafikken. Ingen gidde å kjøre browseroptimalisering for browsere med 2% av brukerne. På jobb tester vi web i FF, Chrome og Explorer. Opera (som jeg bruker) støttes ikke offesielt.

 

Og det samme gjelder når man skal utvikle en app. Har man ikke finanser til å satse på begge, så er det iOS som får førsterett, da det er der pengene ligger.

 

I mai kunne feks Fab.com melde at 30%-40% av omsettningen kommer fra mobile platformer, og det mest sjokkerende, 95% av denne trafikken kommer fra iOS. _95%_ (kilde)

Igjen, hvorfor er Android så til de grader underrepresentert på denne statestikken over bruk, når de dominerer totalt på salg og markedsandeler?

 

 

Nemlig at android stadig henter innpå. Så ja, det er ett problem, men ett minkende problem.

 

Webstatestikken for Android og iOS ser slik ut:

 

Oktober 2012:

Apple 55%

Android 17%

 

Q4 2011

Apple 60%

Android 27%

 

Så ja, Android går fremover, med 10% og apple med 5%. Dette er på bekostning av tidligere dumbphones (Java ME)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...