arr1000 Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Har en passat 1.6 liter 100Hk 2000 modell stasjonsvogn. Problemene med bilen er at den plutselig begynte å gå på 3 sylindre. Sjekket pluggene, og plugg på sylinder nr.1 var helt forkullet. De andre hadde en normal (sjokoladebrun) farge. Motoren hadde brukt en del olje i det siste (ca. 0.5l pr 45mil). Bilen gikk nesten normalt ved 3000 omdr. Har satt bilen på Bilxtra verksted som jeg har hatt god erfaring med. De fant ut at eksosventilen på sylinder 1 hadde lekkasje ved kompresjon og trykktest. De tok av toppen og fant eksosventilen brent. De skiftet eksosventiler og ventilforinger på alle sylindre, byttet toppbolter, toppakning og registerrem. Det står også oppført slipesett. Under prøvetur av reparatør var eksosen svart og det røk kraftig. Da jeg kom til verkstedet like etter hadde de tatt motorvask. Motoren gikk da dårlig på tomgang og eksosen var heller grålig enn svart. De feilsøkte videre og ved neste prøvetur ble katalysatoren rødglødende og innmaten brant opp. Motoren bruker også veldig mye olje. Verkstedet har i ettertid brukt masse tid på å finne feilen. Kompresjon og trykktest er bra hevder de. De har også prøvd å bytte coil-modul uten hell. Motoren går bra når den er kald og dårligere når den blir varm. Kutter ut sylindre etter tur og pluggene er fuktige. Verkstedet har fått råd fra bla. Møller uten at de kommer videre med feilen, og har nå gitt opp. Er det noen som kan komme med tips og råd om hva som kan være feil? Reparasjonen har til nå kostet meg 13000, heldigvis har firmaet har gitt meg rabatt på mange av arbeidstimene. Synd og måtte gi opp denne bilen da den ellers er strøken etter andre påkostninger. Lenke til kommentar
-ondr3 Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Nå er ikke jeg noen ekspert, men det begynner og høres ut som kanskje toppen din er sprekt, men dette burde de jo sjekke nå toppen allerede var av. Lenke til kommentar
arr1000 Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 De skal ha sjekket det da toppen var av. Mulig de har gjort noe feil da de satt toppen på igjen. Før toppen ble tatt av var de ingen svart eller grå røk i eksosen. Virker som oljeforbruket er høyere etter at toppen ble overhalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå