Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat med motorproblemer


arr1000

Anbefalte innlegg

Har en passat 1.6 liter 100Hk 2000 modell stasjonsvogn. Problemene med bilen er at den plutselig begynte å gå på 3 sylindre.

Sjekket pluggene, og plugg på sylinder nr.1 var helt forkullet. De andre hadde en normal (sjokoladebrun) farge. Motoren hadde brukt en del olje i det siste (ca. 0.5l pr 45mil). Bilen gikk nesten normalt ved 3000 omdr.

 

Har satt bilen på Bilxtra verksted som jeg har hatt god erfaring med.

De fant ut at eksosventilen på sylinder 1 hadde lekkasje ved kompresjon og trykktest. De tok av toppen og fant eksosventilen brent. De skiftet eksosventiler og ventilforinger på alle sylindre, byttet toppbolter, toppakning og registerrem. Det står også oppført slipesett.

 

Under prøvetur av reparatør var eksosen svart og det røk kraftig. Da jeg kom til verkstedet like etter hadde de tatt motorvask. Motoren gikk da dårlig på tomgang og eksosen var heller grålig enn svart. De feilsøkte videre og ved neste prøvetur ble katalysatoren rødglødende og innmaten brant opp. Motoren bruker også veldig mye olje. Verkstedet har i ettertid brukt masse tid på å finne feilen. Kompresjon og trykktest er bra hevder de. De har også prøvd å bytte coil-modul uten hell. Motoren går bra når den er kald og dårligere når den blir varm. Kutter ut sylindre etter tur og pluggene er fuktige.

 

Verkstedet har fått råd fra bla. Møller uten at de kommer videre med feilen, og har nå gitt opp.

 

Er det noen som kan komme med tips og råd om hva som kan være feil? Reparasjonen har til nå kostet meg 13000, heldigvis har firmaet har gitt meg rabatt på mange av arbeidstimene. Synd og måtte gi opp denne bilen da den ellers er strøken etter andre påkostninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...