Gå til innhold

D600 skitner til sin egen bildebrikke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jada, ikke noe nytt fra nikon.men dette kamera tar kaka, har d3s,hadde d4,solgt på grunn av støvplager som ingen tar ansvar for, d3s støv.d 600 mye støv,hva menes med ekstra forsikring eller garanti, det er vel ikke kunden som er ansvarlig for dette??????????????, nei nå må nikon komme på banen og rydde opp,ellers taper de maannge kunder,

Lenke til kommentar

D800 har ikke dette problemet, om det da viser seg å være et utbredt problem på D600 i det hele tatt.

Men har ikke du gått over til Canon da, Snekker'n? Mener å huske det var så mye "problemer" med D800 og helt umulig leveringstid. Skulle jo tro en mann med dine leveringskrav allerede hadde fått tak i et kamera nå vel? :hmm::wee:

Jeg kjøpte desverre en ubrukelig Nikon :)

nermere bestemt en D 7000 og den blir ikke brukt .

Så nei jeg har ikke gått over til Canon men til D800 .

Om du så mener at leveringskrav på mindre enn 3 mnd er urimelig så får du stå for det, jeg vet bare at hadde jeg operert med slike leveringstider kombinert med null info til mine kunder så hadde det ikke vært mange igjen av dem , men det var en helt annen diskusjon .

Lenke til kommentar

Har du noen referanser som viser at det er olje og ikke slitasjestøv?

Det at det vil avta etter tid, kan stemme - ihvertfall ,så har Thom Hogan forhørt seg litt rundt, og det virker som om det blir mindre over tid.

Følg Youtube videoen og les kommentarene. Det som også stemmer overens med olje, er at det fester seg på bildebrikken, og ikke lar seg blåse av.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte desverre en ubrukelig Nikon :)

nermere bestemt en D 7000 og den blir ikke brukt .

Så nei jeg har ikke gått over til Canon men til D800 .

Å si at D7000 er ubrukelig, fordi du ikke får til å bruke den, er en drøy påstand.

Men gratulerer med nytt D800 kamera. ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Å si at D7000 er ubrukelig, fordi du ikke får til å bruke den, er en drøy påstand.

Men gratulerer med nytt D800 kamera. ;)

For meg er den ubrukelig, det er dermed ikke sagt at det er et dårlig kamera,langt derifra .

Men det viser bare hvor viktig det er å ha et kamera som passer til ens hender, en kjøper seg ikke hansker i sise 7 om en trenger sise 10 for å si det slik :)

Lenke til kommentar

Følg Youtube videoen og les kommentarene. Det som også stemmer overens med olje, er at det fester seg på bildebrikken, og ikke lar seg blåse av.

Det har jeg gjort. Og jeg er klarer ikke å trekke en såpass bastant konklusjon på så tynt materiale. Tror heller det er en kombinasjon av flere ting; olje kan godt være en del av det.

Lenke til kommentar

Det har jeg gjort. Og jeg er klarer ikke å trekke en såpass bastant konklusjon på så tynt materiale. Tror heller det er en kombinasjon av flere ting; olje kan godt være en del av det.

Normalt bruker man grafitt i plasten som smøring på bevegelige deler, men det kan være at de gir de spesifikke punktene en liten dråpe med grafittsmøring i begynnerfasen så plasten ikke skal begynne og slite, det kan resultere i litt "sprut" med for mye smøring og støv ved for lite smøring.

Ser man på videoen er det åpenlyst at det er partikler på sensoren og skjolder med veske på venstre side så begge har egentlig rett :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hva årsaken er skulle vel ikke spille noen rolle, for det som er sikkert er at det ikke skal være slik.

Her bør Nikon tilby alle som opplever dette problemet en gratis rens umiddelbart og så gratis rens igjen om problemet vedvarer , det skal vel ikke være nødvendig for kunden å kjøpe ekstra forsikring .

Lenke til kommentar

Normalt bruker man grafitt i plasten som smøring på bevegelige deler, men det kan være at de gir de spesifikke punktene en liten dråpe med grafittsmøring i begynnerfasen så plasten ikke skal begynne og slite, det kan resultere i litt "sprut" med for mye smøring og støv ved for lite smøring.

Ser man på videoen er det åpenlyst at det er partikler på sensoren og skjolder med veske på venstre side så begge har egentlig rett :)

Ja det kan virke sånn. En kombinasjon av olje og grafitt.

Lenke til kommentar

Tok par bilder på et a4 ark, blender program sånn fort. Og fikk noen tja ikke så oppmuntrende bilder. Dog jeg skal ta grunndigere bilder i morgen med tripodn.

Er ikke helt sikker hva jeg skal tro om disse 2, ser ut som dem poppet opp godt når jeg hadde f13.

Oljeflekker?

post-182388-0-55783500-1354147802_thumb.jpg

F/4 - D600

post-182388-0-85625300-1354147820_thumb.jpg

F/13 - D600

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Det så da ikke ille ut. Det ser ut som du har 5-6 flekker på venstre side, noe som er ganske normalt. Plasseringen av flekkene kan likevel tyde på at de er forårsaket av det omdiskuterte problemet. Du får følge med og sjekke med jevne mellomrom om det utvikler seg i negativ retning.

Joa sant nokk er vell ikke å legge seg i graven for, men litt kjedelig. Ja skal holde utkikk med det å se hvordan det utvikler seg.

Skal mose på med en timelapse serie å se hva som skjer etter en 500 eller 1000 bilder.

*edit litt interessant lesning under*

** Nikon Tokyo have a solution in the works which will involve fitting new parts into the camera to solve the issue

** The fix will be coming 'soon' but I was told I should still send my camera in to be cleaned in the meantime for a quick turnaround of just several days

** They are not oil spots we are seeing but lubricant/debris coming off the mirror box

** The interim cleaning will involve not just the sensor but also the source of the lubricant

** Nikon are paying for the postage by sending me out a barcode to put on the box so I can send it in for the cleaning

A high proportion of d600's are experiencing this problem

Kilde

*Quote* "Nikon themselves have told me that this is an actual problem not just 'normal' dust."

Meh... Ser ut som man må få en ny del her om man sender inn. Tror jeg skal forhøre meg med japanphoto/nikon Norge hva dem sier om saken og behandeling evnt bytte.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Snakket med Japanphoto å ser ut som dem er i dialog med Nikon ettersom jeg fårstår det. Så får man se hvordan det ser ut etter nyttår. Til da skal jeg skyte uhemmet mye å bare nyte det nye uten for mye negativitet! :)

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Så nå når jeg fikk bildet opp på en skikkelig skjerm, at det var flere mindre fremtredende flekker der i tillegg til de jeg så tidligere, men jeg tror likevel ikke du skal fortvile. Det blir neppe å vises på bildene, med unntak av himmelen, men det er en smal sak å klone vekk. Krysser fingrene for at det ordner seg med Japanphoto, Nikon osv. Må likevel få si at swabs og renseveske kan være en god investering hvis man skulle ha behov for å rense sensoren innimellom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...