Jonas Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Hei Jeg skal koble to pc'er i nettverk med disse kortene, men jeg lurer på det med kabel... på komplett står det uskjermet og skjermet kabel! hvilken av de skal jeg ta? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Hvis du bare skal koble et enkelt lite nettverk hjemme, holder det fint med uskjermet. Bare pass på at du må kjøpe krysset kabel hvis du skal koble de to maskinene rett på hverandre uten bruk av en hub/switch. Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Forskellen på de to kablene er som følger: Den skermede kabelen har en "kåpe" med tvunnet materiale (en eller annen type ståltråd?) inne i gummi isolasjonen. Dette gjør så signaler fra denne kabelen ikke slipper ut å forstyrrer andre kabler. Den uskjermede har ikke denne kåpen. Som nevnt over er det ikke nødvendig med skjermede kabler til et lite nettverk, men skal du på et stort lan kan det lønne seg. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Du trenger en "uskjermet krysset TP kabel" hvis du ikke skal bruke en switch eller en hub til å koble sammen maskinene. Hvis du skal bruke en hub eller en switch i bruker du to vanlige TP kabler som du setter inn i switch'n/hub'n. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 9. september 2003 Forfatter Del Skrevet 9. september 2003 de har jo bare 10m krysset... kan jeg ikke få noe lenger? Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 de har jo bare 10m krysset... kan jeg ikke få noe lenger? Da kan du kjøpe x antall meter du trenger og få satt på kontakter (RJ45). Enten kan du gjøre det selv ellers kan sikkert butikken som selger metervis av disse kablene gjøre det for deg, hvis du spør. Men, husk å opplyse om at du vil ha den krysset for det som er forskjellen er rekkefølgen på kablene i kontakten. Ellers har Biltema opp til 25m uskjermede (kryssede) kabler. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 de har jo bare 10m krysset... kan jeg ikke få noe lenger? Da kan du kjøpe x antall meter du trenger og få satt på kontakter (RJ45). Enten kan du gjøre det selv ellers kan sikkert butikken som selger metervis av disse kablene gjøre det for deg, hvis du spør. Men, husk å opplyse om at du vil ha den krysset for det som er forskjellen er rekkefølgen på kablene i kontakten. Ellers har Biltema opp til 25m uskjermede (kryssede) kabler. Dersom du bare skal sette opp nettverk hjemme er dette neppe noe problem, men minner om at anbefalt maksimal lengde på nettverkskabel er 96m. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 10. september 2003 Forfatter Del Skrevet 10. september 2003 de har jo bare 10m krysset... kan jeg ikke få noe lenger? Da kan du kjøpe x antall meter du trenger og få satt på kontakter (RJ45). Enten kan du gjøre det selv ellers kan sikkert butikken som selger metervis av disse kablene gjøre det for deg, hvis du spør. Men, husk å opplyse om at du vil ha den krysset for det som er forskjellen er rekkefølgen på kablene i kontakten. Ellers har Biltema opp til 25m uskjermede (kryssede) kabler. Jeg finner ikke den RJ45 på komplett.. du mener sånn at man kan sette sammen to kabler? noen som har en link? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=963...lAction=details <- 15m http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...25&l=2&lantall= <- 15m http://www.clasohlson.no Datatilbehør-Hardware-Nettverk-Nett. kabler <- 25m Lenke til kommentar
opticus Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 du kan evt bruke en krysset og kjøpe et skjøtestykke til kabelen og sette på en "rett" kabel videre derifra, dette vil også fungere Lenke til kommentar
Teddybjørn Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Du trenger en tvunnet parkabel UTP, kategori 5 med RJ-45 kobling. denne finner du her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå