Zahl Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 I det siste har jeg kommet til konklusjonen om at jeg egentlig ikke er så glad i ergonomien på mitt D7000. Det er bare et eller annet som skurrer litt når jeg bruker det. Jeg tror det kommer av at jeg har ganske lange fingre og at jeg må krumme fingrene for mye når jeg trykker på utløseren. Det høres litt teit ut kanskje, men jeg merker det om jeg bruker kamera mye over lengre tid. Canon sine hus hus (type 7D og 5D mk.2/3) passer mye bedre i mine hender. De har en annen type "krumning" ved utløseren som passer meg bedre. Føles rett og slett mer behagelig å holde i de. Sony passer meg ikke i det hele tatt har jeg merket, ei heller Pentax (Pentax blir for lite igjen). Derimot liker jeg optikken på Nikon sin side bedre, så jeg burde hatt et Canon-hus med Nikon-optikk Hva tenker dere om slikt? Hva er viktig for dere? Og ja, jeg har et X100 som har ergonomi som en planke, men det har et helt annet bruksområde for meg enn DSLR Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Hvis det irriterer deg nok til at du poster om det på et forum så vil jeg tro det påvirker bildene dine også, i så tilfelle så burde du vurdere å gjøre noe med det. For noen fotografer så er bildene det aller viktigste og de vil kunne finne på ting som https://sugru.com/guides/how-to-make-a-custom-grip-for-your-camera Du kan prøve andre nikonkameraer og se om du finner et som du liker (med eller uten vertikalgrep) eller du kan bruke de objektivene du har på et canon med adapter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Ettersom du er glad i Nikon objektivene dine, så er det nok lurt å se på de andre husene - D300s. D600, D700, eller D800. Alternativt se på D3/D3s og D4. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Jeg var heller ikke fornøyd med D7000. For min del ble løsningen en pent brukt D3. Deilig og holde i, og topp ergonomi. Fåes til ca 12 tusen på bruktmarkedet. D700 er veldig likt, men har ikke innebygget grep, ikke to kortplasser og treigere skuddtakt. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Av de Nikon speilrefleksene jeg har holdt i (D7000/D5100/D3200) må jeg si meg enig. Det som skurrer er selve tommelgrepet. Jeg har liksom ingen god plass til å hvile tommelen, i forhold til det jeg har på Canon sine hus. Men Nikon sine entry modeller føles mer robuste dog. Men det er en annen sak. Nå har jeg riktig nok en 5D MK III som er litt større og har litt bedre ergonomi enn sine mindre søsken, men det er desidert det kameraet jeg liker best og holde i av alle jeg har hatt. Det er også hakket bedre enn 5D MK II. Med batterigrep blir det enda bedre og dette har stått på siden jeg kjøpte det. Det er spesielt viktig at ergonomien stemmer når man har tyngre optikk på, noe jeg har relativt ofte. Så for meg var ergonomi hovedgrunnen til at jeg en gang gikk for Canon. Bildekvalitetsmessig er det vel uansett små forskjeller ute og går i det segmentet tror jeg. Jeg tror nok både Canon og Nikon har like god optikk sån jamt over hvis man sammenligner rettferdig. Så det at du liker optikk fra Nikon bedre kommer jo litt ann på hva slags optikk du da har testet. Kit-objektivene til Canon er dog lite å skrive hjem om, så her er nok Nikon hakket vassere tror jeg. Når det kommer til optikk i den øvre prisklassen, så gjevner det seg nok mer ut og kanskje også til Canon sin fordel... ? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Helt enig,har selv en D7000 som ikke blir brukt , dette problemet hadde jeg ikke med min 7D , så det blir nok skifte av kamera, blir det Nikon så blir det D800 eller D700 , D600 er jo like lite som D7000 og i tilegg fylles det vistnok med støv på et øyeblikk . Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Når det kommer til optikk i den øvre prisklassen, så gjevner det seg nok mer ut og kanskje også til Canon sin fordel... ? Det går sikkert begge veier i de øvre prisklasser også. Har selv en AF-S Nikkor 14-24mm f/2.8G ED som av mange blir betegnet som den råeste vidvinkelzoomen til DSLR uansett merke. Har sågar hørt Canon folk si det. Men hva vet jeg. Har aldri testet Canons motstykke. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Det går sikkert begge veier i de øvre prisklasser også. Har selv en AF-S Nikkor 14-24mm f/2.8G ED som av mange blir betegnet som den råeste vidvinkelzoomen til DSLR uansett merke. Har sågar hørt Canon folk si det. Men hva vet jeg. Har aldri testet Canons motstykke. I praksis er vel de to merkene temmelig lik , men på papiret skal vel Nikon sin være litt bedre, dog har jeg ennå ikke truffet noen som kan peke på forskjeller på bilder tatt med de to :-) Har selv planer om å kjøpe Nikon sin om jeg fortsetter med Nikonkamera da . Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 I praksis er vel de to merkene temmelig lik , men på papiret skal vel Nikon sin være litt bedre, dog har jeg ennå ikke truffet noen som kan peke på forskjeller på bilder tatt med de to :-) Har selv planer om å kjøpe Nikon sin om jeg fortsetter med Nikonkamera da . Du har nok rett i det. I praksis er det vel minimal forskjell. Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Du har nok rett i det. I praksis er det vel minimal forskjell. Som det strengt tatt er med hus også. Det blir ofte de subjektive tingene som spiller inn. Og nå begynner jeg å se at det er personlige ting som ergonomi som "plager" meg. Teknisk sett er det hipp som happ hvilket hus en har (innen samme segment vel og merke), men andre ting, som f.eks ergonomi, spiller da en rolle. Det er der jeg er nå. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Derimot liker jeg optikken på Nikon sin side bedre, så jeg burde hatt et Canon-hus med Nikon-optikk Hva tenker dere om slikt? Hva er viktig for dere? Jeg vet ikke om jeg forstår problematikken helt, det er huset ergonomien ligger i, ikke objektivet. Men hvis du mener at Nikon optikken er bedre så er det din mening selvsagt. Men jeg forstår heller ikke problemet der fordi optikk fra Nikon og Canon er omtrent samme art og kvalitet etter min mening. Uansett blir det feil hvis du skal ha et hus som du ikke trives med bare fordi du "liker" optikken. Tor Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Hehe, ergonomien på optikken betyr ingenting Jeg har nok formulert meg litt dumt. Det var bare det at jeg har begynt å sette spørsmålstegn ved ergonomien til mitt D7000, men at jeg har en forkjærlighet for Nikon-fastoptikk, ikke spør hvorfor. Jeg mistenker det kommer av min 35mm f/1.8, der jeg ikke syns Canon har et like bra alternativ. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Når det gjelder ergonomi så er det nok forskjellig fra hånd til hånd. Jeg har alltid synes Canon-grepet passer bedre for meg enn noe annet jeg har prøvd. Nå har jeg bare eid Canon speilrefleks hus men har både testet f.eks NIkon hus både i butikk og i fotoklubben. Noen liker best Nikon og noen Canon osv. Ingen fasit her tror jeg, men noe av det beste jeg har holdt i er 5D MkIII. Jeg bare måtte ha et slikt :-) Solid kvalitetsfølelse.... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Jeg vet ikke om jeg forstår problematikken helt, det er huset ergonomien ligger i, ikke objektivet. Men hvis du mener at Nikon optikken er bedre så er det din mening selvsagt. Men jeg forstår heller ikke problemet der fordi optikk fra Nikon og Canon er omtrent samme art og kvalitet etter min mening. Uansett blir det feil hvis du skal ha et hus som du ikke trives med bare fordi du "liker" optikken. Tor Helt enig her, det nytter lite å ha et hus som ikke passer ens hender uansett merke eller hvor bra kvalitet det har , min erfaring er at da blir det stort sett liggende hjemme fordi det blir irriterende å jobbe med ..... Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) For min del liker jeg det stort (selv om jeg ikke synes kameraet mitt er stort) og med praktisk knapper og hjul jeg kan spille på som et tastatur. Størrelsen til 7D/5D er for meg perfekt. Hvor ting sitter blir sannsynligvis en vanesak, og det lille jeg har forsøkt andre merker er av typen "gidder du å ta et bilde av oss", før jeg får overrekt kameraet (får en del sånne når man går rundt med kamera over skulderen selv), og i disse situasjonene synes jeg ofte det er vanskelig nok å finne utløserknappen. Endret 23. november 2012 av Keyzer28 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Hehe, ergonomien på optikken betyr ingenting Jeg har nok formulert meg litt dumt. Det var bare det at jeg har begynt å sette spørsmålstegn ved ergonomien til mitt D7000, men at jeg har en forkjærlighet for Nikon-fastoptikk, ikke spør hvorfor. Jeg mistenker det kommer av min 35mm f/1.8, der jeg ikke syns Canon har et like bra alternativ. Du sier selv at "Canon sine hus (type 7D og 5D mk.2/3) passer mye bedre i mine hender", men slik jeg forstår deg er du villig til å ofre noe av ergonomien pga kjærligheten til et fastobjektiv? Ergonomien til et kamerahus forandrer seg ikke over tid, den er den samme om 50 år og - så det nytter neppe å vente på at det skal tilpasse seg deg og dine hender. Personlig ville jeg dersom jeg skulle startet fra null av, først vurdert huset, ergonomien og alt annet som har en betydning for mine behov. Valget mitt ville i utgangspunktet være kun mellom Canon og Nikon (av årsaker jeg ikke gidder legge ut om nå) og jeg sidestiller de når det gjelder objektivutvalg - begge har sine pluss og minus i optikkstabelen. For min del er ergonomien til et speilreflekshus viktig, jeg ønsker ikke å hele tiden irritere meg pga dårlig ergonomi/hvordan det passer mine hender. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Hehe, ergonomien på optikken betyr ingenting Jeg har nok formulert meg litt dumt. Det var bare det at jeg har begynt å sette spørsmålstegn ved ergonomien til mitt D7000, men at jeg har en forkjærlighet for Nikon-fastoptikk, ikke spør hvorfor. Jeg mistenker det kommer av min 35mm f/1.8, der jeg ikke syns Canon har et like bra alternativ. 35mm f/1.8 er vel et DX objektiv? Der er det dårlig med alternativer i Canon verdenen; det stemmer. Dvs, jeg tror nok at den nye 35mm f/2 IS kan være like trvielig på f.eks. en 7D. Men til en pris som ikke ligner grisen. Du har prøvd D7000 med grep? Eller er det andre ting med D7000 ergonomien du ikke liker? Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Jeg har faktisk grep på min D7000. Det er et eller annet med tommel og pekefinger på høyre hånd som skurrer. Jeg kan bare beskrive det som om jeg må "kroke" fingrene mer på D7000 enn f.eks 7D (jeg har lange fingre). Det er måten Canon og Nikon har designet og plassert utløserknappen som er den lille, men i denne litt sære sammenhengen det relevante. Endret 23. november 2012 av Zahl Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Liker stort hus. Ikke nødvendigvis tungt, men stort. En 5D med Sigma 150-500 er ganske tungt å holde i lengden. Så jeg gleder meg til Panasonic GH3, og sammen med feks 100-300mm skal jeg nok derfor klare å holde ut lengre enn de fleste med FF, med fortsatt like gode bilder. Men skulle jeg ha valgt mellom feks 550D og 5D ville jeg fortsatt gått for 5D rent ergonomisk sett. GH2-et mitt er altfor lite merker jeg, så blir digg med noe med kjøtt å skvise fast i Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Alt er avhengig av vekt. Trenger ikke noe grep hvis kameraet veier 200-300gr. Bruker fingrene, ikke handa til å holde kameraet mitt. Jeg har prøvd å holde i Nikon D800 og Canon 5DIII, sistnevnte var en klar vinner for mine hender. D7000 var okey, men ikke noe slager. Sigma SD14 som jeg hadde for noen år siden var meget bra, samme med Sony A850. Pentax K10D/K20D var bedre enn de nye husene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå