Gå til innhold

Skal oppgradere pc'n, trenger nytt skjermkort.

PsyWolf

Anbefalte innlegg

Jeg hadde planer om å bare gjøre en liten oppgradering på pc'n min nå og spare til en ny og mye bedre pc senere, men så tenkte jeg heller å gjøre en litt større oppgradering på pc min og la være å spare opp til en ny pc.

Jeg kommer til å oppgradere til en AMD FX-8150 8-Core Processor, ASUS M5A99X EVO hovedkort og 16gb ram, så da skulle jeg gjerne hatt et bedre skjermkort, pc'n min har nå et XFX Radeon HD6870 skjermkort, men siden dette skjermkortet ikke er tilgjengelig lenger så kan jeg like så greit bytte skjermkort, istedet for å krysskoble 2 skjermkort.

Så hva kan anbefales av skjermkort, må forresten ha HDMI og DVI utgang.

Endret av PsyWolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel slik jeg har skjønt det så er AMD en del billigere enn Intel, og siden jeg er svært blakk for tiden så har jeg ikke råd til å investere i noe som er for dyrt.

I starten tenkte jeg at jeg bare skulle bytte hovedkort, men siden prosessoren min har blitt voldsomt overopphetet (pga elendig CPU kjøling), så må jeg nok også investere i en ny prosessor, så hvorfor ikke gå for en prosessor som er en del bedre enn den jeg allerede har (Phenom X4).

Slik ser da lista mi ut: http://www.komplett....55-687374FC16E5

Lista går allerede litt over budsjettet mitt, så jeg har helst ikke lyst til å bruke noe særlig mere penger enn det det allerede koster for det jeg har satt opp, men siden jeg har lyst på et nytt skjermkort så ser det nok ut som om jeg bare må spare litt ekstra (heldigvis er ikke Jul så langt unna).

Så med mindre noen kan sette opp en liste med bra og rimelig Intel deler for meg så tror jeg nok at jeg må holde meg til AMD en liten stund til.

Norlig: Det burde da være ganske tydelig at jeg ønsker å kjøre på max grafikk uten lagg og forsinkelser, dessverre er det jeg har nå litt defekt, så selv spill jeg klarte å kjøre på max grafikk uten lagg når PC'n var ganske så nybygd, har dessverre en tendens til å lagge om pc'n ikke er i riktig humør.

Endret av PsyWolf
Lenke til kommentar

AMD var billigere for samme spillytelse som Intel i 2009, i 2012 har Intel pris/ytelse-tronen i spill med en gang du kjører med dedikert skjermkort for 1000 kr og oppover. Du kan se på denne testen for eksempel, den gir et litt mer positivt bilde for AMD enn Anandtech som tester virkelig prosessortunge spill.

Bytt ut CPU, RAM og hovedkort med denne pakken: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=764132

Så bytter du kjøler med denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657097

Selv om Intel-systemet er låst for overklokking vil du få langt bedre spillytelse, primært fordi AMD ikke har klart å forbedre enkelttrådet ytelse på 4 år.

Lenke til kommentar
AMD var billigere for samme spillytelse som Intel i 2009, i 2012 har Intel pris/ytelse-tronen i spill med en gang du kjører med dedikert skjermkort for 1000 kr og oppover. Du kan se på denne testen for eksempel, den gir et litt mer positivt bilde for AMD enn Anandtech som tester virkelig prosessortunge spill. Bytt ut CPU, RAM og hovedkort med denne pakken: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=764132 Så bytter du kjøler med denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657097 Selv om Intel-systemet er låst for overklokking vil du få langt bedre spillytelse, primært fordi AMD ikke har klart å forbedre enkelttrådet ytelse på 4 år.

Trenger han i7? Husker når sandy bridge kom ut at i5-2500k og i7-2600k hadde så å si helt lik ytelse i spill, og alle gikk derfor for i5 og heller brukte pengene de sparte på det i skjermkortet. Hvordan er det med ivy bridge generasjonen?

Hvilket minne har du nå? Du kan kjøpe 1155 socket hovedkort, intel i5-3570k og ny cpu kjøler nå hvis du kan brukke samme minne. Så kan du spare til et gtx 670 skjermkort som kjører alle spill glatt på god oppløsning.

Lenke til kommentar

paithless: Har 8gb RAM nå

Arni90: hvis jeg kjøper den oppgraderingspakken, hva slags muligheter har jeg for oppgraderinger senere i tid, om jeg ikke føler behovet for å investere i en ny pc?

Å hva slags skjermkort anbefaler du at jeg bruker til den Intel pakken? vil det fungere fint en liten stund til med det grafikk kortet jeg allerede har, eller er det en lur ting å spare til et bedre et?

Lenke til kommentar

paithless: Har 8gb RAM nå

Arni90: hvis jeg kjøper den oppgraderingspakken, hva slags muligheter har jeg for oppgraderinger senere i tid, om jeg ikke føler behovet for å investere i en ny pc?

Å hva slags skjermkort anbefaler du at jeg bruker til den Intel pakken? vil det fungere fint en liten stund til med det grafikk kortet jeg allerede har, eller er det en lur ting å spare til et bedre et?

Er det DDR2-minne du har? Det var kun Phenom II-prosessorer som støttet DDR3...

Det kommer ikke til å komme noen kraftigere CPU til LGA1155 enn i7-3770(k,) altså vil du ikke ha noen oppgraderingsmuligheter der. På en annen side vil du være like låst på AM3+ siden FX-8350 er siste prosessor på AM3+

Et HD 6870 vil fungere fint det, men ikke forvent store forskjellen i spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...