Gå til innhold

Liker du kinesiske maten?


Netj

Anbefalte innlegg

Jeg ble inspirert av denne tråden til å lage noe kinesiskinspirert mat i dag.

 

Jeg woket strimlet svinekjøtt, gul, grønn og rød paprika, aspargesbønner og cashewnøtter - selvfølgelig i flere omganger. I tillegg stekte jeg ris (kokt først) med et egg. Alt krydres med salt og pepper.

 

Som saus prøvde jeg ut en sursøt saus jeg nærmeste diktet opp under veis: Ananas, epleeddik, sukker, hvitløk, ingefær, stjerneanis, chili, sitron, oystersaus, tomatpuré, vann og fishsaus. Kok i noen minutter og kjør sammen med stavmikser. Jevnes med maizena.

 

På bordet satt jeg soyasaus og "minced chilli saus".

 

Veldig fornøyd med resultatet.

Det er ikke lett å forstå innlegget ditt :huh:

Men tror jeg at du er så flink i kinesisk maten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke særlig glad i kinamat, men jeg digger vårruller. Mmmmm! Det er ei eldre dame under Staverndagene som selger noen driiiitgode vårruller! Namm!

Jeg vet ikke med den vårrullen er så populær i Norge :wee:

Det er særlig for den 'vår fest dag' i Kina.

Mora mi vil lage det før hver 'vår fest dag'.

Men la hun aldri meg å har mange vårrullen, fordi stekt maten er ikke sunt maten :wee:

Lenke til kommentar

Trodde det var hest som var best som pålegg........så feil kan man ta :D

Trodde du at kinesisk folk pålegger hest til maten? :huh: :huh: :huh:

Ingen spiser hest i Kina.

 

'så feil kan man ta'

Om feil er adjektiv her, hvorfor er det ikke 'så feil kan man bli' eller 'så feil kan man være'?

Om feil er substantiv her, hvorfor er det ikke 'sånn feil kan man ta'?

Endret av JinDoris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les aa som å for jeg har ikke Norsk tastatur. Det er veldig interesant aa lese hva mange "vet" om Kina. Jeg har selv bodd i Sichuan dette aaret. Maten er veldig forskjellig etter hvor du er i Kina, det er bare aa prove det som blir servert til lunch og middag. Har ikke spist hund her i Kina, men provde i Vietnam, da med passelig med Hanoi Vodka til. Har gleden av aa gaa til markedet nesten hver dag hvor vi handler til lunch og middag, noen ganger gaar vi paa butikken for a handle mat ogsa men da helst hvis vi trenger olje eller saus av noe slag. Tror nok mange nordmenn ville blitt overasket av i tur paa markedet i en liten by i Kina. Ikke akkurat ferskvare disken paa "Rimi". Vi bor rett ved sjoen saa fersk sjoe mat blir det ofte. Det er vanskelig med biff for det er det lite av og det blir solgt tidligere paa dagen enn vi liker aa staa opp.

Flott at du skriver paa Norsk Jin. Min kinesisk er ikke god. Kan kanskje 3-4 tegn.

Lenke til kommentar

Les aa som å for jeg har ikke Norsk tastatur. Det er veldig interesant aa lese hva mange "vet" om Kina. Jeg har selv bodd i Sichuan dette aaret. Maten er veldig forskjellig etter hvor du er i Kina, det er bare aa prove det som blir servert til lunch og middag. Har ikke spist hund her i Kina, men provde i Vietnam, da med passelig med Hanoi Vodka til. Har gleden av aa gaa til markedet nesten hver dag hvor vi handler til lunch og middag, noen ganger gaar vi paa butikken for a handle mat ogsa men da helst hvis vi trenger olje eller saus av noe slag. Tror nok mange nordmenn ville blitt overasket av i tur paa markedet i en liten by i Kina. Ikke akkurat ferskvare disken paa "Rimi". Vi bor rett ved sjoen saa fersk sjoe mat blir det ofte. Det er vanskelig med biff for det er det lite av og det blir solgt tidligere paa dagen enn vi liker aa staa opp.

Flott at du skriver paa Norsk Jin. Min kinesisk er ikke god. Kan kanskje 3-4 tegn.

Bor du i Sanya nå,SanyaTrond ? :)

Det er så koselig å bor i Sanya om vinteren!

Jeg har vært i Sanya bare en gang i 2007.

jeg kan ikke gleme den deilige maten, den skjønne sjøen og det varmt været der :)

 

Jeg vet ikke at nordmenn tror at folk spiser alt i Kina. :huh:

Det er ikke sant :nei2:

Lenke til kommentar

Ja jeg bor pa Sanya, vi flyttet hit for vinteren i November. Sanya er en fin plass om vinteren, det blir kanskje litt fuktigt og varmt om sommeren, men mye mye bedre en Norge hele aret. Norge har sine fine tider, men det er i min mening korte perioder. Noen uker i maaneds skiftet mellom July og August er fint om sommeren. Sent paa vinteren naar sola varmer igjen.

Lenke til kommentar

Jeg lagt Eryngii til lunsj i dag :wee:

Men Jeg lagt det i den kinesiske måten.

Det heter 'Tre kopper Eryngii'

'Tre kopper' er en særlig kinesisk måte, du kan også lage potet/kylling i det måte.

En kopp sesamolje, en kopp soyabønner, en kopp sukker :)

Faktisk det er ikke samme kopp :wee:

 

5ce4380fjw1dzvhivoghfj.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...