dbass Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Føler det er en "litt" dyr pris på en 1meter XLR signalkabel. Har forresten specsa noe bonus å legge til? Det er tross alt en XLR (som er mest brukt i PA-segmentet), som allerede er ganske godt skjermet for støy selv med 2 enkle ledere og en skjerm. http://www.soundgarden.no/kabel/signalkabel/nordost-tyr-2-signalkabel-1-meter-xlr.html Lenke til kommentar
Makri Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Litt. Men veldig lite. Det du skal spørre deg selv er: Er lyden så mye bedre at jeg skal kjøpe denne kabelen til 18.000 eller en til 1.000? Er lyden 18 ganger bedre? Hvis ja, go for it Lenke til kommentar
dbass Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Er lyden 18 ganger bedre?! Jeg tror knapt den blir 0.01% i forhold til en dobbelt-isolert +/- og flettet skjerm til 50,-. Noen som har no teknisk data på hvorfor den er så "mye bedre"? Eller er dette bare et ran? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Det er sikkert fordi "Propagation Delay" er på hele "80% speed of light"! Godt mulig det er imponerende rent teknisk, men har det noe å si for lyden? Mitt inntrykk er at de som lager superdyre hi-end-kabler som dette, gjør så mot bedre vitende. Kanskje er kablene bedre, men det er marginalt og iallfall ikke hørbart. Men folk tror de er bedre og er villig til å kjøpe dem - pga. påskudd om sølv, gull, platina, fletting, lagdeling, oljedempning og hva de nå finner på. Derfor eksisterer slike kabler som den du nevner. Hi-Fi-bransjen minner for meg litt om alternativ medisin: Pseudovitenskap og voodoo. Det er sikkert mange her som har bedre peiling enn meg på slikt, men jeg har vondt for å tro at beskaffenheten av en 1 m signalkabel har noe særlig å si. Motstanden er null og niks selv med en 100-kroners "vanlig" kabel, og dette med skjerming må vel gjelde induksjon. Hvor stor er egentlig faren for at induksjon skal påvirke ut-signalet i kabelen? Lenke til kommentar
dbass Skrevet 1. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2012 Allerede på dobbeltskjermede signalkabler koblet med XLR er denne induksjonen tatt hånd om da det er 2 ledere, hvor den ene står i motfase, samt at lederne er twisted for å lage induktans for å motarbeide konduktansen som blir generert når 2 ledere ligger intill hverandre. (Husk at XLR som oftest er brukt i strekk på 50-200 meter) Da anser jeg denne som løst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå