Gå til innhold

[Løst] Nordost Tyr 2, 1 meter XLR - Har det noe for seg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det er sikkert fordi "Propagation Delay" er på hele "80% speed of light"! Godt mulig det er imponerende rent teknisk, men har det noe å si for lyden?

Mitt inntrykk er at de som lager superdyre hi-end-kabler som dette, gjør så mot bedre vitende. Kanskje er kablene bedre, men det er marginalt og iallfall ikke hørbart.

Men folk tror de er bedre og er villig til å kjøpe dem - pga. påskudd om sølv, gull, platina, fletting, lagdeling, oljedempning og hva de nå finner på. Derfor eksisterer slike kabler som den du nevner. Hi-Fi-bransjen minner for meg litt om alternativ medisin: Pseudovitenskap og voodoo.

Det er sikkert mange her som har bedre peiling enn meg på slikt, men jeg har vondt for å tro at beskaffenheten av en 1 m signalkabel har noe særlig å si. Motstanden er null og niks selv med en 100-kroners "vanlig" kabel, og dette med skjerming må vel gjelde induksjon. Hvor stor er egentlig faren for at induksjon skal påvirke ut-signalet i kabelen?

Lenke til kommentar

Allerede på dobbeltskjermede signalkabler koblet med XLR er denne induksjonen tatt hånd om da det er 2 ledere, hvor den ene står i motfase, samt at lederne er twisted for å lage induktans for å motarbeide konduktansen som blir generert når 2 ledere ligger intill hverandre. (Husk at XLR som oftest er brukt i strekk på 50-200 meter)

Da anser jeg denne som løst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...