stiansa Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Jeg har en 2TB disk som straks er full. På den har jeg et svært så oversiktlig kartotek av filmer, organisert i alfabetiske mapper. Når jeg nå må kjøpe ny disk, hadde det vært veldig fint om jeg slapp å ha to stasjonsbokstaver med hvert sitt mappe-tre. Er det mulig å spleise sammen to fysiske disker til én stasjonsbokstav uten å miste det som ligger på den ene disken? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 (endret) Du skal ha RAID 0. Er ganske sikker på at du kan ikke lage RAID-oppsett uten å formatere (begge diskene). Endret 22. november 2012 av TMB Lenke til kommentar
noobsquad Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 http://en.wikipedia.org/wiki/RAID Wikipedia har mye spennende:) Lenke til kommentar
Merko Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Evt bare "linke" mappene på den ene disken over til disk#2. Skal finnes flere programmer som gjør det, ikke at jeg husker noe navn, men kanskje noen andre her gjør det.. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Spanning, eller jbod er nok det du er ute etter Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 (endret) Tja, JBOD (Just a Bunch Of Discs) kan du kanskje bruke, men det vil jeg ikke anbefale. Er datene dine viktige, er løsning RAID1, RAID5 eller RAID10 (1+0). Kneler en disk i JBOD eller RAID0, mister man alt, Med mindre du kjører backup da. Selv kjører jeg RAID5 med 3 HDD'er, stoler ikke på JBOD eller RAID0. Kjørte RAID0 en gang, en disk tok kvelden og vips, alt vekke. Backup??? Niks, hva er det da? . Men skal du ha RAID oppsett, MÅ diskene settes opp til det, og data på diskene forsvinner i det blå. Dog skal det visst være et program som kan fikse dette, kan bare ikke huske hva det heter. Endret 24. november 2012 av Chavalito Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Man mister all ikke data hvis en disk i spanninc ryker, kun det som var på den ene disken. Ut ifra det jeg har lest så er et ikke noe hokuspokus med dataene i et span bortsett fra at OS-et ser spannet som en disk. Jeg antar at det er plassproblemer og at derfor en midlertidig lagringsplass mens raidet lages ikke er tilgjengelig. Jeg antar det er bare å legge en disk til i et span, men er ikke helt sikker om det går uten reformat. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Du kan lage symlink for å spleise plass. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Nei, det er nok riktig at kun data på den ene disken ryker i JBOD, i RAID0 ryker alt. Når det gjelder å sette opp JBOD kan dette gjøres via Diskbehandling i WIndows. Det visst bare å ekspandere volumet over til den andre slik at WIndows ser begge diskene som en disk. Ingen data forsvinner etter det jeg skjønner. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Det forutsetter vel at diskene er Dynamisk. Og hvis den første disken brukes til Windows så lar det seg ikke gjøre. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Det spørs jo hva som skjer med dataen i JBOD dersom filtabellen (MFT-fila) blir borte? Hvor enkelt er de DA å få tilbake? Det er jo selfølgelig ikke noe problem å sette opp et RAID0, men da må dataene mellomlagres på en 3. disk i mellomtiden. For filkopiering av store mengder filer kan det være en fordel å bruke Teracopy da denne kan sammenlikne CRC på filer som er kopiert, før og etter kopiering. Dette er veldig greit i tilfelle det viser seg å være bitfeil - som Windows ellers ikke ville oppdaget - et sted i overføringa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå