Gå til innhold

Disken snart full, mulig å spleise den sammen med ny disk?

stiansa

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2TB disk som straks er full. På den har jeg et svært så oversiktlig kartotek av filmer, organisert i alfabetiske mapper. Når jeg nå må kjøpe ny disk, hadde det vært veldig fint om jeg slapp å ha to stasjonsbokstaver med hvert sitt mappe-tre. Er det mulig å spleise sammen to fysiske disker til én stasjonsbokstav uten å miste det som ligger på den ene disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, JBOD (Just a Bunch Of Discs) kan du kanskje bruke, men det vil jeg ikke anbefale. Er datene dine viktige, er løsning RAID1, RAID5 eller RAID10 (1+0). Kneler en disk i JBOD eller RAID0, mister man alt, Med mindre du kjører backup da. Selv kjører jeg RAID5 med 3 HDD'er, stoler ikke på JBOD eller RAID0. Kjørte RAID0 en gang, en disk tok kvelden og vips, alt vekke. Backup??? Niks, hva er det da? :eek: .

Men skal du ha RAID oppsett, MÅ diskene settes opp til det, og data på diskene forsvinner i det blå. Dog skal det visst være et program som kan fikse dette, kan bare ikke huske hva det heter. :hmm:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Man mister all ikke data hvis en disk i spanninc ryker, kun det som var på den ene disken. Ut ifra det jeg har lest så er et ikke noe hokuspokus med dataene i et span bortsett fra at OS-et ser spannet som en disk.

Jeg antar at det er plassproblemer og at derfor en midlertidig lagringsplass mens raidet lages ikke er tilgjengelig. Jeg antar det er bare å legge en disk til i et span, men er ikke helt sikker om det går uten reformat.

Lenke til kommentar

Nei, det er nok riktig at kun data på den ene disken ryker i JBOD, i RAID0 ryker alt. Når det gjelder å sette opp JBOD kan dette gjøres via Diskbehandling i WIndows. Det visst bare å ekspandere volumet over til den andre slik at WIndows ser begge diskene som en disk. Ingen data forsvinner etter det jeg skjønner.

Lenke til kommentar

Det spørs jo hva som skjer med dataen i JBOD dersom filtabellen (MFT-fila) blir borte? Hvor enkelt er de DA å få tilbake?

Det er jo selfølgelig ikke noe problem å sette opp et RAID0, men da må dataene mellomlagres på en 3. disk i mellomtiden.

For filkopiering av store mengder filer kan det være en fordel å bruke Teracopy da denne kan sammenlikne CRC på filer som er kopiert, før og etter kopiering. Dette er veldig greit i tilfelle det viser seg å være bitfeil - som Windows ellers ikke ville oppdaget - et sted i overføringa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...