Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har ISP lov til dette?

Anbefalte innlegg

Denne tråden kan vel kanskje likne litt på Ecthelion's tråd, men det er ikke helt det samme :)

En kamerat av meg har en lokal brebåndsleverandør, ISK-TV(Indre Salten Kabel-TV). Her hvor jeg bor, er det to slike. Kameraten min var en gang inne på en såkalt ISK-TV-hater-kanal på IRC. Med en gang etterpå satte ISPen hans ned hastigheten fra 2mbit til 384kbit.

Det må vel tas med at ISPen hadde gjort en avtale med kameraten min, for egentlig hadde han bare 384kbit. Men han skulle få 2mbit hvis han ikke lastet ned noe særlig (ikke noe problem for kameraten min, han er hardbarka CS-frik, og det er det eneste han gjør over nettet..).

Men har ISPen lov til å sette ned hastigheten til kameraten min hvis han er inne på visse IRC-kanaler? I det hele tatt, har de lov til å sjekke hvilke sider han er på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo helt klart ikke lov å overvåke hva vedkommende gjør, gå vel under personvers loven. Men uansett, han kan jo akkurat ikke klage heller, da han ikke får noe mindre enn det han betaler for.

Mvh

Hagmann

Joda, jeg tenker mest på det med at ISPen sjekker hvor han er, i.o.m. at jeg ikke tror han har betalt for mer enn 384kbit.

Noen som kan henvise til lover o.l.?

Takker forresten for raskt svar...

Lenke til kommentar

Hagmann

Joda, jeg tenker mest på det med at ISPen sjekker hvor han er, i.o.m. at jeg ikke tror han har betalt for mer enn 384kbit.

Takker forresten for raskt svar...

Dere har jo ingen sak ut over en konspirasjonsteori at ISP hevner seg for uttalelser på IRC.

Dropp det slik at dere slipper og drite dere ut.

Lenke til kommentar

Hagmann

Dere har jo ingen sak ut over en konspirasjonsteori at ISP hevner seg for uttalelser på IRC.

Dropp det slik at dere slipper og drite dere ut.

Det er ikke snakk om å drite seg ut på IRC, han var såvidt innpå kanalen. Jeg var der ikke, han er ikke en nær venn av meg, og for å være helt ærlig, så synes jeg det er kjempemoro om han får satt ned hastigheten fra 2mbit til 384kbit...

Men bare sånn for å vite det, om det er lov eller ikke. Håper framover at folks svarer på det, istedenfor å diskutere hvorhvidt han trengte å gå inn på den IRC-kanalen...

Lenke til kommentar
Dere har jo ingen sak ut over en konspirasjonsteori at ISP hevner seg for uttalelser på IRC. Dropp det slik at dere slipper og drite dere ut.

:lol: Hehe, fikk trent lattermuskelen litt der :lol:

Til trådstarter: jeg anbefaler vedkommende å spille litt blondine og sende en høflig mail til ISP der det vises til avtale om levert kontra fakturert båndbredde. Be om en redegjørelse for om og hvorfor hastigheten er satt ned, og still gjerne spørsmål ved hvorvidt en for dere ukjent terskelverdi for nedlastet datamengde er overskredet.

Avslutt med å takke for et godt produkt og fremragende kundeservice, så skal du se at en allerede til helgen surfer med 2 Mbit/s.

"There are no Men in Black"

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om å drite seg ut på IRC, han var såvidt innpå kanalen. Jeg var der ikke, han er ikke en nær venn av meg, og for å være helt ærlig, så synes jeg det er kjempemoro om han får satt ned hastigheten fra 2mbit til 384kbit...

Men bare sånn for å vite det, om det er lov eller ikke. Håper framover at folks svarer på det, istedenfor å diskutere hvorhvidt han trengte å gå inn på den IRC-kanalen...

Det var ikke det jeg mente, men at dere ikke bør gå vidre med denne teorien til leverandøren med mindre dere kan føre bevis for påstanden.

I og med vedkommende fikk denne ekstra hastigheten gratis så vil jeg tro dere igrunn har lite dere skulle ha sagt.

Om f.eks en ansatt i ISP kikker innom IRC og ser at en person som får en gratis bonus av selskapet driver og baktaler det eller på annet vis irriterer så tror jeg neppe det er ulovlig om man tar fra ham fordelene som han ikke betaler for eller har noen avtale på og få.

Lenke til kommentar

Jeg/vi har ingen planer om å sette opp svære greier hvis det viser seg at det er ulovlig, men det er bare sånn for å vite det, så jeg og en annen kamerat av meg har noe å le av...

Det med at ISPen satte ned hastigheten pga. det kameraten min gjorde, ser jeg på som helt forståelig, men som sagt, så er det jeg lurer på, om det er lov å "overvåke" personer på denne måten...

Det har egentlig ingen betydning for meg, jeg har ikke bredbånd, men skal få meg en annen leverandør (ja, det var bestemt før jeg fant ut dette...). Men - kjekt å vite :)

Lenke til kommentar

Det med at ISPen satte ned hastigheten pga. det kameraten min gjorde, ser jeg på som helt forståelig, men som sagt, så er det jeg lurer på, om det er lov å "overvåke" personer på denne måten...

Jeg tviler på at dette kan kalles overvåkning hvis din venn yttret seg på IRC og noen fra vedkommendes ISP også lurket i rommet.

Lenke til kommentar
Han sa ikke noe, utifra det jeg har hørt, bare var der noen sekunder...

Da synes jeg det er rart at du i det hele tatt kan ha kokt i hop konspirasjonsteorien din!

"Jeg har BlueCom og kjørte forbi Telehuset i dag. Tror du BlueCom blir sinte på meg og sletter innboksen min?"

Makan til paranoia :roll:

Lenke til kommentar
Han sa ikke noe, utifra det jeg har hørt, bare var der noen sekunder...

"Jeg har BlueCom og kjørte forbi Telehuset i dag. Tror du BlueCom blir sinte på meg og sletter innboksen min?"

lol jeg stordigger måten det blir sagt på

Lenke til kommentar
Denne tråden kan vel kanskje likne litt på Ecthelion's tråd, men det er ikke helt det samme :)  

En kamerat av meg har en lokal brebåndsleverandør, ISK-TV(Indre Salten Kabel-TV). Her hvor jeg bor, er det to slike. Kameraten min var en gang inne på en såkalt ISK-TV-hater-kanal på IRC. Med en gang etterpå satte ISPen hans ned hastigheten fra 2mbit til 384kbit.

Det må vel tas med at ISPen hadde gjort en avtale med kameraten min, for egentlig hadde han bare 384kbit. Men han skulle få 2mbit hvis han ikke lastet ned noe særlig (ikke noe problem for kameraten min, han er hardbarka CS-frik, og det er det eneste han gjør over nettet..).

Men har ISPen lov til å sette ned hastigheten til kameraten min hvis han er inne på visse IRC-kanaler? I det hele tatt, har de lov til å sjekke hvilke sider han er på?

Indre Salten...? AKA Saltdal/Rognan/Røkdal?

Lenke til kommentar

Bingo... Rognan
Lenke til kommentar

Bingo... Rognan

:o :o Besteforeldrene mine bor i Saltdal! :smile:

Hvor gammel er kameraten din ? Alle kjenner jo nesten alle der nede, så mutter'n / besteforeldrene mine kjenner/vet sikkert om kameraten din, eller foreldrene hans. :lol:

Snålt detta da... :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...