Gå til innhold

Samletest: Vi kårer Norges beste nettbrett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nexus 7 får trekk for liten skjerm og ingen hdmi, så ipad mini burde jo og få trekk for liten skjerm og ikkje propeteriære adaptere, sist nevnte gjeld og ipad 3/4 gen. ...

Det lurte jeg på også. :hmm: Ville trodd de to 7" tabletene der var jevngode og at det egentlig da stod på om man ville inn i Apple- eller Google-verdenen...

Lenke til kommentar

Herregud! Hvem er det som napper opp en 7-10" tablet og tar knipser liksom? Det burde være et ikke-kriterie når man vurderer tablets.

I 2010 var jeg i Bohol, Filippinene og der så jeg flere kinesere og/eller koreanere som brukte iPad til å ta bilder med. Så for meg ut som risikosport da de måtte holde iPad med to hender for å ikke miste den samtidig som de må flytte på éne hånden for å få trykket på kamera knappen.... :rofl:

Har en Note 10.1 (og Galaxy Note 5.3 mobiltlf) og må si bildene fra kamera er helt kurrant.

Nettbrett er egentlig ikke noe nyttig for meg, men Note 10.1 var eneste fristende alternativet (dama liker å tegne etc. så hvorfor ikke).

Et flott nettbrett, selvom det er rom for forbedringer på flere felt (Skjerm. IR remote appen kunne vært bedre. Støtte for splittscreen i flere apps osv.).

Lenke til kommentar

Litt besynderlig at et nettbrett som koster 1000 kr mer enn iPad og mange andre nettbrett, har dårligere skjermoppløsning og føles litt tregt i bruk kan vinne denne testen.

Håper du vet at høy skjermoppløsning ikke nødvendigvis betyr bedre skjerm ...

Lenke til kommentar

Litt merkelig at ipad mini trekkes for at den ikke har støtte for minnekort.

Du kan jo velge å kjøpe den i 16, 32 eller 64gb,

da burde det heller være prisen på disse som ble kritisert...

Er forresten langt mer fornøyd med ipad mini en ipad 3, selv om skjermen er dårligere, er størrelse og vekt langt mer fornuftig på et touch brett..

Lenke til kommentar

@WhatWorld. At du klarer å tro jeg mener deg spesifikt får være opp til deg, det har vært mange andre enn deg som har kommentert på dette. Hadde jeg fokusert på ditt inlegg ville jeg nok nevnt deg spesifikkt.

Jeg ber på ingen måte folk å skrive lange sider med info, jeg påpeker bare at 7" 16:9 (skulle vært 16:10?, min feil) og en 7.9" 4:3 er 25% forskjellig. At noen synes den som er som er 7.9" er fin fordi den er mindre enn de fleste konkurrentene er da virkelig ikke umulig. Det er da heller ikke vanskelig å kunne forestille seg at man synes 25% mindre da kan ende opp med å være for lite?

At man ikke er enig er da helt fair, men å si at det er tåpelig at den ene får minus fordi den er for liten når den andre ikke gjør det, når det er 25% forskjell i størrelsen blir feilaktig.

Man trenger ikke å komme med flere sider med specs for å komme med et relevant syn likevel.

"Jeg synes nexus 7 er stor nok og synes ikke forskjellen opp til iPad mini er nok til å si den ene er for liten mens den andre har riktig størrelse"

Og din ordretting setter jeg pris på, men du burde se på de andre som kommenterer det samme blir det ikke feil å si at en leir gnåler, om jeg hadde påpekt en spesifikk ja.

Og det å antyde at jeg er fanboy når jeg kun påpeker faktafeil og sier at jeg på ingen måte kan si hvem som er best siden jeg ikke har erfaring med den blir bare et forsøk på å undergrave det jeg sier. Dette er dårlig diskusjonsetikk. Det at jeg trekker deg frem på denne måten er forsovidt litt i samme gate, men slik man sår høster man osv.

@AtW: at du har andre preferenser en journalisten betyr ikke at journalisten tar feil. Han burde kanskje påpekt at dette var for hans preferanse, men utover dette er det et område man ikke kan holde seg objektiv på. Det blir mao. grunnløst å argumentere mot det som en objektiv feil.

Lenke til kommentar

@AtW: at du har andre preferenser en journalisten betyr ikke at journalisten tar feil. Han burde kanskje påpekt at dette var for hans preferanse, men utover dette er det et område man ikke kan holde seg objektiv på. Det blir mao. grunnløst å argumentere mot det som en objektiv feil.

Hva konkret er det du svarer på her nå?

AtW

Lenke til kommentar

Må si meg en ting jeg er enig med The Verge. Du betaler mye for Note 10.1 og med dette forsvarte de med at man kunne like godt kjøpt et annet nettbrett med tilsvarende funskjon uten pennen. Selve grunnen til de ga den så dårlig er at funksjonene som Note 10.1 har som ikke andre nettbrett har virker ikke så særlig bra for dem. Et eksempel; Multiskjerm. Her er det et lite, kanskje bare et sek, forsinkelse. Her fikk det sikkelig trekk. Et annet eksempel er håndskrift gjenkjenning som skal konverteres til datatekst. At Note'en ikke gjennkjenner håndskriften til anmeldelsen fikk også den minus. Ja, det er "verdig" minus, men på anmeldelsen nevnte han at han har til tendens å ta raske notater, så hvorfor bruker han da ikke bare vanlig notat uten håndskriftgjenkjenning? Det er et lærende program, ikke forvent så mye.

Her kan jeg liste opp det han mente var forferdelig (som heller ikke fikk pluss for):

- Multiskjerm. Her burde nettbrettet få positiv kritikk for funksjonen. Bare at det er et sekund forsinkelse så får hele funksjonen minus.

- S-pen/S-note. Siden applikasjonen åpner litt treigt, ca. et sek den også, så fikk den minus. S-pennen fikk minus fordi han mente det var unødvendig da det ikke finnes noe gode applikasjoner til bruken av pennen.

- Han skrev også om plastikk bruken til Samsung. Amerikanerne pleier faktisk å trekke mye ned på denne delen. Dette er derfor Apple produkter får minst 8.5 og oppover.

- På homescreenen lagger det litt når du har den ene Samsung widget. Greit, det skjønner jeg, men det er vel bare å bli kvitt widgeten så er problemet løst? Neida, det er et stort minus det...

Så ja, de har ikke tatt så mye tid med enheten så det er deres vurdering. Apple pleier å få høy score fordi de vet allerede hva den har å tilby fra start, mens det typiske for Android enheter er at de har store variasjoner på funksjonalitet fra produsent til produsent. Amobil skriver faktisk gode anmeldelse da de skriver alt enheten har å tilby og hvor bra det virker istedenfor å bli oppgitt av små ting som forsinkelse

• Liker 4
Lenke til kommentar

Håper du vet at høy skjermoppløsning ikke nødvendigvis betyr bedre skjerm ...

Absolutt. Men for å ta iPad 3/4 som eksempel, så har panelet der veldig god fargegjengivelse hvis man setter pris på det. I iPad-mini-reviewet til Anandtech så tester de skjermen til ulike nettbrett: http://www.anandtech.com/show/6429/ipad-mini-review/4

Synes Nexus 7 (som jeg har), kommer meget bra ut i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Må si meg en ting jeg er enig med The Verge. Du betaler mye for Note 10.1 og med dette forsvarte de med at man kunne like godt kjøpt et annet nettbrett med tilsvarende funskjon uten pennen. Selve grunnen til de ga den så dårlig er at funksjonene som Note 10.1 har som ikke andre nettbrett har virker ikke så særlig bra for dem. Et eksempel; Multiskjerm. Her er det et lite, kanskje bare et sek, forsinkelse. Her fikk det sikkelig trekk. Et annet eksempel er håndskrift gjenkjenning som skal konverteres til datatekst. At Note'en ikke gjennkjenner håndskriften til anmeldelsen fikk også den minus. Ja, det er "verdig" minus, men på anmeldelsen nevnte han at han har til tendens å ta raske notater, så hvorfor bruker han da ikke bare vanlig notat uten håndskriftgjenkjenning? Det er et lærende program, ikke forvent så mye.

Her kan jeg liste opp det han mente var forferdelig (som heller ikke fikk pluss for):

- Multiskjerm. Her burde nettbrettet få positiv kritikk for funksjonen. Bare at det er et sekund forsinkelse så får hele funksjonen minus.

- S-pen/S-note. Siden applikasjonen åpner litt treigt, ca. et sek den også, så fikk den minus. S-pennen fikk minus fordi han mente det var unødvendig da det ikke finnes noe gode applikasjoner til bruken av pennen.

- Han skrev også om plastikk bruken til Samsung. Amerikanerne pleier faktisk å trekke mye ned på denne delen. Dette er derfor Apple produkter får minst 8.5 og oppover.

- På homescreenen lagger det litt når du har den ene Samsung widget. Greit, det skjønner jeg, men det er vel bare å bli kvitt widgeten så er problemet løst? Neida, det er et stort minus det...

Så ja, de har ikke tatt så mye tid med enheten så det er deres vurdering. Apple pleier å få høy score fordi de vet allerede hva den har å tilby fra start, mens det typiske for Android enheter er at de har store variasjoner på funksjonalitet fra produsent til produsent. Amobil skriver faktisk gode anmeldelse da de skriver alt enheten har å tilby og hvor bra det virker istedenfor å bli oppgitt av små ting som forsinkelse

Merkelig "analyse" av testen til The Verge. Momentene du trekker frem er ikke noe testen legger så fryktelig mye vekt på, men det er summen av detaljesvakhetene som leder til konklusjonen... de gir faktisk pennen masse skryt..

Samsung’s S Pen is easily the best integrated stylus system around. The digitizer is fast and responsive, the pen is fluid and accurate, and the pressure sensitivity is amazing in apps that support it. Compared to iPad styluses, which are all basically hacks that simulate a fingertip, the additional precision of the S Pen is a revelation. It’s very much the difference between a fine-tip pencil and a gigantic permanent marker.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke ser bruksområde for tablets? Vurderer å kjøpe en TF300 eller 700 for å bruke den som bærbar PC, men funker den for eksempel å se film på (via USB)? Funker mobilt bredbånd via USB på tablets?

på min nexus 7 trenger man dette får å spille av film via usb, funker veldig bra: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.homeysoft.nexususb.importer&hl=no

http://www.amazon.com/Electronics-Micro-USB-OTG-Cable/dp/B005GGBYJ4

en app, en liten kabelstump også en minnepenn:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...