Gå til innhold

Samletest: Vi kårer Norges beste nettbrett

Anbefalte innlegg

Om du gidder å bruke litt tid på research, så koster faktisk Samsung Galaxy Note 10.1 3895,- mens Ipad 4 koster 3890. Så prisen er faktisk helt identisk. Note har også mulighet til å oppgradere med micro SD kort, noe som faktisk ikkje Ipad har mulighet til. Skjermen på Note 10.1 kunne gjerne hatt litt høyere oppløsning, men det er fortsatt et fantistisk nettbrett!

Beklager, jeg så på prisen for 3G-versjonen. Tviler ikke på at Note 10.1 er et godt produkt, men synes ikke denne testen holder mål kvalitetsmessig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iPad mini på andre? "Designet for å kunne holdes i en hånd (...)"? Det er det mobilen min er til...

Sant nok det du sier der, men 7,9" er faktisk en veldig fin og passende størrelse. Veldig behagelig å bruke og mye lettere å ta med seg på for eksempel bussen enn den originale størrelsen til iPad. Har ikke prøvd iPad mini men har prøvd ut Galaxy tab 7.7". :)

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Virker jo som de fleste brukerne som skriver her ikke engang har satt seg inn i spesifikasjoner og lignende på produktene før de hyler ut om feil i testen.

At folk i det hele tatt gnåler om at nexus 7 har fått minus for for liten skjerm når iPad mini får pluss for at den er liten og hendig viser folk at de leser 7" og ikke mer.

Ipad mini er på 7.9" (20.1cm) mens nexus 7 er 7" (18cm) i tillegg er iPad i 4:3 format mens nexus er i 16:9 format. Dette bidrar nok engang til at iPadskjermen har større areal. Røft regna er iPad mini sin skjer 192 cm^2 mens google nexus er 144cm^2. Dette utgjør en forskjell på 25% i skjermareal noe som i min bok er relativt mye og fint forklarer at den ene føles liten og den andre stor nok.

Hvem av dem som er best skal jeg derimot ikke uttale meg om da jeg ikke har prøvd nexus 7 eller noen av de andre android og windows tabletene. Poenget mitt er at det er lurt å sette seg inn i hva man faktisk kritiserer så man ikke blir seende ut som en idiotisk fanboy som overhode ikke vet hva han snakker om...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Virker jo som de fleste brukerne som skriver her ikke engang har satt seg inn i spesifikasjoner og lignende på produktene før de hyler ut om feil i testen.

At folk i det hele tatt gnåler om at nexus 7 har fått minus for for liten skjerm når iPad mini får pluss for at den er liten og hendig viser folk at de leser 7" og ikke mer.

Ipad mini er på 7.9" (20.1cm) mens nexus 7 er 7" (18cm) i tillegg er iPad i 4:3 format mens nexus er i 16:9 format. Dette bidrar nok engang til at iPadskjermen har større areal. Røft regna er iPad mini sin skjer 192 cm^2 mens google nexus er 144cm^2. Dette utgjør en forskjell på 25% i skjermareal noe som i min bok er relativt mye og fint forklarer at den ene føles liten og den andre stor nok.

Hvem av dem som er best skal jeg derimot ikke uttale meg om da jeg ikke har prøvd nexus 7 eller noen av de andre android og windows tabletene. Poenget mitt er at det er lurt å sette seg inn i hva man faktisk kritiserer så man ikke blir seende ut som en idiotisk fanboy som overhode ikke vet hva han snakker om...

Samtidig synes jeg den størrelsen faller imellom to stoler, den er litt for stor til å komfortabelt holde i en hånd, men mindre enn en 10-tommer, sånn sett liker jeg 7-tommers størrelsen bedre.

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å bruke plast i konstruksjon. Men det er forskjell på plast og plast. Holder man en Samsung Galaxy SII i den ene hånden og en HTC One X i den andre, så tør jeg påstå at de fleste vil merke en vesentlig forskjell i opplevd kvalitet. Når man bruker over 5000,- på en mobil eller tablet så spiller byggekvalitet en rolle. På samme måte som når man kjøper en BMW til en million, så er det en forskjell om plastikken på dashbordet er av den harde, kjipe Toyota-1998 typen, eller myk soft-touch plastikk som man forventer i enhver bil produsert etter 2010.

Uansett er vi alle her tilsynelatende enig om at skjermen ikke er spesielt god, at den mangler en del teknologier, er noe dyr og at den ligger to versjonsnummer bak nyeste versjon av Android. Om man så er fornøyd med andre aspekter ved produktet, kan man fortsatt med hånden på hjertet påstå at dette er den beste tablet'en man kan få tak i per dags dato?

I mine øyne er tablet'en middelmodig, og jeg har enda tilgode å se gode argumenter for det motsatte..

Siden du sammenligner biler med nettbrett, så skal jeg også gjøre det samme.

Alle vet vel at Toyota benytter seg av hard plast på de fleste av sine biler, la oss ta i utgangspunktet på en Toyota Prius. Bilen kjennes veldig lett pga plastikk bruket, men det de fleste ikke ser er at skallet på en Prius er veldig sterk og veldig bra designet.

Selv om det er mye plast, så betyr det ikke nødvendigvis at kvaliteten er dårlig.

Dette minner mye om hva Note 10.1 også har. Mot sammenligning av en aluminium Transformer Prime:

transformer-kalel.jpg

Og her med Note 10.1:

img_3114137_620.jpg

Note 10.1 er en veloppbygget enhet og ikke undervurder den pga plastikk designet!

Lenke til kommentar

Anmeldelse av kommentarer:

Objektivitet 2/10

Subjektivitet 9/10

Butthurt 10/10

Neida, fra spøk til alvor. Gi heller din egen score på ditt produkt. Anmeldelser som skiller A fra B er en pekepinn i grove trekk som viser specs, kvalitet og bruksområder. -Det er vel ingen som tror at en anmelders bruksområde og preferenser skal være det samme som resten av 5 mill nordmenn??

I boka mi er f.eks apple-greier 7/10 pga sneverhet og enkelhet. Mens for en annen person er den 7/6 av akkurat de samme grunnene. Så, hvor står man da...?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har selv en Samsung Galaxy Note 10.1 med 3G og det avgjørende for meg var den digitale pennen. Uten denne så var nettbrettet helt greit, men jeg hadde nok gått for noe annet.

Måten de integrert pennen og programvaren rundt dytter alt annet rett i grøfta spørr du meg. Dette er nesten noe som må testes. Er dog enig i at skjermen kunne vært hakket vassere, men dette er ikke noe jeg legger merke til.

Uansett så er jeg en fornøyd kunde og jeg kunne aldri tenkt meg noen av de andre testdeltakerene etter å ha testet Note 10.1.

mangel på 4.1

De har allerede startet å rulle ut 4.1 til Note 10.1.

Man må selvfølgelig ta det jeg sier med en klype salt da jeg eier produktet og kanskje kan være litt over gjennomsnittet partisk mot produkter jeg eier ;)

Endret av Zt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nilka, det verkar som det iverstefall er mitt innlegg du siktar til...

Eg er fullt klar over spesifikasjonane og størrelseforskjellane... det eg reagerte på, var at hjå nexus 7 så seier han at det er minus å ha liten skjerm, men på ipad mini så er det eit pluss å ha liten skjerm, eg sa aldri noko om forskjellane...

Og eg antar det er meg du ser på som "idiotisk fanboy som overhode ikke vet hva han snakker om", i og med at du siktar til mitt innlegg... så er det kanskje du som bør tenkja over vurderingen om fanboy eller ikkje, ved berre å sjå 1setning frå ein person... men du ynskjer kanskje at eein skal skriva 1 A4 side om alt ein veit om alle spesifikasjonar til alt og alle vedrørande kvar kommentar eg skriv?

Og alt dette her større areal, 4:3 vs 16:9 vs... alt til sitt bruk, så korleis kan du gjera ein vurdering på eit format i førehald til eit anna format, utanom å samanlikne det same?

Ps: neste gong du benyttar ordet "gnåle", hugs definisjonen på ! gnåle, er å mase og syte om det samme gjentatte gonger. Gjentatte gonger, vil sei opp til fleire gonger, fleirtal... 1 gong er ikkje gjentatte gonger

Endret av WhatWorld
Lenke til kommentar

Hvor har det blitt av test av Tromsø Pad???? SKANDALE!!!

Sikker på at den pad'en hadde stukket av med seieren i enhver test!

(sett bort i fra at ingen enda har fått testet denne, ei heller sett den i levende live. Den er jo tross alt "designed in Tromsø, assembled in China". Akkurat som Apple!!)

/humor

• Liker 1
Lenke til kommentar
Etter å ha lest denne testen er jeg ikke i tvil. Det blir Nexus 7 (32GB) på meg. Kanskje Nexus 10.Er ingen stor fan av iOS, og vil ikke ha "Android med skall". Da er det ikke mange alternativer igjen gitt. Og prisen er jo ganske hyggelig også. Under 2k i skrivende stund for Nexus 7 med 32GB. Mer trenger jeg nok ikke.
ta en 16gb. trenger ikke mer enn det:P

Skal en ha litt musikk eller bilder. Så er 16gb ingenting. Skal en bare surfe og ha noe apps på tableten. Så skjønner jeg godt. ;)

Lenke til kommentar

Skal en ha litt musikk eller bilder. Så er 16gb ingenting. Skal en bare surfe og ha noe apps på tableten. Så skjønner jeg godt. ;)

Nexus 7 er jeg ihvertfall utrolig forøyd med. Android 4.2 kjører som en drøm, 32GB er for meg ihvertfall masse plass (Bruker Spotify med en del offline playlists, Netflix for film, og Google Drive for filer og dokumenter), og synes den fysiske størrelsen er perfekt for en enhet du gjerne vil ha med deg rundt omkring (bruke på bussen på vei til jobb, osv).. Og at den "mangler" kameraet bak er bare for meg en god ting. Sparer inn på pris og fysisk plass. :)

men funker den for eksempel å se film på (via USB)?

Se på film via USB? Du kan legge inn filmer på den hvis du ønsker det ja, hvis det var det du siktet til?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

En ting er sikkert, etter å ha brukt en iPad med retina skjerm over tid, skal jeg ikke ha noe mindre enn det neste gang. Så da er spørsmålet, er det noen andre tablets på gang med noe i nærheten av samme skjerm ? Jeg kunne tenkt meg å prøve en Windows tablet neste gang..

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, etter å ha brukt en iPad med retina skjerm over tid, skal jeg ikke ha noe mindre enn det neste gang. Så da er spørsmålet, er det noen andre tablets på gang med noe i nærheten av samme skjerm ? Jeg kunne tenkt meg å prøve en Windows tablet neste gang..

Nexus 10 har en oppløsning på 2560 x 1600, så det er faktisk mer enn iPad sine 2048 x 1536 piksler. Nexusen kjører riktignok ikke Windows 8 RT.

Lenke til kommentar

Denne testen er tåpelig! *sponset*De er sikkert lei av å gi 1. plass til iPad...

jeg har brukt ipad, og jeg må beklage, men har apple egentlig giddet å forandre ios i det heletatt?

du skulle fått plass til et par ekstra ikoner på det antallet pixler ipad har. nei, jeg tror jeg går for razer sin fiona som kommer til å koste like mye som ipad bare med en maddafaking i7 prosessor. og det er allt jeg trenger for min del ^^

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nexus 7 er jeg ihvertfall utrolig forøyd med. Android 4.2 kjører som en drøm, 32GB er for meg ihvertfall masse plass (Bruker Spotify med en del offline playlists, Netflix for film, og Google Drive for filer og dokumenter), og synes den fysiske størrelsen er perfekt for en enhet du gjerne vil ha med deg rundt omkring (bruke på bussen på vei til jobb, osv).. Og at den "mangler" kameraet bak er bare for meg en god ting. Sparer inn på pris og fysisk plass. :)

Se på film via USB? Du kan legge inn filmer på den hvis du ønsker det ja, hvis det var det du siktet til?

Altså at jeg setter min eksterne harddisk inn i USB-porten på Asus Transformers TF300, kan jeg se filmer via den eller er jeg nødt til å laste det inn internt? Er det mappesystem slik det er på PC?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...