Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utkastelse av borettslag?

1976kjell

Anbefalte innlegg

Er ikke blitt kastet ut, men har spørsmål om hvilke rettigheter styret har.

Høsten 2011 fikk jeg klage om bruke av feil bruka av fellesgarasje. For mye mekking på bil, rot og lagring av farlige kjemikalier slik som f.eks motorilje, 5-56 osv. Plassene er delt opp i seksjoner og jeg har 2 plasser ved siden av hverandre, med vegg på hver side. Har en combicamp og en bruksbil på de 2 plassene nå.

Høsten 2012 hadde min amerikanske bil bensinlekkasje. Ble oppringt av styreformannen og bilen ble flyttet av meg innen 3 timer. Var borte den kvelden

Når jeg hentet bilen ble jeg kjeftet ned av en som er ganske nytilflyttet og er med i styret. 3 uker etter fikk jeg ny klage om bruke av garasjen. Snakket med styreformannen og han sa at det var bensinlakkasjen som fikk begeret til å flyte over og han trodde jeg hadde holdt på med bilen og sørget for at det ble bensinlekkasje. Men batteriet ble ladet og jeg var ikke klar over lekkasjen. I klage #2 stod det ikke noe om besninlakkeasje. Det stod f.eks at min forståelse for bruk av garasjen ikke så ut til å fungere.

Senere høsten 2012 kom det brev til generelt alle beboere om at det ikke var lov å drive på med "tunge" ting i sammenheng med bil/motorsykkel, og det inkluderte at det ikke er lov å skifte dekk i garasjen. Den nytilflyttede beboeren som er medlem i styret sa til meg når jeg flyttet bilen at det skulle komme nye regler, etter at jeg nevnte til han at bilen ikke skulle være lekk når den kommer i garasjen igjen til våren. Og da sa jeg at det må da i det minste være lov å skifte dekk i garasjen. Styrelederen påstår at noen fikk en ripe pga av ett dekskifte, noen som jeg tror er løgn. Det er nok den nye beboeren som har fikset det slik, siden jeg nevnte dekkskifte.

Så nå er jeg er litt i tvil om hva jeg kan gjøre. Hvis jeg f.eks fyller på spylervæske, og en eller annen klage kommer, kan jeg da bli kastet ut av min leilighet? Og hvis det kommer klage om f.eks en ny bensinlekkasje om 4 år, kan det være bra nok grunn til å kaste meg ut, siden det har gått mange år? Hvert borettslag har sine regler, men de må jo følge norske lover

Det var med 2 kompiser og flyttet bilen, den ene hadde hørt den nye beboeren, og han syntes det hørtes ut som han ville "ta" med, mao lage trøbbel for meg

Endret av 1976kjell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville begynt med å lese hva det står i vedtektene til Borettslaget. Om det ikke står oppført noen begrensninger der ifbm. hva garasjene skal kunne brukes til, har de vel ingen sak?

Jeg kan dog forstå at de ikke ønsker bensin og oljelekasjer, eller "farlige kjemikalier" der - men de produktene du nevnte dekkes vel ikke av den betegnelsen.

Ved å Google litt rundt temaet, fant jeg et annet Borettslags vedtekter ang. bruk av garasjeanlegg:

2. Styret skal påse at garasjene benyttes til parkering av registrert motorkjøretøy. Brukes garasje til annet formål – lager, verksted, bortstillingsplass o.l. skal styret si opp andelseierens avtale om bruk av tomtegrunn. Den berørte andelseier gis, skriftlig, med 14 dagers frist til å endre bruken av garasjen, før vedtaket om opphør trer i kraft. I denne perioden kan styret uten samtykke av den berørte part foreta sjekk av garasjen. Når vedtaket om opphør av avtale om bruk av tomtegrunn trer i kraft, sørger styret for at garasjen omsettes i henhold til de av generalforsamlingen vedtatte garasjeregler. Ved gjentatt overtredelse medfører dette opphør av avtale med umiddelbar virkning.

... Om ditt Borettslag har lignende tekst, ville jeg kanskje bare brukt garasjen til parkering fremover :)

Lenke til kommentar

Har lest forskriftene. Der er det ikke noe om at det ikke er lov å mekke bil der, det er ingen detaljerte begrensninger.

Men i det siste brevet stod det detaljert f.eks om at karosseriarbeid og dekkskifte ikke er lov. Men forskriftene er enda ikke endret, tviler på at det kommer til å stå detaljer om bilmekking i forskriftheftet etter neste generalforsamling også

Forstår også det med bensin, men i mitt tilfelle visste jeg ikke om bensinlekkasjen, og bilen ble flyttet ut samme kveld

Endret av 1976kjell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...