Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Windows starter ikke i det hele tatt

Anbefalte innlegg

Min windows xp maskin starter ike i det hele, jeg slå den av i går kveld uten noe problem, men da jeg startet den i dag morges så startet den ikke, jeg får opp bare logoen til produsenten, og jeg prøvde å trykke på knapper f2,10,12 og prøvde å sette på cd, men til ingen nytte.

Er det noe tips til hvordan jeg fikser den.

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt vanlig at maskiner som ikke starter virket helt OK dagen før .....

I ditt tilfelle vil jeg tippe at det er harddisken som ikke lenger lar seg lese - slike ting blir slitt ut over tid -, og da kan det hende du kan 'vekke den til live' med et program som SpinRite ($89). (Men det er ingen garanti for at det vil virke.)

En annen ting du kan vurdere å gjøre, er å ta ut harddisken fra maskinen, kjøpe en ny harddisk og installere Windows (XP?) på den. Så kan du koble til den gamle disken som en ekstern harddisk og se om du får kopiert ut viktige filer fra den. For det skulle ikke forundre meg om du ikke har backup ... eller?

Lenke til kommentar

Vanskelig å si. Prøv å ta ut batteriet og strømkabel, så holder du inne powerknappen i 30-40 sek før du setter inn batteri igjen.

Du tenker på det 'knapp-formete' batteriet på hovedkortet, right?

Det er i hvert fall mye billigere enn å kjøpe SpinRite og/eller ny harddisk, og det kan jo hjelpe.

Hvis maskinen har noen år på baken kan det hende det kan være nødvendig med et nytt batteri.

Lenke til kommentar

Det er en stasjonær pc, og jeg har hatt den siden2007 men jeg oppgraderte den gjennom årene og hatt ingen problemer med den.

Så finnes det ikke ett program som jeg kan laste ned og brenne på cd for å få løst problemet.

Det kommer jo helt an på hva problemet er ...

Hvis det er disken som skranter, så kan det hende at SpinRite kan fikse det. Det er et program som du laster ned og brenner til en CD som du så bruker til å starte PC'en. http://grc.com/

Men det koster vel ikke stort (- annet et tid -) å skru opp PC'en og vippe ut det lille batteriet, vente et minutt, og så sette det inn igjen?

Lenke til kommentar

Hvis det er disken som skranter, så kan det hende at SpinRite kan fikse det. Det er et program som du laster ned og brenner til en CD som du så bruker til å starte PC'en. http://grc.com/

Men det koster vel ikke stort (- annet et tid -) å skru opp PC'en og vippe ut det lille batteriet, vente et minutt, og så sette det inn igjen?

Så du tror hvis jeg bytter batteriet eller ta den ut og sette den igjen, så vil maskinen starter igjen!

Lenke til kommentar

Har du prøvd å trykke på "Del" flere ganger når du ser produsentlogoen?

Du skriver veldig lite om selve problemet og hva slags maskin, men er dette en "ferdig-PC" eller en maskin du har bygget selv. Du skriver at du har oppgradert den, så vanskelig å vite om du da mener, om det er at du har satt inn ny harddisk eller om du har satt inn mer minne eller hva det måtte være. Om disken din er gåen, så vil det vanligvis komme opp feilmelding med at maskinen ikke kan finne noe boot-disk/media. Siden alt bare låser seg, så tenker jeg minne-feil, varmeproblem, støv... At batteriet ditt plutselig er dårlig bør ikke få alt til å låse seg etter min erfaring, men det kan jo skje selvfølgelig. Om du kommer inn i bios, så får du evt. satt opp slik at maskinen kan starte fra CD/DVD, men får du ikke gjort det, så blir jo både formattering og diagnose videre veldig vanskelig.

Endret av bertie
Lenke til kommentar

Hei,

Det funket, batteriet til bios var død.

Takker for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...