Gå til innhold

Ny PC, fem år siden sist

Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å kjøpe meg en nye PC nå før jul. Budsjettet ligger på 8000-11000 kr og jeg har skjer, mus og tastatur.

Problemet er at jeg ikke har fulgt veldig nøye med på utviklingen siden jeg siste kjøpte PC og det er over fem år siden. Ser at mange velger i5 eller i7 når de bygger, er det verdt å kjøpe en i7 eller burde jeg bare satse på i5?

Er også en hel haug med hovedkort, forskjellige standarter og styr. Høy og lav profil minne og alt det der. Jeg er vel litt lat og håper at det finnes noen her inne med gode råd slik at jeg slipper å lese meg opp.

PCen skal for det meste brukes til spill, film/tv og programmering. Mulig jeg vil kjøre en dual boot med linux.

So what say ya? Noen gode råd?

Har lest litt og så lang har jeg kommet til et første utkast. Må legge til en hardisk og muligens en SSD.

https://prisguiden.no/liste/136469

Har en PSU på 750w, men den er fem år gammel. Trenger jeg å bytte?

Endret av Flin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville anbefalt noctua D14 eller PHANTEKS PH-TC14PE istedenfor den kjøleren du valgte, du sparer ikke mye på det.

Selv en 600 watt strømforsyning i passe kvalitet burde fungere bra på dette oppsettet her.

En Gigabyte Radeon HD 7950 3GB Windforce er også helt grei, om du vil overklokke.

Om du ikke vil overklokke er den du valgte bedre stock ytelse og du vil ha bedre mulighet å spille nyere spill med flere skjermer senere (Eyefinity.).

Angående harddisk + SSD.

Seagate Barracuda 7200.14 2TB

Samsung SSD 830 Series 128GB

Vet det finnes bedre SSD disker og harddisker men det er vel ikke verdt å betale så veldig mye mere, med mindre man trenger større lagringsplass.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Su du anbefaler ikke vannkjøling? Hadde vært kos å få den til å gå stille. Har sett litt på Nvidia Geforce GTX 670, ser ut til å ligge rundt Windforce.

Nå har jeg ikke overklokket så mye før, men hvis jeg klokker skjermkorte burde jeg sette på noe ekstra kjøling da?

Lenke til kommentar

H100i er ikke stille, det kommer av at pumpa vibrer og at viftene som følger med er merket 2700RPM.

De skjermkortene som anbefales pleier å komme med gode kjølere ferdigmontert, da bør du ikke trenge å bytte ut kjølingen. GTX 670 kan være et fint alternativ om du er opptatt av minst mulig strømforbruk for minst mulig støy, men jeg vil ikke påstå et 7970, 7950 eller 680 vil bråke mye heller.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ble ikke noen bestilling før jul og nå til jul fikk jeg en SSD disk så jeg har frigjort litt midler. Spørsmålet blir om jeg burde legge mer penger i en bedre prosessor eller burde jeg gjør noe med skjermkortet?

Tilbud er det jo også, foreksempel

http://www.pixmania.com/no/no/9157669/art/asrock/p67-extreme6-rev-b3-socke.html?srcid=1911&CodePromo=oui#pix-review

Endret av Flin
Lenke til kommentar

http://www.komplett....54-03B3BC46776A

Liste fra komplett. Litt tilbud og sånt, bytta ut 7970 Platinum med 7970 Gz edition. Sparte tusen kroner siden det var tilbud og tenker at forskjellen kan ikke være så stor.

Så ser dette greit ut? Er ikke noe som ikke passer sammen eller ram som er for høy?

Har optisk og ssd fra før av.

EDIT: Trippel post, ærsj.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

http://www.komplett....54-03B3BC46776A

Liste fra komplett. Litt tilbud og sånt, bytta ut 7970 Platinum med 7970 Gz edition. Sparte tusen kroner siden det var tilbud og tenker at forskjellen kan ikke være så stor.

Så ser dette greit ut? Er ikke noe som ikke passer sammen eller ram som er for høy?

Har optisk og ssd fra før av.

EDIT: Trippel post, ærsj.

Dette ser veldig bra ut! i7-3770k er et veldig bra valg, og 7970 GHz er jo :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...