Gå til innhold

Bytte fra HDD til SSD Ubuntu server 10.10 Maskina booter ikke

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en ubuntu server 10.10 stående med ei nettside på. Dette er mest for å lære meg Linux.

Har sjaltet ut en 60GB Intel SSD og tenkte å benytte denne i serveren.

Fant ei oppskrift på nettet på hvordan lage en tar.gz, legge inn Ubuntu på den nye disken og pakke ut tar.gz over dette. Deretter reparere Grub med en live-DVD vha et program som heter boot-repair. Dette må da lastes ned og installeres.

Overnevnte ble testet på en vanlig HDD (fra HDD til HDD) for ei stund siden, og dette fungerte helt utmerket. Når jeg nå har fristillt SSD-en så gjorde jeg det samme. Etter å ha bootet live-DVD så finner den ikke lengre boot-repair. Etter litt leting så fant jeg ei live-plate med denne installert. Etter å ha fulgt oppskrifta mi og startet opp boot-repair så sier den det er et Raid-oppsett, deretter så kommer den opp med ei liste over kommandoer jeg må kjøre i terminal. Så ei liste over partisjoner, der jeg må velge oppstartspartisjon. Dette til forskjell fra forrige gang da allt gikk automatisk. Uansett så får jeg til slutt beskjed om at allt er greit, reboot.

Det som skjer når jeg rebooter er at jeg får 2 valg (var 4), velger nr.1 som vanlig og venter. Så går skjermen i svart og slår seg av. Ingen ting mere skjer. Kan reboote med "ctrl/alt/del", men må trykke et par ganger/vente ei stund.

Er det noe spesiellt man må gjøre når man bytter fra HDD til SSD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier litt for lite til at jeg kan hjelpe. Hvilken oppskrift fra nettet brukte du?

Boot-repair finnes ikke på live-DVD, den må installeres etter boot. Med mindre du bruker USB-penn, og har avsatt plass til å installere, så vil boot-repair måtte installeres på nytt neste gang du booter (en DVD husker ingenting).

Svart skjermbilde høres merkelig ut, får du vanlig skjermbilde når du booter fra live CD/DVD? Hvilket skjermkort har du? Vet du hvilken skjermkortdriver du bruker?

Endret av Del
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Skulle egentlig ha oppdatert tråden, men det ble glemt bort i farta. Jeg fikk det til å virke. Startet fra scratch og allt gikk smooth denne gangen. Vet ikke helt hvorfor, men har en misstanke om at jeg 1. gangen kan ha valgt feil filsystemtype under installasjon (kan ha valgt LVM). Boot-repair oppførte seg også "normalt" denne gangen, satte den i gang og fikk beskjed om å reboote til slutt. Eneste var at jeg måtte inn i /etc/fstab og legge inn rett data på disken.

Det finnes et par live-vesjoner der boot-repair er integrert, bla. https://help.ubuntu.com/community/UbuntuSecureRemix

Lenke til kommentar

Tar opp denne igjen. Det fungerer desverre ikke 100% enda. Jeg har enablet auto login, og dette fungerer egentlig enda etter bytte av disk, problemet er at maskina henger på det vinduet der jeg kan velge å starte OS, memtest osv. Vanligvis så teller den ned og velger det første, men nå venter den bare på at jeg skal trykke "enter".

Blir jo lite vits å ha auto login ved feks. strømbrudd, hvis man likevel må trykke "enter" :hm:

Noen som vet hvordan man kan få denne nedtellinga tilbake?

Lenke til kommentar

Dette konfigureres i filen /etc/default/grub (fins sikkert noe gui som kan gjøre det også). Dokumentasjonen finner du her:

https://help.ubuntu.com/community/Grub2

Jeg forutsetter at du kjører nyere ubuntu. Hvis du kjører 10.10 slik tråden antyder, så vil jeg vel anbefale deg å oppgradere. Den vil ikke få oppdateringer stort lengre, og bruker eldre utgave av grub som har en del svakheter.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Skal se om jeg finner ut av dette. Høres ut som noe har blitt forandret da jeg brukte boot-repair. Den skriver vel ny Grub?

Jeg kjører 10.10. Har tenkt å oppgradere, foreløpig er det bare på lære/hobby-stadiet. Ting jeg forandrer/legger til vil fortsatt virke etter oppgradering?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg får gjenåpne denne tråden :)

Har ikke hatt tid til å gjøre så mye med det, men håper å få dette i orden nå.

Har oppgradert så langt som det går (2 ganger), men problemet er fortsatt der. Maskina henger under boot på det "Grub-vinduet". Den teller ikke ned, venter bare på at jeg velger hva som skal boote. Grub versjon er 1.99 RC2.

Har lett en del rundt på nettet, og dette er visst et ganske vanlig problem med flere "løsninger". De fleste løser det ved å forandre en "recordfail timeout" i /etc/grub.d/00_header. Ingen av triksene jeg har funnet (som alle er avvarter av overnevnte) virker for meg...

Jeg får ei feilmelding når jeg kjører "sudo update-grub": cat: /boot/grub/video.1st - No such file or directory. Men fila ligger jo der...

Noen som føler for å komme med forslag? Hadde vært morro og lærerikt å løst denne nøtta :)

Har fulgt alle triksene i disse trådene:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1598854

http://superuser.com/questions/124992/how-to-enable-boot-timeout-in-grub2

Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg hvor mange partisjoner det er?

Jeg har bare 1 disk, og jeg har ikke valgt noe utenom standardvalg under installasjon.

EDIT: Fant det ut selv :)

Jeg har 3 partisjoner: sda1 (linux), sda2 (extended) og sda5 (swap/solaris)

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...