Gå til innhold

Vurderer å kjøpe nettbrett.. men isåfall, hvilket?

J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

Har vurdert å kjøpe et nettbrett, men er usikker på hvor mye det vil bli brukt, og evt hvor godt det fungerer..

Men det jeg lurer mest på er.. Hvordan er nettleserene på disse?

Kan man f.eks bruke "full versjonen" av nettbank? (altså at man ikke trenger å ha en egen app til dette.

Og hvordan er det med flash spill? (f.eks farmville på facebook?)

Har lest at Adobe har kuttet ut android støtte, og det er jo som regel android nettbrett man ser, om man sorterer etter pris.

Har f.eks sett android 4.x nettbrett på jula, europris, ellos osv.. til 6-900kr, men igjen.. disse har som regel bare 512mb ram.. noe som skal fungere, men multitasking ol. fungerer dårligere.

Også er det jo det med skjermstørrelse.. hva bør man velge??

Og hvordan er det med støtte for avspilling av f.eks nedlastet musikk, serier og filmer? (da avspilling via nettverk, siden det blir litt tungvint å måtte drive å kopiere over alt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fullversjonen av nettbank vil ikkje alltid fungere fordi dei ofte krever Java.

Mange bankar har derimot appar. Desse vil derimot ikkje alltid fungere om du ikkje har siste versjon av android.

Androidnettbrett til under tusenlappen er boss i mine auger. Du får det du betalar for. Alt på desse nettbretta er utdaterte. Eg vil anbefale å lese samletesten på amobil om det er reint nettbrett du er på jakt etter. Der er også ein test av siste nettbrettet frå Samsung med Windows RT. Er du på jakt etter nettbrett med docking er artiklane lite relevante.

Skjermstørrelse er det ingen andre enn du sjølv som kan bestemme for deg. Du må gå i ein butikk og prøve.

Siste der har eg ikkje peiling på, men går ut ifrå at det ikkje er noko problem.

Endret av thamule
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar :)

Har lagt fra meg tanken om disse billige brettene fra europris osv..

Enda jeg har sett dem har fått inn en ny modell i Hønefoss, denne kostet vel 1700-1800kr, og er med 10.x" skjerm.. husker ikke helt størrelsen.

Men uansett.. Falt litt for Samsung Galaxy Tab 2 7.0, denne får man for ca 1600kr + frakt, og det eneste jeg ser som et minus på den, må være at HDMI kan være trøblete, ut ifra hva jeg har lest.

Men sånn i første omgang har jeg ikke tenkt til å koble det til tv, og jeg har uansett en smart tv, så DLNA er jo en mulighet.

Men.. datt innom netonnet nå, og dem har andersson nettbrett, disse er temmelig kraftige i forhold til pris, og jeg lurer på om noen her har erfaringer med disse?

Får f.eks 8" 1024x768 hd ips skjerm, 16gb lagring, 1gb ram, 1.6GHz dualcore cpu, 1x vanlig usb port for tilkobling av utstyr, til samme pris som galaxy tab 2 7.0

Man får også med etui og bil lader.

http://www.netonnet.no/art/data/nettbrett/android/andersson-adt208/177395.5323/

Lenke til kommentar

Hvis 7" er stort nok burde du kjøpe Nexus 7 32gb fra Spaceworld (http://www.tinyurl.com/c987egr)

Eller 10" fra Acer som er en del dyrere http://www.tinyurl.com/boknazj

Edit: En mulighet er også 8gb på Nexus 7 men siden brettet mangler micro SD er det kanskje uaktuelt, uansett her er en link til prisguide http://www.prisguide...us-7-8gb-162219

Endret av Winnetou2012
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har bruk for så mye lagringsplass egentlig, har som sagt bare planer om å streame filmer fra nettverk, og surfe på nett.

Men kan jo være en fordel med støtte for minnekort, så man kan utvide ved behov :)

Men det står vel generelt mellom disse nå:

Nexus 7 8gb

Samsung Tab 2 7.0 8gb (denne har støtte for minnekort)

Andersson ADT 2.0 8" 16gb (denne har også støtte for minnekort)

Ellers har jeg også sett litt på kindle fire hd, den har vel også støtte for minnekort, men denne må vel rootes og legges inn custom roms på, for å i det heletatt kunne bruke den til noe fornuftig.

Men denne har ihvertfall HDMI utgang.

Lenke til kommentar

GSMArena har en god teknisk sammenligning mellom SGT2 7" og N7 http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=4850&idPhone2=4671

Andersson har jeg aldri hørt om så det kan jeg ikke bedømme.

Noen fordeler med SGT2: Har TV out med riktig kabel, Kamera på baksiden, SD kort støtte.

Fordeler med N7: Veldig god å holde i en hånd, clean android, raske updates, Quad-core, micro usb.

Lenke til kommentar

Ok, skal titte litt på den :)

Kan se ut som om Andersson er samme merke som pipo eller noe sånt, det er ihvertfall produsert for netonnet etter hva jeg fant ut.

Ser ut til å være samme CPU som det er i mange sånne android mini pc'er (sånn android on a stick opplegg, bare kobles rett i tv + strøm).

Men dem bruker 4:3 format, noe som virker litt rart for et nettbrett i mine tanker.

Lenke til kommentar

Etter mye grubling frem og tilbake, så endte jeg opp med å bestille en Nexus 7 32GB.. denne bør ha god nok lagringsplass til mitt bruk :)

Får bare håpe jeg får brukt den til det jeg vil bruke den til, hehe..

Nå ser det ut til at det er relativt lett å få til flash støtte ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...