Gå til innhold

Dreamhack i glemmeboka?


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kan det sammenlignes. En idrett er en idrett.

 

Personlig ser ikke jeg på esports som en idrett. Jeg er fan av esports, absolutt, men synes rett og slett ikke det kan bli stemplet som "idrett". Ja, det er helt sikkert veldig ortodoks tankegang, men slik ser ihvertfall jeg på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamer.no er selvsagt interessert i e-sport, og vi er veldig opptatt av å sette Norge på e-sportkartet. Det bør det ikke være noe tvil om. Det er også derfor vi i to år har bygget opp Gamer's Paradise som et viktig satsingsområde.

 

Foreløpig har fokuset riktignok vært på våre egne turneringer som vi har gjort sammen med GamersLeague.no, Hellfragger.no og Round1KO.no, men planen videre er å bli gode på dekning av konkurranser over hele verden, parallellt med det vi selv arrangerer.

 

Vi har startet i det små med noen artikler på Gamer.no, men flytter nå all dekning av e-sport over på Gamer's Paradise, med lenke fra forsiden til Gamer.no. Første sak ut er om vinnerne fra Dreamhack Winter.

 

Dersom noen har lyst til å skrive om e-sport for oss fremover så er det bare å sende en mail til tor-steinar(at)gamer.no. Skriv litt om deg selv, hvorfor du passer som skribent hos oss, hva du kan tilføre og legg ved et par artikler som viser dine språklige ferdigheter.

 

Neste gang dere arrangerer fighting games. Gjør det offline med playstation konsoll. De fleste av oss har ikke xbox :D

 

Da kommer jeg garantert.

 

Personlig ser ikke jeg på esports som en idrett. Jeg er fan av esports, absolutt, men synes rett og slett ikke det kan bli stemplet som "idrett". Ja, det er helt sikkert veldig ortodoks tankegang, men slik ser ihvertfall jeg på det.

 

Det tok over noen tusen år før bryting ble sett på som en ordentlig idrett. Ta tiden fra antikken helt til dagens moderne tidsberegning så ser du at det har gått mange år. Det samme gjelder for fotball. Kinesere, vietnamese og andre asiatiske land har faktisk spilt fotball helt siden år 700 før kristus.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

Personlig ser ikke jeg på esports som en idrett. Jeg er fan av esports, absolutt, men synes rett og slett ikke det kan bli stemplet som "idrett". Ja, det er helt sikkert veldig ortodoks tankegang, men slik ser ihvertfall jeg på det.

 

Det er forskjell på sport og idrett, vet du. Du har for eksempel anerkjente sporter som sjakk og motorsport. Idrett er mer rettet mot fysisk kontroll og ytelse av kroppen enn sport.

 

Det største problemet jeg ser med at esport virkelig skal anerkjennes og ta av som en publikumssport er sikkerheten i sporten selv. Hvordan kan man vite at spillere ikke jukser med aimbot og slike programmer? I tillegg til hacking fra hackergrupper. Kan man takle disse problemene tror jeg esport kan komme langt. Det kan vokse seg enda større som en veldig underholdende publikumssport.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på sport og idrett, vet du. Du har for eksempel anerkjente sporter som sjakk og motorsport. Idrett er mer rettet mot fysisk kontroll og ytelse av kroppen enn sport.

 

Det største problemet jeg ser med at esport virkelig skal anerkjennes og ta av som en publikumssport er sikkerheten i sporten selv. Hvordan kan man vite at spillere ikke jukser med aimbot og slike programmer? I tillegg til hacking fra hackergrupper. Kan man takle disse problemene tror jeg esport kan komme langt. Det kan vokse seg enda større som en veldig underholdende publikumssport.

 

Er vanskelig å hacke på et LAN da der de fleste store turneringer blir arrangert. Esport er allerede stort i Asia og er voksende i vesten

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Er vanskelig å hacke på et LAN da der de fleste store turneringer blir arrangert. Esport er allerede stort i Asia og er voksende i vesten

 

Esport er like sikkert som andre idretter hvis ikke mer.

 

Esport har også høyere underholdningsverdi enn kjedelige generiske fysiske idretter. Ingen orker å se på tippeligaen eller premier league etter noen toppkamper i starcraft 2 f.eks. mennesker er naturlig voldelige og i esport får en utløp for de følelsene.

 

The Hunger Games er jo en utopisk framstilling av et spill som er voldelg. Synd det er umulig å lage i virkeligheten, derfor er esport framtiden

Lenke til kommentar

Tror aldri jeg har hørt at noen trekker fram volden som et eksempel på hvorfor esport er populært. Det er vel ikke akkurat gørra folk bryr seg om når de setter seg ned for å analysere en DOTA- eller Starcraft-kamp.

 

Skjønner ikke helt kommentaren din om at fysiske idretter er kjedelig. Er jo mye taktikk i fotball og håndball, dog dersom du ikke er interessert så merker du ikke det. Tviler på at håndballinteressert bestemor ville synes det var mer spennende med en HoN-kamp, og i hvertfall ikke fordi det er mer blod der.

Lenke til kommentar

Vel nå har ikke håndballinteressert bestemor vokst opp med dataspill heller da. Når dagens generasjon med gamers og esportinteresserte blir gamle vil de kanskje heller se en esport kamp enn en tradisjonell idrett på TV. Dette skjer allerede i Sør-Korea der esport er like og kanskje mer populært enn vanlig sport på TV.

 

Jeg enig med ^ om vold i spill. Det er ikke volden som trekker til seg tilskuere til esport, det er lagspill, ferdigheter og taktikk/strategi som gjør esport populært. For min del tenker jeg ikke over at spillet er voldelig og at man "dreper" andre spillere, noe media vil få oss til å tro med deres beskyldninger om at voldlige dataspill = mordere IRL, men det er en annen diskusjon. Esport er som hvilken som helst annen enmanns ellere lagspill, det er to lag som kjemper mot hverandre, om det er med en ball, paintball markører, sjakkfigurer eller virtuelle våpen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Det er ikke volden som er avgjørende, men det er en bonus. Det er mye morsommere å se starcraft 2 enn å se en sjakkmatch selv om begge spillene går ut på det samme.

 

Det med Korea forundrer meg ikke, jeg vet at profesjonelle SC2 spillere drar til korea for å trene fordi nivået er mye høyere der.

 

Sjekk ut Mike Lamond aka "HuskyStarcraft" på youtube han er en fantastisk kommentator og brenner for å gjøre esport til noe for alle. Sjekk ut kampene hans i full hd på youtube. Etter dere har sett noen kamper og hørt hvor flink Mike er så vil dere innse at Esport har noe stort foran seg. SC2 er kanskje det spillet i hele verden som har de beste spillerene som eksisterer.

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...