Elins Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Jeg får ikke til disse oppgavene, vær så snill og hjelp meg. Oppgave 1 Et terningformet glasslegeme i luft. Terningssidene er 60,0 mm. Glasset har brytningsindeksen 1,50. En lysstråle faller inn mot en sideflate. Gjør beregninger og tegn strålegangen til noe av lysstrålen er kommet ut i luft igjen. Hakke peiling Oppgave 2 Et trekantet glassprisme med vinklene 45 grader, 45 grader og 90 grader står i luft. Glasset har brytningsstrålen 1,50. En lysstråle faller inn mot prismet. Når lysstrålen går ut av glassprismet, har den fått en annen retning. Beregn vinkelen mellom den innfallende og den utgående lysstrålen. MItt svar er 45 grader og fasiten sin er 64,2 grader. Oppgave 3 Lysstrålene 1, 2 og 3 faller vinkelrett inn mot et halvsirkelformet glassprisme. Beregn den videre gangen for lysstrålene. Det virker som det er 1 cm mellom hver innfallspil og mellom første innfallspil og muligens radius. Brytningsindeksen til glassprismet er 1,5. det står 2 vinkler på figuren i boka: alfa g( innfallsvinkel tror jeg) og alfa 1(brytningsvinkel. muligens jeg får rett svar på brytningsvinkelen til lysstråle 1 og 2. alfa 1 er 22 grader og alfa 2 er 49 grader. På den øverste lysstrålen, altså lysstråle 3 får jeg alfa 3 =ø, i fasiten står det: total refleksjon. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Se side 83 utover. Link. Lenke til kommentar
Elins Skrevet 22. november 2012 Forfatter Del Skrevet 22. november 2012 Tusen takk. Den siden er gull verd. Lenke til kommentar
Elins Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Jeg har sett på den linken, men jeg får fremdeles ikke til oppgaven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå