-Serenity- Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Firmaet jeg er ansatt i gikk konkurs på mandag. Jeg luktet dette på forhånd, og sa derfor opp for en tid tilbake. Er dermed midt i oppsigelsestiden min nå. Lønnsgarantifondet utbetaler nå utestående lønn samt lønn i oppsigelsestiden for alle ansatte. Ingen ansatte har så langt mottatt noen oppsigelse. Nå er det en mulighet for at et eksternt firma kommer på banen og kjøper opp restene. I den sammenheng har jeg to spørsmål; Skal jeg som selv har sagt opp tidligere, motta oppsigelse? Skal jeg arbeide hos den eventuelle oppkjøperen i resten av min oppsigelsestid, eller er jeg fristilt fra hele situasjonen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Til første spørsmål: Opplys bostyrer om at du er midt i oppsigelsestiden, og la han avgjøre om han skal "si deg opp på nytt" for å ha alt på det rene. Det er ikke nødvendig å gjøre det sånn, du skal i utgangspunktet bare jobbe ut oppsigelsestiden, men det beste er åpenbart kommunikasjon med bostyrer. Til andre spørsmål: Du har en arbeidsforpliktelse til ditt gamle firma ut oppsigelsestiden. Denne forpliktelsen har åpenbart økonomisk verdi, og blir kjøpt opp på lik linje med de som ikke allerede har sagt opp. Mest sannynlig vil du nok bli fristilt fra arbeidsplikten av oppkjøperen, men det er ikke noe du har krav på. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 1) Din oppsigelsestid løper uavhengig av firmaets konkurs. Du vil derfor vanligvis ikke motta noen separat oppsigelse. 2) Dersom det nye firmaet overtar rettighetene og pliktene etter det gamle følger arbeidsavtalen din med, jfr. arbeidsmiljøloven pgf 16-2 (1). De er ikke forpliktet til å gjøre det dersom overdragelse skjer fra konkursbo, pgf 16-1 (2). Gjør de det følger imidlertid deres rett til din arbeidskraft (og din rett til lønnsmidler fra dem) med på kjøpet. Du har rett til å reservere deg mot overdragelsen etter pgf 16-3 - i så fall slipper du arbeidsplikten men mister lønnsretten. Du har, utenom i visse unntakstilfelle, ikke noen valgrett - du kan ikke velge å fortsette hos din nåværende arbeidsgiver (konkursboet). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå