Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stygge flekker etter vann på benkeplate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Preventivt: Sånne benkeplater bør oljes minst et par ganger i året. Det hjelper, men er ingen garanti for at det ikke blir flekker.

Det beste er selvsagt å la vær å sette noe som er vått rett på benken. Også vannkokere, kaffetraktere etc som avgir varme, bør gjerne stå på et underlag som isolerer mot varme hvis de skal stå på heltre benkeplater.

Reparasjon: Jeg antar at dere har prøvd og ikke klart å vaske vekk dette med en vanlig kjøkkenklut eller svamp med grønt skrubbebelegg? Prøv en gang til med eddik på svampen, dersom dette er jordslag (sopp/mugg som kommer med fukt) kan det hjelpe. Klorin også, samt diverse spesialmidler for båt og utemøbler tar sopp. Men for grundig vasking (særlig med klorin) kan bleike og bryte ned fibre i benken, så den bør vaskes med reint vann og oljes etterpå.

Hvis dere ikke klarer å vaske det vekk er stålull neste, så sandpapir. Dere risikerer å erstatte den mørke flekken med ei grop, så ikke overdriv pussinga.

Alle tips brukes på egen risiko, om dere er leieboere så snakk med utleier om han/hun har noen spesielle ønsker for hvordan dette skal fikses, eller om det bare skal være til hele plata slipes eller byttes.

Lenke til kommentar

Synes ikke flekkene, minner om flekker etter rent vann. På bildet, spessielt den høyre flekken, minner mer om "sviemerke" (brennemerke), enn en vannskade! Eks, varm kjele, eller noe annet med høy temperatur. Uansett så tror jeg dette må pussens/slipes ned, med sandpapir.

Alt treverk som er utsatt, må behandles for å unngå vannskader/flekker. Og på en kjøkkenbenk, ville jeg brukt lakk. Eller kan du bruke bl.a. grønnsåpe og olje, med da må overflaten "mettes" og så drive nødvendig vedlikeholdsbehandling.

Men uansett behandling, så hjelper det ikke mot sviemerker. Du/dere kan ikke sette varme ting, rett på treverk!

Lenke til kommentar

Hehe, Birger. VI leier, så da er det viktig at huseier aldri flytter på det vi evt. setter oppå ;p

Brukte en skuresvamp, og nå er flekkene stort sett borte. Litt svart vises i mønsteret i treverket enda, men veldig lite. Nå er dog områdene jeg skrubbet litt lysere. Jeg vil anta dette er fordi jeg har skrubbet vekk lakk/olje. Kan jeg gjøre noe med kun disse to områdene?

Lenke til kommentar
Hehe, Birger. VI leier, så da er det viktig at huseier aldri flytter på det vi evt. setter oppå ;p

Utleie og heltre benkeplate er ikke et godt valg. De krever vedlikehold i en grad man lettere gidder å gjøre når man selv eier kjøkkenet. Men det kan jo hende at utleier har pusset opp etter egen smak på et tidspunkt at han/hun ikke hadde planer om å leie ut, og så har situasjonen endret seg.

Ikke hør på råd på forumet som kan være dårlige, men spør utleier om hva han/hun anbefaler. Om utleier sier at det ikke er så nøye og stiller dere fritt til å gjøre hva dere vil med benken er saken grei, men generelt er en klar olje uten farge å anbefale, den vil også mørkne og jevne ut fargeforskjeller mellom partier som er blitt lyse etter skrubbing og resten av plata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...