Hexafix Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 (endret) Hei, jeg skriver en biografiroman og jeg vil gjerne dele et lite utrag i det jeg har skrevet fordi jeg vet ikke hva andre folk syns. Jeg vil bare forsøke å bli enda mer sikker på meg ved å få litt mer respons til å føle meg litt tryggere slik at jeg ikke begynner å spore av. Det er også slik at når man skriver slik som det jeg gjør, så får man uttrolig mange tanker og det er ikke bra å tenke for mye og bli for varm i hodet så det er også viktig å ta pauser for å legge fra seg tankene for å ikke bli stressa og for å samle seg seg selv igjen. ------------------->> .....noe sier meg at du er dame og da skjønner jeg at du lager deg laks og poteter osv.. For damer har lettere for å stå på kjøkkenet og bruke mest mulig tid på omgivelser og seg selv. Siden menn liker best å bruke minst mulig tid på slike ting. Ingen menn som lager seg middag som gjør at de må bruke en halv time på å rydde kjøkkenet etterpå osv. noen ganger så sulter jeg fordi jeg ikke har tid til å lage mat så jeg skulle fått meg ei dame som du (hvis du er kvinne). For da kunne du ha laga mat så jeg kan få nok næring til å trene. Og på kvelden så kan vi trene sammen før vi sovner i samme seng. jeg vet om flere millioner måter å trene på så du vil aldri gå lei av en mann som meg. Jeg vet at dette ble litt off-topic nå men jeg håper at du kan fortelle meg hvorfor du skal bli min kone og befri meg fra ensomheten. Men off-topic har det vel vært omtrent helt i fra første stund siden dette opprinnelig var en tråd som jeg oppsøker svar på om klagen min er god eller dårlig. Det er jo fullt mulig å redigere hele tråden siden har utviklet seg til dette ekstra ordinære stadiet. Dette ble ganske hett så kanskje du kunne stekt en hjemmelaga pizza på hele innlegget mitt og se hvordan det ville utartet seg. Du må gjerne forsøke noen laksebiter også.. Det er jo ingen teori på om dette hadde gått bra eller dårlig. Men det er ingenting å tape heller. For dersom det ikke fungerer så kaster du både pizzaen og laksen i bakerovnen slik at det blir andre boller. Jeg mener at bolledeigen eventuelt kan brukes som pizzabunn og at pizzabunndeigen kan brukes til å bake andre boller. Kan jo vurdere pizzaboller og pizzaruller slik at man kan rulle pizza uten at den velter når den mister farta. For da kan vi gå på toppen av Holmenkollen og rulle pizza i stor fart nedover bakken slik at de spretter rundt i hele Oslo så alle duene kan spise seg mette på rulla pizza. Endret 22. november 2012 av Hexafix Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 22. november 2012 Forfatter Del Skrevet 22. november 2012 hmmm... nærmere 100 visninger men fortsatt ingen responser? Svært viktig for meg å få ærlige responser til dette slik at jeg som forfatter kan få litt mer innsikt og impulser. På et forum som dette så må jo nesten responsen være litt sterkere?? Lenke til kommentar
Jontri Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Hei. Det er jo selvsagt litt vanskelig å få begrep om denne teksten, siden det bare er en liten snutt. Og jeg må også nevne at jeg ikke har så voldsomt mye erfaring på dette området. Når det er sagt, så må jeg være ærlig med å si at det nok er noen ting her du bør tenke på. For det første tror jeg du kan fjerne "osv". Det synes jeg bare ser rart ut, og begge stedene du har brukt det i denne teksten fungerer det helt fint uten. En annen ting som er veldig viktig er å lese setningene, og se hva det er du faktisk skriver. "Siden menn liker best å bruke minst mulig tid på slike ting." Mener du her at damer står på kjøkkenet og bruker mye tid på omgivelser og seg selv, som en følge av at menn ikke liker å gjøre det? Uansett fikk jeg ikke helt taket på akkurat denne setningen. Kan kanskje fjerne ordet "best" også? "Ingen menn som lager seg middag som gjør at de må bruke en halv time på å rydde kjøkkenet etterpå". Her må du enten legge til "Det er" på starten, eller fjerne ordet "som". "...siden dette opprinnelig var en tråd som jeg oppsøker svar på om klagen..." Her bør du bytte ut ordet "som" med "der" eller "hvor". "Det er jo fullt mulig å redigere hele tråden siden har utviklet seg til dette ekstra ordinære stadiet." Denne setningen forsto jeg ikke helt, mangler ordet "den" etter "siden"? I tillegg skal ordet "ekstraordinære" skrives i ett, altså uten mellomrom. Jeg synes også det er litt mangel på kommaer. For eksempel: "noen ganger så sulter jeg fordi jeg ikke har tid til å lage mat så jeg skulle fått meg ei dame som du". Her mener jeg det bør være komma etter ordet "mat". I tillegg skal vel være "deg", ikke "du". Og husk selvfølgelig på stor bokstav etter punktum. Men du må bare stå på videre. Den eneste måten å bli bedre på er å skrive mye og få tilbakemelding. Generelt sett tror jeg du bør jobbe litt med setningsoppbyggingen og grammatikken din, for selve utviklingen i teksten synes jeg er fin, selv om jeg slet litt med å henge med i de aller siste setningene (det er mulig det bare er meg). En del ting her er det jo heller ikke noe fasitsvar på. Og mye av dette kan en jo finpusse på etter at en har skrevet. Endret 23. november 2012 av Jontri Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Hei, takk for respons. Men jeg vil fortsatt ha mer respons for det er viktig. Mer jo bedre! Er klar over at jeg bør jobbe mer med grammatikken og jeg er fortsatt tørr på ord men jeg vil vite mer om handlingen og jeg kan ikke avsløre for mye heller. Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Tja, for det første burde du bruke mer luft i teksten. Å lese så mye tekst går greit i en bok, men på en dataskjerm blir det tungt å lese. For det andre er det for mange metaforer for meg som ikke gir mening og for mange gjentagelser. Hvem er det for øvrig biografi om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå