Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker med denne tråden å finne ut om det er flere som deler min interesse for friluftsliv, jakt, fiske og (i mangel for et bedre, norsk ord) "bushcraft". Kort og godt; liker du å ferdes i naturen?

Har du noe å komme med, det være seg turtips, utstyr du er fornøyd eller misfornøyd med, råd og veiledning vedrørende ferdsel i naturen eller alt annet mer eller mindre relevant, da er det bare å skrike ut.

Hvordan var turen på vidda, fjellet, skauen...? Har du hatt jakt- eller fiskelykke i år? Kanskje du bare liker å se Lars Monsen på tur...? Og så videre... =)

Endret av Joakim2407
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg ønsker med denne tråden å finne ut om det er flere som deler min interesse for friluftsliv, jakt, fiske og (i mangel for et bedre, norsk ord) "bushcraft". Kort og godt; liker du å ferdes i naturen?

Har du noe å komme med, det være seg turtips, utstyr du er fornøyd eller misfornøyd med, råd og veiledning vedrørende ferdsel i naturen eller alt annet mer eller mindre relevant, da er det bare å skrike ut.

Hvordan var turen på vidda, fjellet, skauen...? Har du hatt jakt- eller fiskelykke i år? Kanskje du bare liker å se Lars Monsen på tur...? Og så videre... =)

Det du beskriver, ER friluftsliv! Eller forstår du ikke betydningen, av ordet og begrepet?

Så vi trenger ikke et engelsk ord. Ellers er det jo mange "tråder" her inne som tar opp div. former for friluftsliv.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det du beskriver, ER friluftsliv! Eller forstår du ikke betydningen, av ordet og begrepet?

Så vi trenger ikke et engelsk ord. Ellers er det jomange "tråder" her inne som tar opp div. former for friluftsliv.

Vel, jeg har alltid sett på friluftsliv som rekreasjon i friluft, det å bruke fritiden sin til aktiviteter i naturen... Og ja, det er jo nettopp dette jeg har beskrevet her. Likevel har jeg inntrykk av at "bushcraft" kan helle noe mer i retning av de ulike kunnskaper og teknikker som nettopp benyttes ute og hvordan de har blitt benyttet av urbefolkning opp gjennom tidene. F.eks. det å lage tråd av brennesler, te eller knusk av kreftkjuke osv.

Men på et norsk forum er vel friluftsliv eller det å ferdes i naturen, mer relevante begrep, ja.

Etter å ha tilbrakt endel tid på engelske forum og nettsider har ordet bushcraft bitt seg fast. Det var ikke ment som en erstatning for, men snarere i tillegg til, friluftsliv.

Jeg får ta en kikk på de andre trådene om friluftsliv ;)

Lenke til kommentar

Vel, jeg har alltid sett på friluftsliv som rekreasjon i friluft, det å bruke fritiden sin til aktiviteter i naturen... Og ja, det er jo nettopp dette jeg har beskrevet her. Likevel har jeg inntrykk av at "bushcraft" kan helle noe mer i retning av de ulike kunnskaper og teknikker som nettopp benyttes ute og hvordan de har blitt benyttet av urbefolkning opp gjennom tidene. F.eks. det å lage tråd av brennesler, te eller knusk av kreftkjuke osv.

Men på et norsk forum er vel friluftsliv eller det å ferdes i naturen, mer relevante begrep, ja.

Etter å ha tilbrakt endel tid på engelske forum og nettsider har ordet bushcraft bitt seg fast. Det var ikke ment som en erstatning for, men snarere i tillegg til, friluftsliv.

Jeg får ta en kikk på de andre trådene om friluftsliv ;)

Friluftsliv, inneholder alle de aktiviterter du nevner. Men, det er mange former for friluftsliv. Så noe nytt ord for friluftsliv har vi ikke behov for.

Ellers er det lite "å leve" av i norsk natur, spessielt vinterhalvåret, hvis du tenker på plantevekster. En kommer ikke langt ved å lage seg granbarte, o.l., utover noe c-vitamin. Bl.a. brennesle, er rik på vitaminer og lite utnyttet. Men du finner lite av slikt i skogen og jeg har aldri sett det i fjellet.

Det mange forskjellige tråder her, som tar opp forskjellige former for friluftsliv. Så se litt på dem. Eller kan du jo starte noen nye tråder som tar for seg det du ønker å diskutere. På Fjellforum og Kammeret, er det også div temaer, som sikkert er interessante.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...