Gå til innhold

Hjelp til manuell fotografering


Anbefalte innlegg

HJELP med store bokstaver, for dette kan jeg ikke noe som helst om.

 

Tja, jeg skal da fotografere en fotballspiller inne i en hall med bra belysning.

 

Tidligere har jeg vært av den typen som konsentrerer meg om å ikke ha fingrene foran når jeg fotograferer, og har selvsagt brukt auto-funksjonen. Nå har jeg derimot fått en skoleoppgave som krever manuell styring av kameraet, så det jeg trenger er hjelp til å stille inn kameraet manuelt.

 

Lukkehastighet og alt det der. Aaaaner ikke hva som burde skrus opp/ned ved bevegelser osv.

 

Jeg tenker at objektet skal være i bevegelse, altså skyte ballen når jeg knipser. Skal også ha et portrettbilde av han. Hvilke innstillinger burde jeg bruke da?

 

Trenger bare en "mal", så kan jeg korrigere underveis. Problemet er at jeg ikke vet hva som skal stilles hvor osv.

 

Takker for hjelp. Jeg trenger det! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du spør om her er nermest umulig og svare på, for hva du skal stille inn kameraet til avhenger av hvordan du vil at bildet skal bli og hvor langt unna du er motivet etc.

 

Jeg tror du går litt for fort frem her, så før du i det hele tatt spør videre i denne tråden, så annbefaler jeg deg å lese denne artikkelen:

 

https://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43380

Lenke til kommentar

For å ta bilder med speilrefleks i full manuell modus så MÅ du forstå sammenhengen mellom Lukkertid/Blender/ISO og dette får du svar på i artikkelen jeg linket til.

 

Du skyter langt over mål her og sikter veldig høyt.

 

Ikke noe fasit, men mitt råd er å begynne med programmene som kalles "Tv" og "AV". Setter du kameraet i "Tv" så er det kun to ting du må tenke på. Nemmelig lukkertiden og ISO verdien. Du stiller inn en lukkertid som sikrer at du ikke får bevegelsesuskarphet, samt ISO. ISO bør stå instillt på lavest mulig verdi. I dagslys går dette stort sett fint.

 

Resten "fikser" kameraet.

 

Bruker du "AV" så er det blenderverdien du må stille inn, samt ISO. Blenderverdien bestemmer hvor mye lys som skal slippes inn gjennom objektivet og jo høyere blenderverdien er, jo MINDRE lys slippes inn. I praksis så brukes blenderverdien for og beste hvor stor dybdeskarpheten i et bilde skal være.

 

Tar du i full manuell, så slår du av "hjernen" i kameraet og du må dermed prøve deg frem selv. Dette vil du forstå bedre hvis du setter deg inn i de to modusene jeg nevner her først.

 

Ett steg av gangen :)

 

PS! Kan være at "AV" og "TV" heter noe annet på Nikon (Har selv Canon).

 

EDIT:

Av en eller annen merkelig grunn hadde jeg for meg at du hadde skrevet du hadde Nikon, men ser jo nå at du ikke har skrevet noe som helst av hva du har fra før av fotoutstyr.

 

Så spørsmålet blir:

 

Hvilket kamera har du, og hva har du ellers av utstyr som er relevant for saken?

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Kamera og objektiv du bruker er veldig relevant for og kunne gi deg et fornuftig svar og om du kan bruke en ekstern blits.

 

I bevegelser burde du minst ha en lukkertid på 1/1000 sec. til nød 1/400 sec. og justere resten i kameraet så du får bildene riktig eksponert.

Kan også være lurt og bruke 1 fokuspunkt og bruke AI-fokus eller AI-servo til autofokusering.

Lenke til kommentar

Jeg tror du blander litt her. Jeg ville øvd litt med kameraet på forhånd, og teste ut litt det som står i guiden som er linket til tidligere her i praksis. Der står alt om blender, lukkertid og ISO ganske greit forklart. Det nytter ikke å bare lese om teorien heller. Du må øve slik at du får det skikkelig inn.

 

Ditt kamera klarer seg ganske bra opp til ISO på 1600, så du kan godt sette det som maks under auto-ISO i innstillingene. Noe særlig over 1600 vil gi et ganske drastisk kvalitetstap.

 

Kort oppsummert:

 

Prøv å hold ISO på 1600 eller lavere. Jo lavere jo bedre.

Lukkertid på minst 1/400 sek. Helst 1/1000 sek. Bruk Tv-modusen, så justerer kamera blender sjæl etter forholdene.

Øv på forhånd!

Les mer!

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Canon 1100D du har, begynn med og bruke 1 fokuspunkt og AI-fokus så du kan sette det på personen, det for og slippe at andre ting i nærheten forstyrrer/overtar fokuset, her er en kjapp guide som jeg lagde for 450D, det skal være omtrent samme fremgangsmåte på 1100D, hvis ikke så er manualen viktig.

 

Du kan bruke iso 1600 hvis du ikke skal ha kjempestore bilder, sett kameraet i TV som foreslått ovenfor og test litt.

 

Objektivet du har er sikkert et 18-55 IS og da vil du få blender f/3.5 på 18mm og blender f/5.6 på 55mm, dette objektivet har variabel blender så det går ikke an og få større blender en dette "lite tall".

Du vil få bedre bilder på 18mm siden du da får største blender "lite tall".

 

Er denne type fotografering noe du driver ofte med kan du tenke på et nytt objektiv og da er Canon 70-200 f/4 et relativt rimelig alternativ som har fast f/4 blender hele veien.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...