Solemdal Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Heisann godtfolk! I dag begynte jeg å oppleve overopphetingsproblemer med min HP Envy 2050. Laptopen skrur seg av når den når 60-70 grader, noe jeg synes er merkelig ettersom det ikke er så veldig høyt (?) Viften kjører fint, og jeg har demontert maskinen og fjernet alt av støv med støvsuger. Jeg installerte Win7 på en splitter ny harddisk i dag morges, så jeg regner det ikke er softwarerelatert? Dette er status akkurat nå, med bare Firefox som kjører. http://bildr.no/view/1324123 Er det vanlig at CPU og grafikkort har sin egen vifte på laptoper? Skrudde ikke av hovedkortet ettersom jeg var for redd for å ødelegge noe. Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Ja, er vanlig å ha egne vifter på CPU og GPU. 60 grader er temmelig normalt ville jeg si. Klart det er også avhengigt på hvordan du bruker maskinen. Passer du på at ingenting dekker ventilene? Som f.eks at du har den i sengen/teppe? På fanget? Alt dette kan blokkere for luft. Kjøp deg et laptop kjøler. F.eks: http://www.dustinhome.no/product/5010455437/zalman-ultra-quiet-nc3000u-notebook-kylare-black/#intcmp=searchProvider_dacsa Lenke til kommentar
Solemdal Skrevet 22. november 2012 Forfatter Del Skrevet 22. november 2012 Takk for svar. Ja, synes temperaturene er ganske greie, så synes det er rart at det er flammer når jeg er i Speedfan. Laptopen ligger på en sånn IKEA hard surface sak, og når jeg kjenner etter under på laptopen så er den ikke varm i det hele tatt. Støvsugde ventilene på laptopen mens den stod på i stad, og da hadde jeg Speedfan oppe samtidig. Da sank temperaturene ned til 30-40. Er vel kanskje en gåen CPU/GPU-vifte ? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 (endret) Kan være viften ja. Men kan også være termostatene er noe feil med. Fins diverse verktøy på nettet for å kalibrere/teste dette. Brukte en slik selv et par år siden... Dessverre kommer jeg ikke på navnet. Endret 22. november 2012 av AvidGamer Lenke til kommentar
Solemdal Skrevet 22. november 2012 Forfatter Del Skrevet 22. november 2012 Godt mulig de målingene er unøyaktige, men de er ikke helt way off ettersom PCen skrur seg av med en gang jeg loader FM13. Takker for hjelpen btw. ;- ) Lenke til kommentar
thebbear Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Har vært plaget med mange varme HP bærbare maskiner. Selv om vifta har hørtes ut som et helikopter, har det ikke vært varmluft som har blitt blåst ut. Dette tydet bare på en ting, og det er dårlig kjølepasta. Kjølepastaen skal hjelpe til med å overføre varmen fra prosessoren til kjøleribba, som kjøles ned av vifta. Hvis varmen ikke blir overført godt nok til kjøleribba, nytter det ikke uansett hvor godt vifta blåser. Har demontert flere HP bærbare og prøvd å løse dette problemet. Det verste tilfellet var en HP Pavillion DV6000 serie som slo seg av etter 15-30 minutt, bare ved å stå på skrivebordet uten noen programmer oppe. Jeg brukte et par dager på å plukke maskinen i smådeler, så renset jeg hele maskinen for støv, smurte på en god ladning med skikkelig kjølepasta og monterte hele maskinen ihop igjen. Dette var en tidkrevende jobb, men etter dette holdt temperaturene seg på 40-50 grader, selv ved avspilling av DVD og med firefox kjørende i bakgrunn samtidig. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Så vidt jeg kan se har denne modellen, som mange andre (trodde det var mest vanlig nå) bare en vifte. Fra denne viften går det en kobberkanaler som skal lede varme fra CPU og GPU. Løste et lignende problem på en Acer Aspire her om dagen, da demonterte jeg og byttet kjølepasta. Gjorde underverker. Sjekk også om du kan stille på RPM til vifta. Noen har applikasjoner for dette, og noen kan stille i BIOS mens noen ikke kan stille. Du kan google litt rundt å se hva som er tilfelle for deg. Kanskje du kan hente noen grader på dette. Endret 29. november 2012 av iNzzain Lenke til kommentar
thomit Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Men uansett; en laptop skal ikke skru seg av bare fordi prosessor eller grafikkort når 60 grader. Dette er ingen høy temperatur. Prøv et annet program enn Speedfan, f.eks. HWMonitor. Det er nok rimelig å tro at du faktisk har et temperaturproblem, men samtidig får du lite troverdige temperaturer oppgitt fra Speedfan. Speedfan har ofte problemer med å vise riktige temperaturer på laptoper. 1 Lenke til kommentar
Kalaz Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Ellers kan du alltids prøve med: Speccy;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå