Gå til innhold

Innspel til ny utstyrspakke

Anbefalte innlegg

Eg skal investere i ei heilt ny utstyrspakke, og vil gjerne ha innspel på innkjøpa eg har planlagt. Så langt har eg fotografert masse med eit gamalt canon d350 med kitlinse. Samtidig har eg mange ganger dei siste 10 åra lånt nokre kompisar sitt utstyr med mykje betre optikk, og har blitt like lei meg kvar gang eg må gje frå meg det lånte utstyret att og returnere til mitt eige. Så eg er veldig klar for å ta eit solid skritt opp.

Eg er så heldig at eg no har fått mogelegheit til å bruke i overkant av 25.000 på nytt utstyr i eitt kjøp, og ynskjer difor råd. Eg har ikkje så veldig god peiling på det tekniske, men er veldig glad i foto og video, og har opplevd at det gjev meg mykje meir å ha utstyret i orden.

Utstyret kjem til å bli brukt mykje til fotografering av mine eigne barn i alle slags settings. Men eg ynskjer også at det skal vere så allsidig som mogeleg i høve andre former for fotografering. Eg ser også for meg at eg skal prøve meg på ein del videofilming (men kun når eg har god til til setup, som tillegg til point-and-shoot videokameraet mitt).

Eg har tenkt å ta utgangspunkt i eit D7000-hus, og ser for meg at eg skal kjøpe inn følgjande utstyr. Alle prisane er frå fotovideo:

Nikon D7000 hus 6199,-

Sigma 17-50 F2.8 EX DC OS HSM 4895,-

Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM 3485,-

Sigma 70-200 F2.8 EX DG OS HSM 8999,-

Nikon Speedlight SB 700 2055,-

Röde videomic shotgun 1394,-

Stativ ca 1000,-

Totalt 28027,-

I tillegg til generelle kommentarar/kritikk av oppsettet, set eg stor pris på tankar om følgande:

Er det noko som manglar i oppsettet?

Er 70-200mm’eren litt overkill i høve til det andre utstyret?

Burde eg hatt ei linse til med fast brennvidde, feks 30mm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil være en klar forbedring. Men om det er mest/est utstyr i forhold til pengebruken, er jeg usikker på.

D7000 er en nobrainer i prisklassen; Sigma's 50mm f/1.4 er snasen, men det er mulig du klarer deg med Nikons 50mm f/1.8 - det er i såfall penger spart.

Sigma 17-50mm f/2.8? Er litt skeptisk; tror jeg heller hadde gått for Tamron 17-50mm f/2.8 uten VC; mange penger spart; synes ikke VR/VC er et must på så korte brennvidder.

Sigma's 70-200mm er ikke overkill; det er der du bør være i denne prisklassen; alternativet er en brukt Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8 VR

Savner den geniale AF-S 35mm f/1.8 DX i listen din; personlig hadde jeg kjøpt den før en 50mm.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt en Tamron 17-50mm f/2.8 uten VC istedenfor jeg også. Så ville jeg valgt en Nikon 35mm f/1.8 (til generelle bilder i lite lys/innendørs) og en Nikon 85mm f/1.8 (til portretter og slikt) istedenfor Sigma sin 50mm f/1.4. Kanskje en Nikon 60mm f/2.8 macro istedenfor 85mm f/1.8, hvis du også har lyst på skikkelig macro som også er bra til portrett på D7000.

Sigma sin 70-200 er god, særlig på DX. Ikke overkill.

Lenke til kommentar

Er einig i kommentarane du alt har fått. Ville i tillegg vurdert å doble stativbudsjettet.

Så bra utstyr som du har planar om fortener eit betre stativ enn du får for 1000 kr.

Om det seinare kan bli aktuelt med makro er det veldig greit å ha eit stativ der du kan komme helt ned mot bakken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Tror Sigma 17-50 er et bra valg. Flere som har vært skeptiske, helt til den har vært prøvet ut.

http://www.bythom.com/Sigma17-50mm_lens_review.htm

Får du tak i en billig og bruk Tamron kan jo det også være et alternativ. Du kan jo klare deg med utgaven uten fokusmotor (som visstnok skal være bedre på fokusering i følge linken over).

Til typiske tette portrett vil 70-200 fungere bra, ville derfor gått for Nikon sin 35/1.8 i stedet for Sigma 50/1.4. Må du ha 1.4 har jo Sigma en 30/1.4 også. En 70-200/2.8 er jo endel å dra på, men ikke sikkert det er relevant for deg og ditt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...