Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Markedsføring og ledelse 2, høst 2012


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fant ingen andre tråder som omhandlet dette, så derfor lagde jeg en.

 

Noen her som skal opp i Markedsføring og ledelse 2 i morgen? Evt. noen som vil dele stoff/diskutere eventuelle oppgaver osv?

 

Her er link til forberedelsesdel: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/H12/21_nov/SAM3006_markedsforing_og_ledelse_2_F_H12.pdf

 

 

Tema: Hjemlevering av mat og oppskrifter

Abonnement på matkurver med tilhørende oppskrifter er blitt en stor suksess i våre

naboland. Dette markedet vokser raskt også i Norge, og det finnes allerede flere

etablerte bedrifter, som Matfryd, Middagshjelpen og Godt levert med kjendiskokken Ole

Martin Alfsen i spissen.

Ideen bak er å forenkle hverdagen til småbarnsforeldre og andre husholdninger som

ønsker seg hjemmelaget middag basert på gode råvarer, men som opplever at de ikke

har tid, kunnskaper eller fantasi nok. Kundene får kurver fylt med gode råvarer levert på

døra, med oppskrifter på retter det sjelden tar mer enn 30 minutter å lage.

Kundene velger selv om de vil ha levering hver eller hver annen uke, og om de vil ha tre

eller fem middager i hver levering.

Flere av tilbyderne på dette markedet er svært opptatt av at maten skal ha minst mulig

miljøavtrykk og bestå av sunne råvarer.

I forberedelsestiden bør du lese mer om dette markedet. I tillegg bør du sette deg inn i

aktuelle problemstillinger knyttet til

• markedet for abonnement på hjemlevering av matkurver og oppskrifter

• bedrifters vekst og utvikling på dette markedet

• bruken av konkurransemidler

• bedrifters samfunnsansvar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker kanskje at det handler litt om eksplosjonen i markedet for levering av mat/oppskrifter, for etter litt googling (proff.no etc) ser man at det har vært en kraftig økning i omsetningen for slike bedrifter.

 

Konkurransemidler er jo f.eks fokus på selve produktet, hvor "freshe" disse er (fra Godt Levert sine nettsider), at den er kortreist, i tillegg til at kunden får god service, bedriften har kjennskap til markedet osv?

Lenke til kommentar

Høres fornuftig ut. Jeg har bare lest litt på de forskjellige bedriftenes nettsider, og prøvd å sammenligne dem litt. tenker og skaffe meg så mye info om de nevnte bedriftene som mulig.

har ikke hatt noen prøver i dette faget før, så er litt spent på hvordan dette skal gå!

Lenke til kommentar

Jeg skal også opp i denne eksamenen i morgen.

Fikk dette av læreren min på mail:

· Markedet for abonnement på hjemmelevering av matkurver og oppskrifter (her er forbrukermarkedet det sentrale, og ikke de profesjonelle markedene)

· Vekst og utvikling i dette markedet (her er ekspansjonsmatrisen, integrasjonsstrategier, og kundestrategier sentralt)

· Bruken av konkurransemidlene (de 5 p-ene er sentralt her)

· Bedriftenes samfunnsansvar (samfunnsansvar og omdømme ift; sunt kosthold, mathygiene, osv)

 

Virker som relativt greit stoff. Jeg vil tippe at vi kanskje får en oppgave hvor vi skal sette opp en strategi for markedsutvikling, produktutvikling eller en konkurransestrategi (reklamekampanje f. eks).

 

 

 

Her er et par ting jeg synes var greit å få med seg:

http://www.dinside.no/812161/matvarene-levert-paa-dora

http://www.tv2.no/nyheter/magasinet/tilbyr-middag-paa-doeren-til-travle-barnefamilier-3334793.html

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Jeg skal opp i mf 2 i morgen selv og har som noen av dere andre lest på de ulike bedriftene og sammenlignet.

 

I forhold til punkt 1, er det vel kun å rable ned en hel del relevant stoff om forbrukermarkedet. I tillegg til bedriftsinfo om de ulike bedriftene som er nevnt (om de også kommer i oppgaven).

 

 

I punkt 2 har jeg tenkt mye på hvordan bedriftene kan videreutvikle seg både i forhold til produkt og samfunn:

 

Produkt - jeg tenker at de her kan utvikle seg ved å få flere alternativer på "pakke"-fronten slik at bedriftene kan nå ut til enda flere kunder.

 

Samfunn - Miljøbevissthet! Bedriftene kan gjøre nordmenn til å tenke mer miljøvennlig.

 

 

Punkt 3 - Konkurransemidlene sier for så vidt seg selv.

 

 

Punkt 4 - Miljøvennlighet, forbrukerspørsmål, helse

Lenke til kommentar

Hei!

Lurte på om dere har noe mere stoff som vil være relevant. Står litt fast og trenger noen pointers. Har med ca alt som er skrevet til nå, men lurer på om det kan være noe annet man burde lese på, i forhold til etikk spørmålet ved samfunnsansvaret de har(noe min m&l lærer nevnte i forbifarten i dag, men skjønte det ikke helt). Har også skrevet ned helhetsinntrykket av nettsidene, men på hvordan måte sammenlignet dere de?

Lenke til kommentar

Hei!

Lurte på om dere har noe mere stoff som vil være relevant. Står litt fast og trenger noen pointers. Har med ca alt som er skrevet til nå, men lurer på om det kan være noe annet man burde lese på, i forhold til etikk spørmålet ved samfunnsansvaret de har(noe min m&l lærer nevnte i forbifarten i dag, men skjønte det ikke helt). Har også skrevet ned helhetsinntrykket av nettsidene, men på hvordan måte sammenlignet dere de?

skriver du alt ned? vi kan jo bruke boka..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til punkt 1, er det vel kun å rable ned en hel del relevant stoff om forbrukermarkedet. I tillegg til bedriftsinfo om de ulike bedriftene som er nevnt (om de også kommer i oppgaven).

 

 

Så vidt jeg kan se fra nettsidene til de bedriftene som er nevnt i forberedelsesdelen er det kun 1 av dem som nevner miljøet. Det kan være greit å merke seg. Ellers virker det som pris og fokus på helse, kosthold og gode råvarer er mer eller mindre likt mellom de tre.

 

i forhold til etikk spørmålet ved samfunnsansvaret de har(noe min m&l lærer nevnte i forbifarten i dag, men skjønte det ikke helt).

 

Du kan si at samfunnsansvaret til bedriftene er å tilby et variert og sunt kosthold til familier i "tidsklemma", bruke gode råvarer av høy kvalitet, bidra til å redusere karbonutslipp (færre mennesker trenger å bruke bilen til butikken), tilbudet er en enkel og relativt billig løsning for eldre og handikappede som har vanskelig for å handle selv.

Her er det masse å ta av

Endret av Flesknes
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se fra nettsidene til de bedriftene som er nevnt i forberedelsesdelen er det kun 1 av dem som nevner miljøet. Det kan være greit å merke seg. Ellers virker det som pris og fokus på helse, kosthold og gode råvarer er mer eller mindre likt mellom de tre.

 

 

 

Du kan si at samfunnsansvaret til bedriftene er å tilby et variert og sunt kosthold til familier i "tidsklemma", bruke gode råvarer av høy kvalitet, bidra til å redusere karbonutslipp (færre mennesker trenger å bruke bilen til butikken), tilbudet er en enkel og relativt billig løsning for eldre og handikappede som har vanskelig for å handle selv.

Her er det masse å ta av

 

Så du mener at det ikke er miljøvennlig å ikke kjøre til butikken? I tillegg er det kortreist mat som gjør at transporten ikke har lang avstand fra sted til sted. Dette gir mindre utslipp av CO2.

 

Jeg mener iallefall at dette er punkter man kan ta med seg på eksamen. De har det kanskje ikke som hovedfokus, men det er nok en grunn til at de velger norske råvarer fremfor importerte varer.

Lenke til kommentar

Så du mener at det ikke er miljøvennlig å ikke kjøre til butikken? I tillegg er det kortreist mat som gjør at transporten ikke har lang avstand fra sted til sted. Dette gir mindre utslipp av CO2.

 

Jeg mener iallefall at dette er punkter man kan ta med seg på eksamen. De har det kanskje ikke som hovedfokus, men det er nok en grunn til at de velger norske råvarer fremfor importerte varer.

 

Tror du misforsto meg litt der. ;)

Jeg mener at det er mer miljøvennlig at én person i én bil leverer middager på døren til mennesker som ellers måtte ha tatt bilen til butikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du misforsto meg litt der. ;)

Jeg mener at det er mer miljøvennlig at én person i én bil leverer middager på døren til mennesker som ellers måtte ha tatt bilen til butikken.

 

Ja, det var for så vidt mitt poeng også. Og absolutt enig i at den ene bedriften har miljøet mer i fokus, det er tydlig på hjemmesiden. Men måtte bare poengtere at alle bedriftene egentlig tenker miljø. :)

Lenke til kommentar

Leste litt gjennom boka, og da sto det noe om internasjonale forbrukermarkeder. Er ikke det relevant, siden det sto på en av nettsidene som jeg husker, at de tilbyr variert mat da fra god norsk mat til mat fra hele verden. Kanskje lurt og nevne noe om det, siden det kanskje inngår...?

Lenke til kommentar

Leste litt gjennom boka, og da sto det noe om internasjonale forbrukermarkeder. Er ikke det relevant, siden det sto på en av nettsidene som jeg husker, at de tilbyr variert mat da fra god norsk mat til mat fra hele verden. Kanskje lurt og nevne noe om det, siden det kanskje inngår...?

 

Tror nok de mener rettene. Internasjonale retter :)

Her er det nok ikke stort mye internasjonalt å trekke inn, bortsett fra at konseptet kommer fra Sverige og at det har vært populært rundt om i verden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Hei!

 

Fant ingen andre tråder som omhandlet dette, så derfor lagde jeg en.

 

Noen her som skal opp i Markedsføring og ledelse 2 i morgen? Evt. noen som vil dele stoff/diskutere eventuelle oppgaver osv?

 

Her er link til forberedelsesdel: http://www.udir.no/U...lse_2_F_H12.pdf

 

 

Tema: Hjemlevering av mat og oppskrifter

Abonnement på matkurver med tilhørende oppskrifter er blitt en stor suksess i våre

naboland. Dette markedet vokser raskt også i Norge, og det finnes allerede flere

etablerte bedrifter, som Matfryd, Middagshjelpen og Godt levert med kjendiskokken Ole

Martin Alfsen i spissen.

Ideen bak er å forenkle hverdagen til småbarnsforeldre og andre husholdninger som

ønsker seg hjemmelaget middag basert på gode råvarer, men som opplever at de ikke

har tid, kunnskaper eller fantasi nok. Kundene får kurver fylt med gode råvarer levert på

døra, med oppskrifter på retter det sjelden tar mer enn 30 minutter å lage.

Kundene velger selv om de vil ha levering hver eller hver annen uke, og om de vil ha tre

eller fem middager i hver levering.

Flere av tilbyderne på dette markedet er svært opptatt av at maten skal ha minst mulig

miljøavtrykk og bestå av sunne råvarer.

I forberedelsestiden bør du lese mer om dette markedet. I tillegg bør du sette deg inn i

aktuelle problemstillinger knyttet til

• markedet for abonnement på hjemlevering av matkurver og oppskrifter

• bedrifters vekst og utvikling på dette markedet

• bruken av konkurransemidler

• bedrifters samfunnsansvar

 

 

har du oppgavene du fikk? jeg fikk den samme oppgaven til tentamen som jeg har nå på mandag, hadde hvert fint å vite hva man skal se etter i tillegg til forberedelsesoppgavene :)

 

Jeg skal også opp i denne eksamenen i morgen.

Fikk dette av læreren min på mail:

· Markedet for abonnement på hjemmelevering av matkurver og oppskrifter (her er forbrukermarkedet det sentrale, og ikke de profesjonelle markedene)

· Vekst og utvikling i dette markedet (her er ekspansjonsmatrisen, integrasjonsstrategier, og kundestrategier sentralt)

· Bruken av konkurransemidlene (de 5 p-ene er sentralt her)

· Bedriftenes samfunnsansvar (samfunnsansvar og omdømme ift; sunt kosthold, mathygiene, osv)

 

Virker som relativt greit stoff. Jeg vil tippe at vi kanskje får en oppgave hvor vi skal sette opp en strategi for markedsutvikling, produktutvikling eller en konkurransestrategi (reklamekampanje f. eks).

 

 

 

Her er et par ting jeg synes var greit å få med seg:

http://www.dinside.no/812161/matvarene-levert-paa-dora

http://www.tv2.no/ny...er-3334793.html

 

 

har du oppgavene du fikk? jeg fikk den samme oppgaven til tentamen som jeg har nå på mandag, hadde hvert fint å vite hva man skal se etter i tillegg til forberedelsesoppgavene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...