Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal jeg bruke rett eller krysset nettverkkabel til PS3?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal til å kjøpe en 15-20 meter lang nettverkkabel fra router/modemet(hva er anbefalt?) til PS3-en. Kabel må gå utendørs et par meter, hvordan er det med slitasje? Og gjør det noe om den blir klemt litt i et vindu?

Jeg kom ute for at det er noe som heter krysset nettverkkabel, og noe som heter rett, nettverkkabel. Hva er det jeg trenger i mitt tilfelle?

Og har det noe å si på hastigheten hvilke type kabel jeg kjøper, og om jeg har noen meter kabel til overs?

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det du skal ha er en ukrysset kabel. Skal den gå utendørs burde du ha en utendørs kabel da det kan komme vann på den, kondens inni etc. Merk at selv om en kabel er merket FTP (skjermet) så er den fremdeles ikke en utendørskabel. Det du trenger er en utendørs UTP. Utendørskabler har et ekstra lag med isolasjon utenpå. Eventuelt kan du ta en vanlig innendørs kabel og legge den i et rør der den skal ligge ute. Blir kabelen klemt i vindu kan du oppleve nedsatte hastigheter pga impedansen i kabelen blir endret hvis lederne blir klemt. I verste fall kan du få brudd ved at en eller flere av lederne knekker.

Du kan få gigabit på Cat5e, men hvis du skal ha gigabit-hastighet anbefales cat6. Noen meter ekstra spiller ingen rolle. Maksimal lengde på en nettverkskabel er 90+10 meter.

Anbefaler ikke at du legger den ut av vinduet...da får du jo ikke lukket det, nå på vinteren? :p Bor et hull og tett med fuge, silikon eller en nippel, eller noe slikt.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Vann er ingen fare, har selv en cat5e som ligger utendørs, har ligget der i over 1 år

Du skal som nevt over bruke en ukrysset kabel. Kryssede kabler brukes til deling av filer mellom 2 pc'er f.eks.

STP står for Shielded Twisted Pair, UTP står for Unshielded Twisted Pair, mens FTP står for Foiled Twisted Pair

Man kan kombinere disse også til f.eks SFTP.

Du skal i dette tilfelle bruke enten FTP eller STP, enten skjermede ledere eller kabel (FTP=skjermet kabel, STP=skjermede ledere)

Lenke til kommentar

Skal jeg bare kjøpe en 20 meter lang utendørskabel og bruke hele veien?

Og forresten, burde jeg plugge kabelen inn i modemet eller ruteren for max hastighet?

Det kan du godt.

Modemet har vel kun én utgang, som går videre til ruteren? Hvordan skal du da kunne plugge inn en kabel til der? :p Eller mener du at du har både et rutermodem og en ruter til ved siden av?

Gå for routeren du.

Glennski: Han trenger ikke skjermet kabel til en PS3, det blir bare dyrere for ingen grunn. Skjermen på en nettverkskabel er for å holde støy ute (elektromagnetisk inteferens), ikke vann etc. Så den har ikke noe for seg for hans bruk.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Det kan du godt.

Modemet har vel kun én utgang, som går videre til ruteren? Hvordan skal du da kunne plugge inn en kabel til der? :p Eller mener du at du har både et rutermodem og en ruter til ved siden av?

Gå for routeren du.

Glennski: Han trenger ikke skjermet kabel til en PS3, det blir bare dyrere for ingen grunn. Skjermen på en nettverkskabel er for å holde støy ute (elektromagnetisk inteferens), ikke vann etc. Så den har ikke noe for seg for hans bruk.

Er klar over det. Grunnen til at jeg velger skjermet er jo nettopp for å unngå støy. For alt jeg vet, kan den ligge ved siden av hovedkabelen til huset hans. Sterkstrømskabelen altså

Å bruke uskjermet er bare tull i mine øyne, men det er opp til TS å avgjøre. Selvfølgelig virker det med en UTP, men det ville ikke jeg valgt.

Lenke til kommentar

Du må velge selv. Det er 99% sjanse for at en vanlig kabel vil funke helt okay. Jeg vet ikke om det selges i ferdig terminerte kabler, jeg har bare brukt fra rull (de er for øvrig et rent helvete å avisolere). Men hvis det ikke er så mye dyrere ville jeg gått for en :p

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Forskjellen er maksimal hastighet de kan overføre, samt krav til hvordan kabelen skal bygges opp.

Cat5 brukes ikke lenger, cat5e er en "vanlig" nettverkskabel som brukes stort sett overalt, mens cat6 er det nyeste som er på vei inn for fullt. Den er stivere og dyrere pga krav om at lederne skal skilles fra hverandre, så den har et plastkryss i midten.

En cat5e holder lenge for spilling, men hvis du har planer om å streame HD-innhold fra nettet eller en PC ville jeg gått for en cat6 (så lenge ps3 og ruter støtter gigabit)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...