Gå til innhold

Anmeldelse: Far Cry 3 (PC)


Anbefalte innlegg

En ting jeg ser på omtrent alle spill er at de alltid skal overdrive refleksjonene i vannet. Både refleksjoner fra sol og måne og fra landskap. Det gjør at vannet ser mer ut som kvikksølv en vann. I virkeligheten skal det nesten ingen bølger til før det meste av refleksjonene forsvinner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gleder meg SYKT til dette spillet, Far Cry 1 er en av mine absolutt favoritt spill, har godt over 100 timer MP. Noe som var veldig mye for meg på den tiden der, Her sikter eg med absolutt inn på MP delen, SP delen er en bonus, Kanskje ikke det riktige plassen å stille dette men fant ingen tråd om spillet i forumet, tenke å kjøpe spillet fra Gamesplanet.com. Men står ingenting om at man kan legge spillet inn i steam med en kode man får på mail, kjøpte mange spill fra siden, pleier alltid å stå. Men om eg ikke husker helt feil så skal det gå å legge til spill Manuelt også bare spillet er i steam butikken?

 

Ja, du kan legga dei til manuellt i steam, men det er ikkje alle nøklar du kan legga inn.

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5414-TFBN-1352

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7480-WUSF-3601#which

Lenke til kommentar

Vel. Så mye for det "moralske volds-dilemmaet" tydeligvis. Rett ut med badevannet, men det var vel heller aldri noen med litt mellom ørene som trodde at dette var noe som helst annet enn en ren voldsorgie, hadde vel blitt lite til salgbart spill ellers.

 

Når det er sagt, må jeg si meg enig med radiohodet, maken til ukritisk anmeldelse skal man lete lenge etter... Bare en enkelt kommentar om at det å klatre til toppen av radiomaster gir en tilgang til flere butikker og bedre tilbud, som om en slik spillmekanikk er den naturligste ting i verden...!

 

Here's hoping at spillet i hvert fall er langt bedre enn det makkverket FC2 var.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg var også sikker på at jeg ikke skulle kjøpe det, men nå ble det visst bestilt likevel gett.

Lar meg påvirke mer av anmeldelser enn det jeg trodde.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Voiceactingen i FC2 er noe av det verste jeg har hørt i et spill noen gang, så det er godt de har tatt dette på alvor denne gangen. Er det noen som har noe formening om hvordan konsollversjonene vil bli i forhold til PC versjonen? Har mest lyst til å spille på PC, men riggen min duger ikke til dette spillet.

Lenke til kommentar

Far Cry 2 var absolutt ikke ett godt spill. Det hadde sine øyeblikk, men kjernen var råtten. "Legge ned tid og taktikk" gjorde det i hvert fall ikke noe bedre når fiender respawna rett som det var.

 

Far Cry 2 var absolutt et godt spill. Det var vanskelig på en litt kjip måte til tider, men i det store og hele var det et unikt, vakkert og gøy spill.

Lenke til kommentar

Far Cry 2 var absolutt et godt spill. Det var vanskelig på en litt kjip måte til tider, men i det store og hele var det et unikt, vakkert og gøy spill.

 

Da må vi ha spilt det på to forskjellige måter. I mine øyne var det rævva. Repterende oppdrag, ufattelig kjip historie og grunneleggende mekanikker som feilet på alle punkter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt redd. Far Cry 2 fikk stålkritikk over hele linja. Jeg så ikke ÉN anmelder som ga spillet den krasse kritikken det fortjente. For et ubrukelig spill FC2 var. På alle vis. Helt elendig. Jeg fatter faktisk ikke hvordan utviklerne kunne bomme så hardt, både når det kom til story og gameplay. Og likevel fikk det solskinnsanmeldelser overalt.

 

... Så ja, med FC2 bittert i minne, er jeg fortsatt skeptisk ovenfor FC3 selv når anmelderne sier det er bra.

Da må vi ha spilt det på to forskjellige måter. I mine øyne var det rævva. Repterende oppdrag, ufattelig kjip historie og grunneleggende mekanikker som feilet på alle punkter.

Merkelig hvordan man kan være så delte om et spill. Personlig syns jeg det var en fornøyelse, til tross for repeterende oppdrag. Historien var bare ok, men det var uansett morsomt å loke rundt i jungelen eller savannen.

Lenke til kommentar

Far Cry 2 var et godt spill det. Var en kneik der som var viktig å komme over. Spillet krevde litt av spilleren, og hvis du var villig til å legge litt tid og taktikk bak det hele, ble det en ganske så fornøyelig opplevelse. Når det er sagt, så var veikryssene veldig dårlige. Konstant respawn på fiendene der.

 

Tull. Det eneste det krevde av spilleren var uendelig tilgivelse, naivitet og latterlig tålmodighet.

 

Her er en kjapp liste over ting som gjorde FC2 uutholdelig for meg (og mange andre) :

 

-Veikryssene var patetiske. Fiendene respawnet i dem hvert andre minutt. Man kunne aldri bare kjøre forbi dem heller. Prøvde man på det, ble bilen skutt i stykker og man endte opp med å måtte GÅ hele veien til oppdragsområdet.

 

-Oppdragene var ensformige og kjedelige. De startet alltid med den samme dårlige unnskyldningen. "Husk at oppdraget er hemmelig, så våre menn vil ikke se på deg som vennlig". Jaja, bra jobba Ubisoft. Dere fant den perfekte unnskyldning for å unnslippe å omkode AI for oppdragenes skyld. Gud forby at dere må gjøre litt ARBEID når dere lager et spill! Videre skulle man alltid gjøre det samme. Dra til sted-X (som alltid er i andre enden av kartet - som i seg selv er greit, men når det betyr at man må kjøre forbi ti checkpoints så blir det mindre morsomt), på veien får man beskjed fra en kompis om å komme og møte han på et helt annet sted av kartet, gjøre et kjedelig mini-mission, så reise til selve oppdragslokasjonen, skyte noen folk som tåler ALT for mange skudd, og så var man ferdig. Rinse and repeat, HVERT oppdrag var slik.

 

-Malaria-aspektet må være det latterligst utførte aspekt i noe spill til i dag. Du kunne ikke samle på malaria-tabelettene heller. Nå og da gikk du bare tom, og måtte plutselig lete land og strand i et drittkjedelig fetch-oppdrag for å skaffe mer. Det ga ikke spillet annet enn frustrasjon.

 

-Stealth var ødelagt. Prøv å snik deg opp til en fyr og drep han med machete. Du vil umiddelbart dra på deg hele Afrikas befolkning av badguys, selv om at INGEN har sett deg. En teit AI-bug gjorde at alle oppdaget deg automatisk og visste nøyaktig hvor du oppholdte deg, om du brukte melee-våpen.

 

-Mens vi snakker om Afrikas befolkning... hvor er den? Hvorfor er de eneste mennesker i hele Afrika, badguys med våpen, og ENESTE formål for dem er å drepe deg bare fordi at du kjører forbi?

 

-Mekanikkene med at våpen gradvis blir utslitt var en kul idé, men som alt annet i dette spillet var det så halvhjertet som det går an å få det. Dart-rifle for eksempel, ble plutselig nedrustet etter man hadde skutt to magasin med det. TO. Det er morsomt at det finnes sjanser for at våpenet setter seg fast, men ikke når det gjør dette etter å ha skutt åtte skudd mens våpenet er splitter nytt.

 

Far Cry 2 var et spill med MASSEVIS av gode og kule ideer. Våpen-jamming, paragliding, exploration, open-world elementer, buddy-systemet, muligheten til å bruke flammer og vind til sin fordel og mye mer... desverre er hele spillet fylt til randen med halvhjertede gimmicks. Ubisoft glemte helt tydelig at de faktisk må lage et kurant SPILL med solid, variert og engasjerende gameplay og en story som henger på greip, som fundament for at disse gimmicks'ene skal kunne fungere. Men det klarte de ikke.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

-Mens vi snakker om Afrikas befolkning... hvor er den? Hvorfor er de eneste mennesker i hele Afrika, badguys med våpen, og ENESTE formål for dem er å drepe deg bare fordi at du kjører forbi?

 

Dette blir forklart i den første scenen av spillet.

 

Er ikke uenig i at spillet har en del uforløst potensiale, men jeg likte det uansett veldig godt. Opp gjennom årene har jeg lært meg å at spill må nytes på deres egne premisser, og det anbefaler jeg alle å tenke over. Da får man rett og slett bare mer ut av en hver spillopplevelse. Holder fast på at Far Cry 2 er et godt, og tildels glimrende spill.

Lenke til kommentar

Da må vi ha spilt det på to forskjellige måter. I mine øyne var det rævva. Repterende oppdrag, ufattelig kjip historie og grunneleggende mekanikker som feilet på alle punkter.

 

Historien var så som så, det er jeg enig i. Synes oppdragsstrukturen var god, og lot deg jobbe på massevis av forskjellige og fornøyelige måter. Det er de grunnleggende mekanikkene som er høydepunktet med spillet, og det er der mye av det uforløste potensialet ligger. Var jo massevis av valgfrihet, men dessverre var det ikke mye å gjøre med denne valgfriheten utenfor hovedoppdragene.

Endret av sthusby
Lenke til kommentar

Einaste Far Cry 2 verkeleg gjorde galt, var respawning av guard posts og litt mykje transit-tid.

 

Trist for sjangerfloraen når ein heilt open oppdragsstruktur med enormt potensiale for emergent gameplay vert redusert til "ensformige og kjedelige oppdrag" av eit publikum som helst berre vil ha ryddige whack-a-mole-korridorar. Kan for øvrig avkrefte at stealth ikkje fungerer eller at fiendene toler for mange skot i FC2. :)

 

Har trua på Far Cry 3 òg, men det er tydeleg at Ubisoft har vorte tvingt i kne av fokusgruppedesignet. Derav generisk tropeøy, uinteressant setup ("Average Joe kastast ut på djupt vatn, og vert ein hardbarka drapsmann på ti minutt!"), filler content som crafting, også vidare.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Dette blir forklart i den første scenen av spillet.

 

Er ikke uenig i at spillet har en del uforløst potensiale, men jeg likte det uansett veldig godt. Opp gjennom årene har jeg lært meg å at spill må nytes på deres egne premisser, og det anbefaler jeg alle å tenke over. Da får man rett og slett bare mer ut av en hver spillopplevelse. Holder fast på at Far Cry 2 er et godt, og tildels glimrende spill.

 

Det forblir en smakssak. Selvfølgelig må man ta det jeg skriver med ei klype salt. Så vidt jeg kan se, er alt jeg har sagt helt sant. Men jeg setter det litt på spissen. Det er ikke TI checkpoints man må forbi, men kanskje bare 2-3. Osv (men dart rifle trenger faktisk bare to magasiner før den ruster og begynner å låse seg - no joke).

 

FC2 er ikke et elendig spill. Spesielt om man først skaffer det i dag til noen få euro på Steam-salg, så vil man kanskje bli positivt overrasket. Som sagt har spillet mange kule elementer som sjelden/aldri har vært gjort i andre skytespill. Men spillet har store problemer også. Problemene til FC2 gjør ikke spillet til "det dårligste spillet noen sinne" eller noe. Men poenget mitt var at dette "middelmådig+" spillet fikk såpass overveldende ros (jeg husker PC Gamer ga det 94% eller noe deromkring), at mange spillere ble skeptiske til AAA-spill som fikk høy score etter Far Cry 2. Og det er derfor jeg sier at jeg er "redd" nå når FC3 får god kritikk. Det er nok mer et pek mot FC2 enn kritikk av anmeldelsene til FC3... men jeg kan ikke legge skjul på at den bitre ettersmaken fra FC2 fortsatt er noe friskt i minne. :)

 

Trist for sjangerfloraen når ein heilt open oppdragsstruktur med enormt potensiale for emergent gameplay vert redusert til "ensformige og kjedelige oppdrag" av eit publikum som helst berre vil ha ryddige whack-a-mole-korridorar. Kan for øvrig avkrefte at stealth ikkje fungerer eller at fiendene toler for mange skot i FC2. :)

 

Potensialet ble ikke redusert til ensformige og kjedelige oppdrag av publikum. Det ble slik av utvikleren. Det var ikke så open-world som du tydeligvis husker. Man ble tvunget til å kjøre gjennom checkpoints-ene. Det var ikke mulig å kjøre rundt dem. Dette med "emergent gameplay" som du snakker om... ja, jeg skjønner hvor du vil. Du mener at spillerne selv var late, og ikke prøvde å spille variert nok på egen hånd.

 

Hovedproblemet ligger i at man aldri føler man oppnår noe ved å spille annerledes uansett. Om man velger å bruke to timer på å scoute ut en checkpoint, snike rundt og drepe alle med en lyddempet pistol, så kan man det... men det stopper ikke soldatene fra å spawne inn igjen to minutter senere. Og når alle oppdragene går ut på nøyaktig det samme (masse trekking og frustrasjon gjennom checkpoints og kjedelige sideaktiviteter, som ender med et antiklimaks i selve oppdragsområdet), så føler man etter noen timer at det å være kreativ ikke gir noen form for tilfredsstillelse. Det blir bare masse grinding.

Man blir aldri belønnet i form av en gradvis oppbyggende historie, eller variasjon i gameplay'et.

 

Og ikke kom her og si at det med å bli "belønnet" er barnslig og er et symptom av moderne spill. Jeg snakker ikke om achievements og våpen-unlocks her.

Man spiller spill for å bli underholdt. Denne underholdingen kan eksempelvis være en belønning i seg selv. Men FC2 hadde for meg ikke noe slik. Det føltes etter hvert ut som en veldig slitsom og langdryg jobb. En kjedelig jobb jeg ikke fikk betalt for. Og det er mange som følte nøyaktig det samme, og på samme vis ikke kunne forstå seg på all rosen i anmeldelsene.

 

Avkreft hva du vil. Men det å bruke machete tiltrakk alle rundt deg, uansett om du ikke har blitt sett på forhånd. Dette kan ikke avkreftes. Da må du nesten lage en video hvor du viser meg at du tar ut en fyr med en machete i et område med flere fiender. Og jo, fiendene tåler latterlig mange skudd om man ikke treffer i hodet. Dette er for øvrig noe som ikke kan "bekreftes" eller "avkreftes", siden det er en smakssak. Noen synes kanskje det er gøy og realistisk at folk tåler 20 skudd i brystet før de går ned. Andre synes ikke det er like morsomt.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Fordi man egentlig ikke orker å diskutere FC2 som eget tema, (det er uttømt for lengst) men det dras naturlig opp i lys av treeren, da mange, og jeg med, er redde for at det er overhypet til de grader - på samme måte som toeren var det. Hr Jenssen har helt rett i sin analyse av spillet. Det var et fundament med masse potensiale, resultatet var et pregløst, ødelagt mess, fullt av marerittaktige "groundhog day" øyeblikk når absolutt alt spawnet rett tilbake til den leiren du hadde brukt en time på å systematisk ødelegge. Også disse idiotiske koffertene med diamanter som lå slengt over alt.... Snakk om "belønning" for å utforske tomrommet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avkreft hva du vil. Men det å bruke machete tiltrakk alle rundt deg, uansett om du ikke har blitt sett på forhånd. Dette kan ikke avkreftes. Da må du nesten lage en video hvor du viser meg at du tar ut en fyr med en machete i et område med flere fiender. Og jo, fiendene tåler latterlig mange skudd om man ikke treffer i hodet. Dette er for øvrig noe som ikke kan "bekreftes" eller "avkreftes", siden det er en smakssak. Noen synes kanskje det er gøy og realistisk at folk tåler 20 skudd i brystet før de går ned. Andre synes ikke det er like morsomt.

 

Om du tiltrekte alle rundt deg kvar gang du drap nokon med machete, så, uhm, var det ikkje stealth kills. Dei så eller høyrde deg før du kom innanfor rekkevidde, og rakk å skrike litt før du skar dei opp. Faktiske stealth kills har ein eigen animasjon, og medfører like lite merksemd som om du hadde brukt ein lyddempa pistol (som, forresten, er eit godt alternativ). Stealth-systemet er basert på LoS og lyd, så om du prøver å snike deg opp til nokon midt på ein lys, vindstille dag, så kjem dei nok til å oppdage deg før du rekk å ta dei siste fem skritta. Om du prøver det same på natten i regn, så går det sikkert betre. Så jo, eg kan faktisk konklusivt avkrefte at stealth-systemet er "broken".

 

Fiendane toler eitt skot i hovudet og fire-fem i overkroppen på høgste vanskegrad. Det vil seie at om du berre treff overkroppen, er det nok med eitt burst frå AR/LMG, eitt treff på kloss hald med shotgun eller 1/3 magasin med pistol for å drepe dei. Dei har med andre ord cirka same toleranse for kulehol som karakteren din, slik som i til dømes STALKER (som du sikkert òg hater av dei same årsakene som gjer det til eit av mine favorittspel). Du er velkommen til å reinstallere og prøve - det høyrest ikkje ut som om du har prøvd spelet på eit par år

 

Caveat emperor: Om du har det på konsoll kan eg ikkje uttale meg i høve til om dei har rota med balansen. På konsoll er forsåvidt også savesystemet heilt på trynet, så PC-utgåva er der du vil vere.

 

Emergent gameplay vil i grunn berre seie at du får ei verktøyskasse, veldg generelle direktiv for kva du skal gjere, masse fridom i korleis du gjer det, og ein fysisk reaktiv verd å gjere det i. Å rydde opp i checkpoints er ikkje akkurat det beste døme (fordi akkurat den aktiviteten raskt vert ein keisam formalitet), men oppdraga - anten det er assassinations, gunrunner-oppdrag eller hovudoppdrag er gode døme. Formatet er stort sett det same, men parametrene er alltid unike.

 

For min del løyser denne typen spel ut betydelig meir dopamin enn spel designa rundt tradisjonelle "innsats-løn"-system, fordi sjølve spelinga er så givande. Andre positive element som folk har ein tendens til å gløyme i slakteprosessen, er at spelet ser veldig bra ut, er mekanisk solid, køyrer eit minimalistisk UI-system som fungerer veldig bra, og har enorm variasjon i våpen og oppsetta du kan bruke dei i. Det mest imponerande - særleg gitt dagens FPS-flora - er likevel det fysiske miljøet og blikket inn i ein realistisk modell for kontemporær konflikt som ingen andre spelutviklarar tør å utforske. Samstundes er ikkje det du gjer i spelet glossa over med militærbabbel og euro-amerikansk jingoisme: Du er ein fundamentalt kjip person, på ein kjip stad, i ein kjip konflikt, på jakt etter ein kjip krigsforbrytar som - etter kvart som du kjem nærare slutten på spelet - ikkje eigentleg er så mykje verre enn deg. At dei har droppa dette er det som er mest trist med FC3 - men som sagt, eg har framleis trua.

 

Tilrår alle som no er utolmodige i ventinga på FC3 til å vente på det uunngåelege FC2-tilbodet på Steam under Black Friday-salet, og køyre gjennom på PC. Berre bit tenna saman og ignorer respawninga på vaktpostane, så har du eit utmerka spel.:)

Endret av Zealuu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...