Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sende internett trådløst 5-8km?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en kompis som bor veldig øde til oppi et fjell nesten og som trenger Internett. Mobilt bredbånd er ikke alternativ. Han har fri sikt til noe hus som ligger ca 5-8km unna. Han tenkte og høre med de om ha kunne få sette opp en retningsbestemt antenne der som sendte til han.

Noen som vet hva han trenger og hvor man skaffer det?

Hva ca det vil koste? Han tenkte ca 5000kr pluss/minus.

- Takk ! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lagde retningsbestemte antenner ved hjelp av blikkboks og en kobberpinne på elektro vg2. Disse virket bedre enn kjøpeantenner til en pris på 1000,-. Jeg ville prøvd 2 Asus black knight routere satt opp som AP og 2,4 GHz da disse har utrolig sendingsrekkevidde. Jeg ville anbefalt å fått tak i en person som jobber med temaet, og spurt om det er verdt å prøve.

Lenke til kommentar

Husk at hvis man går for noe "hjemmelaget" basert på en vanlig wifiruter som man monterer retningsantenne på, så må man ha wifiutstyr der det er mulig å endre på ACK-timingen. Wifi med standard oppsett vil bare fungere over ca. 1.5-2km uten endringer av ACK-timingen, og da vil det slutte å fungere (eller fungere veldig dårlig) selvom signalstyrken og kvaliteten er bra.

Lenke til kommentar

Det finnes en 802.11 standard der man får longrange. Dette har en rekkevidde på mange kilometer. Dette krever ganske solid motaker og sender, hastigheten på dette er rund 5mbit, både opp og ned. Dette kjører på en annen frekvens.

Universitetet i Bergen brukte dette tidligere og hadde dekning i hele Bergen ved hjelp av noen få sendere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...