Splitter Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Hva kan dette bety? Det er sikkert stor sjanse for at det blir et like stort antiklimaks som nyheten om arsenbakteriene, men jeg klarer ikke å skru ned forventningene helt likevel. http://www.dagbladet.../nasa/24478576/ 5 Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 (endret) Det er nødt til å være liv ... DET ER NØDT! Det ville gjort meg så ufattelig glad. Tror jeg ville grått en skvett. Og hva annet kan være historisk? "Jordprøvene viser en sammensetning på 34% mineral X, 18 % mineral Y osv...." ? Næh... Hvis det ikke er liv (som artikkelen sier), så er det veldig dårlig språkbruk å snakke om noe historisk. Endret 21. november 2012 av Den åttende profet Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 Dessverre er det nok liten sannsynlighet for at det er liv. Men jeg er helt enig med deg, det blir litt feil å kalle nyheten for "historisk" hvis de ikke har funnet liv, eller i det minste sterke indikasjoner på liv. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Liv som i faktiske levende organismer? Neppe. Om det dreier seg om liv tipper jeg det er snakk om faktiske spor etter tidligere liv. Om jeg tror det er tegn på liv, nåværende eller tidligere, de har funnet? Nei, men jeg håper jo det. Det hadde vært veldig spennende. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 De har nok ikke utstyr til å oppdage liv med mindre livsformen løfter Roveren og kysser kameraet i to minutter i strekk. Men som nevnt tidligere, så skal det være mulig å oppdage tegn etter liv som HAR befunnet seg på Mars. Det ville helt klart vært en historisk oppdagelse. En litt skremmende, men helt vanvittig spennende oppdagelse. Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Ja, det er selvfølgelig tegn på tidligere liv jeg snakker om, jeg forventer ikke at det kryper levende dyr rundt foran roveren. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 De har nok ikke utstyr til å oppdage liv med mindre livsformen løfter Roveren og kysser kameraet i to minutter i strekk. Men som nevnt tidligere, så skal det være mulig å oppdage tegn etter liv som HAR befunnet seg på Mars. Det ville helt klart vært en historisk oppdagelse. En litt skremmende, men helt vanvittig spennende oppdagelse. Tegn på tidligere liv kunne helt klart ha blitt kalt historiske, men i følge DENNE artikkelen er dette svært usannsynlig. “If they found signatures of a very complex organic type, that would be astounding,” said Smith, since they would likely be leftovers from complex life forms that once roamed Mars. But the odds of finding such a startling result in a sample of sand scooped from a random dune are “very, very low,” Smith said. Når NASA derimot bruker ord som "earthshaking", og "This data is gonna be one for the history books", så forventer man seg jo nyheter som er litt utenom det vanlige også. Det er nok i alle fall ingen tvil om at det kommer til å bli et par lange uker med venting. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Eller kanskje bare: "Vi har gjort noe historisk på Mars ..." Lenke til kommentar
Itek Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 (endret) Tipper på et bevis for rennende vann... Okei, var visst avgjort at det fantes mengder med flytende vann... Da gjenstår liv i form av bakterier! Var det ca 7. desember dette skulle presenteres? Endret 21. november 2012 av Itek 1 Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Hvorfor venter de så lenge med å presentere det? Om det er for å sikkerhetssjekke at de ikke tar feil så burde de heller ikke ha kommet med slike utsagn som de har gjort føre de var helt sikre. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Det er en fare for at PR-avdelingen deres har løpt løpsk her. Jeg tviler på at forskerne som jobber med saken ville at et slikt utsagn skulle komme ut i media før de føler seg klar til å presentere resultatene. Det er helt normalt at man kjører noen ekstra sjekker hvis man kommer over noe overraskende, selv om det ikke er noen egentlig grunn til å tro at det er noe feil med dataene eller analysen. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 22. november 2012 Forfatter Del Skrevet 22. november 2012 Intervju med Dr. John Grotzinger. Samme mannen som mener at oppdagelsen på mars er "historisk". http://www.youtube.com/watch?v=64hvqhgbaLw Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Ikke jordrystende, men interessant. NASA toner ned det historiske funnet på Mars. LINK Noe som betyr at det store "historiske" funnet sannsynligvis bare er noen enkle organiske forbindelser. Endret 23. november 2012 av Splitter Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Dæng, og jeg som håpa på små grønne menn Lenke til kommentar
Itek Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 LINK Noe som betyr at det store "historiske" funnet sannsynligvis bare er noen enkle organiske forbindelser. "fossile" alger (eksempel på enkelt organisk liv) er da liv det også? - grønnalger er til og med grønne! - slik livet skal være på mars!? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Tror ikke de har funnet liv på Mars, men kan jo være at de har funnet spor etter utødde bakterier eller en eller annen form for flora. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Det de egentlig har påvist er altså ikke liv eller tidligere liv, men karbonforbindelser. Slike karbonforbindelser er en forutsetning for alt liv på jorda, derfor kalles karbonforbindelser også for organiske molekyler. Men karbonforbindelser kan også oppstå rent kjemisk, uten hjelp av livsformer. Derfor er ikke dette et bevis for liv på Mars. Men de skuffet prøven opp fra overflatelaget på Mars, og dette overflatelaget blir stadig bombardert med UV-stråling og solvindpartikler fra sola, fordi Mars' svært tynne atmosfære ikke beskytter overflaten fra dette. Solvindpartikler og UV-lys er kjent for å bryte ned karbonforbindelser, derfor er det faktisk overraskende å finne slike karbonforbindelser i en overflateprøve på Mars. Dette kan kanskje tyde på at det nydannes karbonforbindelser i Marsoverflaten på en eller annen måte. Og det i seg selv er oppsiktsvekkende nok. Selv om det altså ikke er en "jordrystende" nyhet. 1 Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 Tror ikke de har funnet liv på Mars, men kan jo være at de har funnet spor etter utødde bakterier eller en eller annen form for flora. Nei, liv har de helt sikkert ikke funnet. Jeg kan gjerne innrømme at jeg hadde et håp om at de kunne ha oppdaget sterke tegn på tidligere liv, men etter at de tonet ned ordbruken er nok sjansen for det minimal. Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Noen som har fått med seg hva denne fantastiske oppdagelsen var? Eller går disse uttalelsene bare i glemmeboken... Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Sealion forklarer litt lengere opp hva de oppdaget på Mars. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå