Gå til innhold

NASA: Vi har oppdaget noe historisk på Mars.

Splitter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nødt til å være liv ...

DET ER NØDT!

Det ville gjort meg så ufattelig glad. Tror jeg ville grått en skvett.

Og hva annet kan være historisk? "Jordprøvene viser en sammensetning på 34% mineral X, 18 % mineral Y osv...." ? Næh... Hvis det ikke er liv (som artikkelen sier), så er det veldig dårlig språkbruk å snakke om noe historisk.

Endret av Den åttende profet
Lenke til kommentar

Liv som i faktiske levende organismer? Neppe. Om det dreier seg om liv tipper jeg det er snakk om faktiske spor etter tidligere liv.

Om jeg tror det er tegn på liv, nåværende eller tidligere, de har funnet? Nei, men jeg håper jo det. Det hadde vært veldig spennende.

Lenke til kommentar

De har nok ikke utstyr til å oppdage liv med mindre livsformen løfter Roveren og kysser kameraet i to minutter i strekk.

Men som nevnt tidligere, så skal det være mulig å oppdage tegn etter liv som HAR befunnet seg på Mars. Det ville helt klart vært en historisk oppdagelse. En litt skremmende, men helt vanvittig spennende oppdagelse.

Lenke til kommentar

De har nok ikke utstyr til å oppdage liv med mindre livsformen løfter Roveren og kysser kameraet i to minutter i strekk.

Men som nevnt tidligere, så skal det være mulig å oppdage tegn etter liv som HAR befunnet seg på Mars. Det ville helt klart vært en historisk oppdagelse. En litt skremmende, men helt vanvittig spennende oppdagelse.

Tegn på tidligere liv kunne helt klart ha blitt kalt historiske, men i følge DENNE artikkelen er dette svært usannsynlig.

“If they found signatures of a very complex organic type, that would be astounding,” said Smith, since they would likely be leftovers from complex life forms that once roamed Mars. But the odds of finding such a startling result in a sample of sand scooped from a random dune are “very, very low,” Smith said.

Når NASA derimot bruker ord som "earthshaking", og "This data is gonna be one for the history books", så forventer man seg jo nyheter som er litt utenom det vanlige også. Det er nok i alle fall ingen tvil om at det kommer til å bli et par lange uker med venting. :(

Lenke til kommentar

Det er en fare for at PR-avdelingen deres har løpt løpsk her. Jeg tviler på at forskerne som jobber med saken ville at et slikt utsagn skulle komme ut i media før de føler seg klar til å presentere resultatene. Det er helt normalt at man kjører noen ekstra sjekker hvis man kommer over noe overraskende, selv om det ikke er noen egentlig grunn til å tro at det er noe feil med dataene eller analysen.

Lenke til kommentar

Det de egentlig har påvist er altså ikke liv eller tidligere liv, men karbonforbindelser. Slike karbonforbindelser er en forutsetning for alt liv på jorda, derfor kalles karbonforbindelser også for organiske molekyler. Men karbonforbindelser kan også oppstå rent kjemisk, uten hjelp av livsformer. Derfor er ikke dette et bevis for liv på Mars.

Men de skuffet prøven opp fra overflatelaget på Mars, og dette overflatelaget blir stadig bombardert med UV-stråling og solvindpartikler fra sola, fordi Mars' svært tynne atmosfære ikke beskytter overflaten fra dette. Solvindpartikler og UV-lys er kjent for å bryte ned karbonforbindelser, derfor er det faktisk overraskende å finne slike karbonforbindelser i en overflateprøve på Mars.

Dette kan kanskje tyde på at det nydannes karbonforbindelser i Marsoverflaten på en eller annen måte. Og det i seg selv er oppsiktsvekkende nok. Selv om det altså ikke er en "jordrystende" nyhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke de har funnet liv på Mars, men kan jo være at de har funnet spor etter utødde bakterier eller en eller annen form for flora.

Nei, liv har de helt sikkert ikke funnet. Jeg kan gjerne innrømme at jeg hadde et håp om at de kunne ha oppdaget sterke tegn på tidligere liv, men etter at de tonet ned ordbruken er nok sjansen for det minimal.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...