Morfeo Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Vel, du har PS Vita som har knapper og touchskjerm, du har tablets og mobiler som har touchskjerm. Ingen av disse gjør akkurat det samme som Wii U, som du ville sett hadde du lest hele posten min. Ellers viser dette igjen at, ja, det kommer an på hvor man legger listen, for du har selvsagt rett i at Vita har knapper og touchskjerm og at både tablets og mobiler og mye annet har touchskjerm. Dette er uansett en meningsløs diskusjon, da det ikke er noen tvil om at Wii U gjør noe nytt. Om det nye har verdi for deg er dog en annen sak, og ikke noe jeg gidder å argumentere over. Lenke til kommentar
tankbug Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Det er vel heller motsatt. Jeg er svært interessert i å prøve noe nytt, men ikke noe som er en copypaste av et annet spill, om det så er i samme serie. Ikke at det nye mario-spillet passer til den beskrivelsen, men uansett så er jeg ikke enig i at det er vits i å utelukke spill på den måten. For eksempel Assassin's Creed er en copy/paste serie av knallbra spill. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Jeg tviler sterkt på at PS3/Xbox 360 vil gi bedre grafikk enn Wii U om 6-12 måneder, akkurat nå er det fullt riktig å bruke klisjeen "utviklerne må lære seg å bruke konsollen skikkelig." Jeg kan forestille meg at det er veldig få spill på Wii U som faktisk er programmert til å bruke EDRAM-biten av minneområdet, og når hovedminnet har halve minnebåndbredden sammenlignet mot Xbox 360 er det ikke rart om mange av portene kjører dårlig i dag. Dette vil forhåpentligvis løse seg når utviklerne får programmert spillmotorene til å legge frame buffer i EDRAM. Jeg tviler sterkt på at det er noen Wii U spill som ikke bruker eDRAM'en til framebufferet, det spørs om det engang er mulig å ikke bruke det. Men fremtidige spill kan godt tenkes å ta bedre bruk av eDRAM'en (til andre ting enn bare framebufferet). CPUen er definitivt mindre kompleks enn den man finner i Xbox360 eller PS3, spørsmålet er hvor mye den manglende kompleksiteten spiller inn for spill. Når det kommer til RAM, så er det en stor mengde EDRAM som ligger rett på GPUen (ryktene sier 32MB som visstnok er nok for å romme hele frame bufferen i dagens spill.) Om man tar vekk det enorme sluket av båndbredde en frame buffer er har Wii U 12.8GB/s dedikert for teksturer, shadere og spillkode, og det er langt bedre enn hva dagens konsoller har. Xbox 360 har også eDRAM der framebufferet ligger (minus frontbufferet), mens PS3 har en dedikert minne og båndbredde til CPU og GPU (der RSX også låner minne og båndbredde fra XDR minnet). Begge disse har da langt mer båndbredde til teksturer etc. enn Wii U. Dette og inkluduert en betydlig mindre CPU og under halvparten av strømforbruket til Xbox360 Slim lover ikke bra og det hele er ganske skuffene. Men alikevel, ikke noe av dette vil få meg til å ikke kjøpe en Wii U og ha det morro med en del eksklusive spill til konsollen. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Jeg tviler sterkt på at det er noen Wii U spill som ikke bruker eDRAM'en til framebufferet, det spørs om det engang er mulig å ikke bruke det. Men fremtidige spill kan godt tenkes å ta bedre bruk av eDRAM'en (til andre ting enn bare framebufferet). Xbox 360 har også eDRAM der framebufferet ligger (minus frontbufferet), mens PS3 har en dedikert minne og båndbredde til CPU og GPU (der RSX også låner minne og båndbredde fra XDR minnet). Begge disse har da langt mer båndbredde til teksturer etc. enn Wii U. Dette og inkluduert en betydlig mindre CPU og under halvparten av strømforbruket til Xbox360 Slim lover ikke bra og det hele er ganske skuffene. Men alikevel, ikke noe av dette vil få meg til å ikke kjøpe en Wii U og ha det morro med en del eksklusive spill til konsollen. Problemet er vel da at man ikke vet hva man bør bruke EDRAMet til, som du selv nevner. Visstnok er minnebrikkene sertifisert for 800/933/1066, om Nintendo kjører minnet på 933/1866 får de 15GB/s og 1066/2133 er godt for 17GB/s. Jeg tenkte mer på at 360s 10MB med EDRAM visstnok har vært litt for lite om man vil kjøre MSAA (ikke at det er så relevant i dag når nesten alt av spill bruker deferred rendering,) det kan bety at Wii U vil få langt mer imponerende grafikk i Wii U-eksklusive spill enn multiplattformspill. Det er helt klart at GPUen Nintendo har lagt ved har flere transistorer enn PS360 har, sammen med en nyere grafikkarkitektur (som burde levere mer ytelse per transistor) og (mest sannsynlig) en mer effektiv minnekontroller er det ikke sikkert ulempen er så kritisk som den ser ut til å være på papiret. Fortsatt skuffende, jeg tror vi begge er enige i at de kunne med fordel brukt litt mer effekt og litt mer strømsultne komponenter. For eksempel er det et mysterie for meg at de villle ha bakoverkompatibilitet med Wii når spillbiblioteket med gode spill fra Wii er rimelig labert, det tar 10 sekunder å restarte maskinen til "Wii-mode," og de har gjort mange offer ytelsesmessig for å begrense strømforbruket. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 10MB eDRAM er ikke engang nok til 2xMSAA i 720p. Men utviklerne er nødt til å løse det med å enten redusere oppløsningen eller å bruke tiled rendering, for framebufferet må sitte i eDRAM'en da det er også der ROP'ene sitter. Nei det ser ikke helt mørkt ut for Wii U. Konsollen har som nevnt fordeler med større GPU, mer moderne rendering pipeline, trolig mer effektiv minnekontroller og bedre båndbredde sparene funksjoner og ikke minst mer minne. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 (endret) Fortsatt skuffende, jeg tror vi begge er enige i at de kunne med fordel brukt litt mer effekt og litt mer strømsultne komponenter. For eksempel er det et mysterie for meg at de villle ha bakoverkompatibilitet med Wii når spillbiblioteket med gode spill fra Wii er rimelig labert, det tar 10 sekunder å restarte maskinen til "Wii-mode," og de har gjort mange offer ytelsesmessig for å begrense strømforbruket. Å være bakoverkompatibel med den største konsoll-suksessen i deres historie, er en no-brainer. Det finnes uhorvelig mengder Wii-spill og utstyr der ute, og til tross for din personlige smak (som jeg personlig er uenig i), så har massemarkedet også i stor grad omfavnet biblioteket på Wii, noe en enkelt ser ved å sjekke ut en liste med feks de 20 mest solgte spillene denne generasjonen. Da var det mye rarere at Wii i sin tid var bakoverkompatibel med en Gamecube som i all hovedsak var en nisje-konsoll for Nintendo-entusiaster, dog, begge deler er gunstig for å få nye kunder til å skaffe seg den nyeste (men dyrere) konsollen heller enn den eldre, billige. Endret 22. november 2012 av taterfyrings Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå