KoKo_ Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Hei Jeg ble nettopp oppringt av Autoselect AS i Oslo angående å utvide garantien på bilen min (Skoda Octavia Elegance 2011). Den ble opprinnelig kjøpt i slutten av 2010 med 2 års fabrikkgaranti og 1 års utvidet garanti. Jeg ble nå tilbudt å utvide garantien med 2 nye år slik at det tilsammen blir 5 år fra kjøpsdato. (Slik som de fleste biler nå blir solgt med som standard fabrikkgaranti) Kostnaden for de to ekstra årene er 8650,- Yay or Nay? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 (endret) Uten at jeg er noen ekspert på området, har du satt deg inn i hva denne garantien dekker i forhold til hva de lovpålagt må tilby deg i 5 år form av reklamasjonsrett? Endret 21. november 2012 av Kent Touch This Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 Den er importert fra Sverige, så reklamasjonsretten er kanskje begrenset? Jeg fikk akkurat tekst på mail med info. Klipper den inn under her: --- Bekrefter her tilbud på utvidelse av tilleggsgarantien på din bil med ytterligere 2 år. Totalt 5 år fra første gangs registrering og med lik garantiperiode som tilsvarende bil kjøpt ny i Norge. Kjørelengden er imidlertid inntil hele 150.000km og ikke 100.000km som i Norge. Garanti generelt betyr mer en noensinne, uansett hvor lenge man planlegger å beholde sin bil. Lengre garanti på importbiler er mye mer aktuelt og etterspurt i markedet nå enn tidligere. Dette fordi alle nye biler i Norge er solgt med minimum 5 års garanti de siste 2 årene. Disse bilene som bruktbiler i markedet vil være betydelig mer attraktive og med høyere annenhånds verdi enn biler uten, eller med kort gjenstående garanti. De som derimot velger å beholde bilen de første 5 årene ønsker ikke uforutsette reparasjonskostnader. Bilene er mer komplekse, har mer elektronikk enn tidligere, og sjansen for feil som ikke er relatert til slitasje og kjørelengde er større. Autoselect har mottatt jevnlige henvendelser fra kunder som ser at vi de siste 2 årene har tilbudt biler med 5 års garanti. Dette er kunder som tidligere ikke fikk tilbud om tilleggsgaranti og fra kunder som fikk avtale med kun 1 år tilleggsgaranti, og som nå etterspør utvidelse av denne. Vi fikk fra vår garantipartner mulighet til å tilby kunder som ikke hadde noen form for tilleggsgaranti, 3 tilleggsår på biler som var registrert etter 1/1-2010. Dette gjaldt ca. 100 kunder og hvor interessen for dette viste at nesten samtlige ønsket utvidet garanti. Vi har et tilsvarende antall kunder som kun har 1 tilleggsår og som vi nå kontakter for samme tilbud om utvidelse til 3 år. Det er ikke garantier vi tjener penger på men primært megling av biler til privatkunder og andre forhandlere. Autoselect ønsker imidlertid å ha et helhetlig produkt tilpasset dagens marked og norsk standard. Da Autoselect kun innehar en meglerfunksjon, står våre kunder formelt som selvimportør, uten de rettigheter som ligger innunder norsk kjøpslov. For å erstatte denne, er 5 års garanti derfor ekstra viktig å kunne tilby, og som en tjeneste både til nye og eksisterende kunder. Da nybilgarantien normalt skal tegnes ved bilens kjøpstidspunkt gjelder tilbudet ved en etablering nå. Pris for utvidelse med ytterligere 2 år kr. 8.650,-. Vedlegger for ordens skyld en plansje av garantiomfanget selv om du kanskje fikk denne fra tidligere eier. Dette er fortsatt den mest omfattende tilleggsgarantien for importbiler som er tilgjengelig i markedet. Du kan ha flere feil samtidig med en begrensning på hele 60.000 + mva pr. feil og begrenset oppad til det bilen kostet som ny. Her er det heller ingen egenandel og du benytter ditt nærmeste lokale merkeverksted i hele perioden som igjen fakturerer vår garantipartner. Jeg kontakter deg igjen over helgen for eventuelle spørsmål eller ønske om å utvide garantien. --- Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Om den er importert stiller det seg annerledes med tanke på kjøpsloven og slikt ja. Jeg synes ikke prisen i seg selv for to års garanti var veldig avskrekkende, men du kan jo eventuelt undersøke med forsikringsselskapet ditt. Vet at flere selskap kan gi deg forsikring mot motorhavari, girkasseras osv. I bunn og grunn blir det en vurdering du selv må gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå