Gå til innhold

Air i7 vs Pro retina i5

aloras

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå bestemt meg for å kjøpe mac for første gang, og valget står da mellom Air og Pro Retina.

Studerer kommunikasjonsteknologi på NTNU og bruker derfor maskinen mye til programmering og den slags som hører til. Ser selvfølgelig også video, surfer normalt etc.

Jeg syns jeg bør gå for en maskin med 8gb ram og 256 ssd. Prosessor er enda ikke bestemt da jeg ikke vet helt ytelsesforskjellene.

Foreløpig oppsett av air:

13" med 256SSD, 2Ghz i7, 8gb ram ellers standard (14090,-)

Foreløpig oppsett av pro:

13" retina med 256SSD, 2,5Ghz i5, 8gb ram ellers standard (16500,-)

Det som frister mest er air'en, pga. lavere pris. Spørsmålet er egentlig hva som yter best? En 2ghz i7 eller en 2,5ghz i5?

I tillegg er skjermen på air'en lavere oppløst enn elitebooken jeg har hatt i tre år (1920x1200), og det er jo litt kjedelig å gå ned i oppløsning.

Noen her inne som har noen ideèr eller?

Endret av [NOR]Andreas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er neppe noe merkbar ytelsesforskjell på CPU'ene annet enn i syntetiske benchmarks. I alle fall ikke innen de bruksområdene du har ramset opp. Kanskje du sparer noen millisekunder i kompileringstid.

Jeg har mye de samme bruksområdene som deg (spesielt programmering) og klarer meg meget bra med 1600x900 skjermen på min NP900X4C, men høyere oppløsning er jo alltid digg.

Begge maskinene vil uansett ha mer enn nok ytelse til disse bruksområdene, så ville heller konsentrert meg om du synes skjermen er verdt de ekstra pengene.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke det er så mye forskjeld på cpu-ene. Selv hadde jeg tenkt å kjøpe en Air med akkurat samme specs som du skriver. Det du ekentlig betaler 2000,- elkstra for er skjermen. Der er sikker tøft med retina, men det er ikke mange som harmet behov for det. Air er jo den letteste av dem, og det er jo fint siden du har den med deg hver dag til skolen. Selv hater jeg å drasse på min tunge 15,6" pc på skolen hver dag. Jeg mener du bør velge Air. Men det er smak og behag.

Test av retina: http://www.hardware.no/artikler/apple-macbook-pro-13-med-retina-skjerm/114457

Test av Air: http://www.hardware.no/artikler/apple-macbook-air-13/111210

Lenke til kommentar

Ytelsesmessig vil du ikke merke all verden, men Air har merkbart dårligere skjerm. Ikke bare når det kommer til oppløsning, men MBP uten retina har langt bedre farger enn MBA. Så for de 2.000 kronene får du bedre farger og høyere oppløsning. I mine øyne er retina verdt prisforskjellen.

Det jeg digger med MBA er at den er liten og lett :) Jeg valgte MBP, brodern gikk for Air og det er begge 2 konge maskiner, men for meg som har foto som hobby var Air sin skjerm et stort ankepunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...