Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykologen sa jeg kunne bli lagt inn...

snorkeren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Omtrent 7 milligram. 10 og 5 annen hver dag.

Selv mener jeg det riktige er å trappe ned, siden du selv har startet tråden og bedt om hjelp til å vurdere det. Og det selv om anti-psykotiske medisiner gir økt sensitivitet i hjernen og gjør deg mer mottagelig for psykose enn før du begynte medisineringen. Det er derfor viktig å ikke vente for lenge med et forsøk på å være medisin-fri (slik som å vente mange år). Og jeg mener desto raskere det skjer desto bedre. Og det bør skje med tett oppfølging. Jeg mener også at du bør fortsette med lykkepiller. Det er sikkert lettere for deg å få gjennomslag for å slutte på lykkepiller, enn på anti-psykotiske, men jeg mener du bør gjøre motsatt, altså trappe ned den anti-psykotiske og fortsette på lykkepillene.

pet-aripiprazole.JPG

Lenke til kommentar

Forebyggende arbeid er ikke så viktig. Det er først et problem når folk løper rundt på trikken med kniv.

Det er andre risikoer enn psykose også i forhold til anti-psykotisk medisin. Det er også bivirkninger som indre rastløshet og sterk uro. Som igjen kan føre til sterk aggresjon, så det er ikke så enkelt.

Lenke til kommentar

Forebyggende arbeid er ikke så viktig. Det er først et problem når folk løper rundt på trikken med kniv.

Akk ja, den vanlige oppfattelse blant allmuen er vel at en psykotisk person nødvendigvis er en aggressiv, utagerende, hypervoldelig drapsmaskin ...

I Stavanger har man jo bl.a. TIPS-kampanjen, så jeg tror forebyggende arbeid er et satsningsområde på mange felt i psykiatrien, og i det medisinske fagfeltet for øvrig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Onde tunger vil ha det til at noen på psykiatriske sykehus er helt voldelige (uten å ta stilling til hvordan de ble det), og at de slippes ut når nødvendig ... slik at vi skjønner at her trenger vi psykiatriske sykehus (spøk)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Selv mener jeg det riktige er å trappe ned, siden du selv har startet tråden og bedt om hjelp til å vurdere det. Og det selv om anti-psykotiske medisiner gir økt sensitivitet i hjernen og gjør deg mer mottagelig for psykose enn før du begynte medisineringen. Det er derfor viktig å ikke vente for lenge med et forsøk på å være medisin-fri (slik som å vente mange år). Og jeg mener desto raskere det skjer desto bedre. Og det bør skje med tett oppfølging. Jeg mener også at du bør fortsette med lykkepiller. Det er sikkert lettere for deg å få gjennomslag for å slutte på lykkepiller, enn på anti-psykotiske, men jeg mener du bør gjøre motsatt, altså trappe ned den anti-psykotiske og fortsette på lykkepillene.

pet-aripiprazole.JPG

Så jeg kan bare bli psykotisk ved å bruke antipsykotikum? Og ikke ellers?

Lenke til kommentar

Det er sånn at antipsykotisske medisiner generelt øker følsomheten til D2 dopamin reseptorer i forhold til respons på stimuli, som igjen gjør at en kan bli mer følsom når en slutter, men abililfy er også en delvis D2 agonist, som demper effekten for det middelet sammenlignet, sammenlignet med andre anti-psykotiske medisiner.

http://www.ncbi.nlm....pubmed/21402722 Så ifølge forsknings-artikkelen er risikoen for det ved avslutning mindre med det middelet du bruker eldre midler, så det er ikke sikkert den økte risikoen ved avslutning som mange forventer her, er korrekt likevel (følsomheten for abilify i undersøkelsen er lik placebo). Jeg mistenker at det kan skyldes den lange halveringstiden til stoffet, men det er ikke sikkert. Uansett senker stimulerende midler som ritalin, over tid D2 følsomheten. Så hva som virker best mot tankekaos kan debatteres. Det er en liten økning i i D2 densitet, men ikke stor. Som kan sees på grafene. Og ingen supersensitivitet relativt til placebo etter avslutning, så som konklusjon tror jeg at det å slutte på medisinen har gode odds.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Et filosofisk spørsmål kan bli om en skal gå på medisiner hele livet fordi det er en risiko for psykose om en slutter, når det beviselig er masse komplikasjoner eller en ganske sikker nedside om en fortsetter lenge nok. Det blir et spørsmål om sannsynlighet og odds. Om en er villig til å ta en risiko som etter min mening kan være verdt å ta.

Lenke til kommentar

festen @ Enig med deg at det ikke er bra å stå på sterke medisiner hvis skadene er større enn gevinsten. Hva som er god helsehjelp må vurderes i hvert enkelt tilfelle, da et hvert sykdomsforløp er unikt. Spesielt gjelder dette psykisk sykdom.

Snorkeren har blitt forklart risikoen for forverring av kvalifisert helsepersonell som har god kjennskap til ham og hans sykdom. Da bør han tenke seg mer enn én gang om før han kutter ut medisiner han trenger. Og under en hver omstendighet ikke på bakgrunn av hva noen tilfeldige nick har sagt på internett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig i det. Når det er studier av legemidler av den typen som omtales her er det vanlig at 50-75 % slutter på legemidlene før studiene er over. Det er helt uvanlig med andre typer legemidler. Som forteller noe om hvor plagsomme legemidler det er. Og når de med autisme spekter lidelser kan være dårlige til å formidle bivirkninger, syns jeg ihvertfall at det er naturlig å gi min støtte. http://www.beforeyou...antipsychotics/

http://www.beforeyoutakethatpill.com/index.php/2009/01/27/abilify-me-to-find-the-utility-of-this-drug-for-depression/

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg avtalte med psykiateren at jeg kunne prøve å se om det går bra å gå uten medisiner. Så jeg sluttet med abilify på mandag. Jeg kjenner ingen forskjell på da jeg gikk på abilify og nå. Betyr det at jeg er frisk, eller betyr det at abilifyen ikke er ute av kroppen ennå? Hvor lenge er det til abilify egentlig går ut av kroppen? Psykiateren sa en måned, men går det en måned selvom jeg bare tok 7 milligram?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor du har dine prosenter i fra, festen, og kan derfor heller ikke legge dem til grunn. Påstander som ikke bevises, trengs heller ikke motbevises.

Artikkelen du linker til handler om noe helt annet enn temaet som Snorkeren tar opp. Det er på ingen måte riktig å sammenlikne Snorkeren med utviklingshemmede personer.

Kvalifisert helsepersonell må gjøre en individuell vurdering av behandling i hvert enkelt tilfelle. Det har skjedd med Snorkeren, men om han velger å følge legen og psykologens klare anbefaling er selvsagt hans valg. Sånn er det å ha selvbestemmelse, han har også rett til å gjøre dårlige valg.

Problemet i psykiatrien er ikke først og fremst medisiner eller ikke medisiner - men at pasientene som oftest får kun medisiner, og ikke tilstrekkelig av det andre de trenger for å få god nok helsehjelp. Det skyldes at disse tjenestene i for liten grad finnes. Da er utfordringen ofteste å gi medikamneter som hjelper noe, men har bivirklinger - eller la pasienter gå psykotiske.

De av oss som har arbeidet med psykotiske vet at valget ikke er vanskelig. Å være psykotisk er en voldsom påkjenning for pasienten og det er oftest viktig å unngå at noen havner i psykose. Det tar røflig ett år å komme seg etter en psykose, men det er selvsagt store individuelle forskjeller. Ofte kan vi ikke helberede pasientene, men vi kan og skal, forsøke å ikke gjøre deres plager større.

Lenke til kommentar

Jeg avtalte med psykiateren at jeg kunne prøve å se om det går bra å gå uten medisiner. Så jeg sluttet med abilify på mandag. Jeg kjenner ingen forskjell på da jeg gikk på abilify og nå. Betyr det at jeg er frisk, eller betyr det at abilifyen ikke er ute av kroppen ennå? Hvor lenge er det til abilify egentlig går ut av kroppen? Psykiateren sa en måned, men går det en måned selvom jeg bare tok 7 milligram?

Min ukvalifiserte gjetning tilsier at du har ca. 3,5mg i kroppen nå, og at du på tirsdag vil ha 1,75mg, og på neste lørdag om litt over en uke vil ha ca. 0,8 mg i kroppen.

Lenke til kommentar

festen@ Det er ikke så mye mer relevant å hente en artikkel om kronisk schizofreni. Det er det vel heller ingen som har sagt at Sorkeren er. Skal du dokumentere en påstand, må dokumentasjonen være relevant.

Men du unngår det sentrale poenget mitt; du kan ikkke slutte fra gruppenivå til individnivå. Hvordan kan du vite hva som er best for Snorkeren hvis du ikke har kvalifikasjonene og har undersøkt ham selv? Det er ikke mulig. Derfor skal Snorkeren også være varsom med å følge dine råd.

Lenke til kommentar

du kan ikkke slutte fra gruppenivå til individnivå.

Det er akkurat de skal gjøre. De skal være oppdatert på forskning og greie å trekke teori over til praksis. En behandler ser kanskje ikke så mye til kinetiske bivirkninger f.eks ved off label bruk, men de er der, og det er god statistikk på det. Behandleren skal ha respekt for statistikk og tall. Problemet i bransjen er at hjernen til mange av dem som jobber der, er mer empatiske, enn systematiserende og vitenskapelige (og knapt nok istand til å forstå det teoretiske og baserer seg på egne erfaringer som igjen er basert på begrensede utvalg). Det blir som en øyekirurg som sier, nå har jeg hatt 500 pasienter og ingen har hittil fått hornhinneinfeksjon, så det skjer ikke. Mens det altså skjer 1 av 2-4000 av de som laseroperer seg. Sånne grunnleggende feil, spesielt der begrenset erfaring tar for stor rolle, der du har masse ulike cowboyer spredt omkring i Norge, spesielt i forhold til off label bruk, er totalt dominerende. Det sto i forsknings-artikkelen der middelet som diskuteres (abilify) (se en av linkene mine over) ble brukt i en forsøkstudie mot depresjon utviklet 24 % indre uro, mot 4 % i placebo, altså var middelet bedre til å gi indre uro, enn å kurere depresjon. Til tross for det, vil du typisk ha en eller annen cowboy, ett eller annet sted, som garantert ikke har giddet å lese forskningsartikler, som sier, den bivirkningen har han aldri sett på de han har hatt på det middelet, og kanskje drar slutninger ut fra det om at det ikke er et problem eller ikke skjer. Fordi han rett og slett er i fornektelse eller uintelligent. Som jeg ikke tror er uvanlig i den bransjen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

http://www.beforeyou...for-depression/

An 11% improvement over placebo is not that great and is set off by the fact that Abilify has a lot of nasty side effects and doesn’t work better than other treatments of refractory depression like lithium

Dette er jo noe som det ikke er verd å bruke penger på og å risikere helsa på.

Men du unngår det sentrale poenget mitt; du kan ikke slutte fra gruppenivå til individnivå.

Statistikk er statistikk. Man går fra individ til sum av individer. Det er sannsynligheter. Så blir det odds for behandling. "Interdependence" blir en umulig oppgave å lage statistikk på. Det har vi ikke svar på... kanskje etterpå når alt går galt.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...