HesteHoven Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 (endret) Hei. Jeg er en gutt på 20 år. Er på mitt fjerde, første år på videregående yrkeslinje. Det eneste året jeg klarte å fullføre, var Bygg & Anlegg VG1. Jeg trivdes i klassen og noen av fagene var kjekke. Jeg koste meg i praksisen, jeg liker norsk, matte og engelsk, men av en eller annen fantastisk grunn klarte jeg ikke å bestå året med gode nok karakterer for et ønsket andre år. Jeg sliter ekstremt mye med motivasjonen når jeg holder på med noe jeg ikke har interesser for. Jeg vurderer å slutte på dette året for å begynne i jobb. Til høsten igjen vil jeg ta meg et år på folkehøgskole for å komme meg litt vekk og jobbe med noe jeg interesserer meg for. To år siden, når jeg fikk innkalling til sesjon del 1 var det som et lys gikk opp for meg. Jeg hadde veldig lyst til å gå i militæret. Jeg har hørt mange historier fra folk som har vert der før meg, og det var noe jeg ville. Jeg svarte på sesjon del 1 spørsmålene, jeg holdt til og med unna informasjon som visse hud problemer i kaldt klima og påvist svak astma (som jeg ikke har kjent til de siste årene). Men tiden gikk, og jeg ikke ikke innkalling til sesjon del 2. Har ikke fått innkalling igjen siden. Jeg kjenner folk som sliter med diverse fysisk og psykologisk som fikk innkalling til sesjon del 2, men måtte gjøre mye for å slippe. Har avtalt en time hos rådgiver i neste uke, selv om jeg ikke har troen på å få mye hjelp. Min tid hos rådgivere har ikke vert til noe nytte. Hos rådgiver i 10. klasse fikk jeg mye feilinformasjon og endte opp med at rådgiveren satt opp ønsket skoleliste for meg. Etter dette har jeg vert flere ganger hos rådgivere som ikke vet noe av det jeg vil ha svaret på. En annen historie var den gangen jeg var hos to rådgivere som ikke tilhørte skolen jeg sluttet på, som jeg fikk vite ikke var mulig, men jeg fikk det til likevel. Hun var en hyggelig dame med mye fin informasjon om tull jeg ikke kunne bruke eller fikk noe nytte utav. Spørsmålene jeg hadde (forbedre karakterer yrkeslinje osv.) visste hun ikke noe om. Det hun endte opp med å gjøre var å gi meg nummeret hennes, slik at jeg kunne fortelle hun hva jeg fant ut så hun kanskje kunne hjelp andre med samme problemet senere. Jeg har et svakt håp om det er mulig å forbedre noen karakterer fra Bygg & Anlegg VG1 slik at jeg kommer inn på IKT-Service fag, etter et år på folkehøgskole. Er det noen som vet om dette er mulig? Endret 21. november 2012 av HesteHoven Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Jeg gikk selv yrkesfaglig i min ungdom og slet som deg med motivasjonen. Når jeg var yngre så var det 1000 ting som var mer gøy å drive med og skolen var ikke en av de. Har hele livet også kjeda meg fort om jeg har drevet med noe jeg egentlig ikke har interesse for, men dette har heldigvis blitt bedre med alder. Kommer litt an på hvordan man vinkler ting oppi sitt eget hode. Alt er egentlig interessant så lenge man ikke alltid ser ting på A4 måten ting er satt opp på. Jeg droppa selv ut av videregående da jeg ikke kom inn på linjen jeg egentlig ville inn på. Dette er selvfølgelig noe jeg har angret på i ettertid, men sånn ble det bare. Jeg tok opp fag i 2005 i en alder av 25 for å få studie kompetanse. Videregående var veldig mye enklere da og jeg gikk ut med meget gode karakterer i motsetning til tidligere. Dette har nok også noe med at jeg gikk der frivillig og var motivert. Jeg ble i 2001 innkalt til militæret litt mot min vilje, men jeg har aldri angret på det året. 12mnd borte fra alt som er normalt og man lærer mye om seg selv. Ville absolutt anbefalt dette om du ønsker det og har mulighet. Man vokser mye på et slikt år. Å forbedre karakterer er ikke noe problem, men det er opp til deg å stå på for å få det til. Om du gør en innsats nå, så kommer du aldri til å angre på det ever.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå