Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Megler sa det var fastpris, ingenbud runde. Men det kom bud etter vi gav "bud" på den fastsatte prisen.

Lionel_Luthor

Anbefalte innlegg

Hei,

Begynner litt med å fortelle om situasjonen:

Kontaktet en megler angående en leilighet jeg var interessert i, denne leiligheten var helt ny.

I mailen jeg fikk fra megler sa hun det var første mann til mølla prisippet, dvs ingen budrunde. Det var hennes ord.

Vi møtte megler og snakket løst om leiligheten.

Ett par dager senere fikk vi telefon om at det var en annen person som var interessert i leiligheten.

en dag eller 2 etter det kontaktet vi megler og gav bud på prisen som var fastsatt, megler bekreftet at det ikke var noen andre bud.

Ett par timer senere får vi telefon at en annen person har bydd 20 000 over vår sum.

Vi mente dette ikke var lov ettersom megler hadde sagt at det var fastpris, men vi ville ha den, så vi sa vi kunne match den andre personen sitt bud.

Da fikk vi den.

Har skrevet kjøptskontrakten, har overtatt nøkkelen til leiligheten og alt er betalt.

Spørsmålet mitt er, kan jeg kreve de 20 000 tilbake fra megler/selger?

Jeg traff selger/bygger i dag, han mente dette som megler gjorde var lov og jeg ikke hadde noe og komme etter.

Vist jeg har rett til å få penger tilbake, så hadde jeg satt veldig pris på en link til en lov som bekreftet dette.

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Begynner litt med å fortelle om situasjonen:

Kontaktet en megler angående en leilighet jeg var interessert i, denne leiligheten var helt ny.

I mailen jeg fikk fra megler sa hun det var første mann til mølla prisippet, dvs ingen budrunde. Det var hennes ord.

Vi møtte megler og snakket løst om leiligheten.

Ett par dager senere fikk vi telefon om at det var en annen person som var interessert i leiligheten.

en dag eller 2 etter det kontaktet vi megler og gav bud på prisen som var fastsatt, megler bekreftet at det ikke var noen andre bud.

Ett par timer senere får vi telefon at en annen person har bydd 20 000 over vår sum.

Vi mente dette ikke var lov ettersom megler hadde sagt at det var fastpris, men vi ville ha den, så vi sa vi kunne match den andre personen sitt bud.

Da fikk vi den.

Har skrevet kjøptskontrakten, har overtatt nøkkelen til leiligheten og alt er betalt.

Spørsmålet mitt er, kan jeg kreve de 20 000 tilbake fra megler/selger?

Jeg traff selger/bygger i dag, han mente dette som megler gjorde var lov og jeg ikke hadde noe og komme etter.

Vist jeg har rett til å få penger tilbake, så hadde jeg satt veldig pris på en link til en lov som bekreftet dette.

Har man sagt fastpris, må man stå ved det. Man kan ikke etterpå bare angre seg og gjøre om budrunden til en "ordinær" budrunde.

Det høres veldig rart ut at megler har gjort dette. Kan det være at megler har tatt forbehold noe sted?

Det er mulig du i utgangspunktet hadde rett til å kjøpe leiligheten til fastprisen såfremt du faktisk var første budgiver. Problemet ditt er imidlertid at du har akseptert å betale kr 20 000 mer. Dette kan tolkes dit hen at det dermed var enighet om at fastpris-prinsippet ble forlatt.

Samtidig var kanskje situasjonen slik at du hadde valget mellom enten å betale de kr 20 000 ekstra eller å se at eiendommen gikk til den andre budgiveren for deretter å protestere/reise sak med krav om å få overta eiendommen til fastprisen.

Det er mulig at man vil se det slik at du bød 20 000 ekstra fordi du ville unngå sistnevnte situasjon - men at du mente å forbeholde deg retten til å kreve tillegget tilbake. Mao. at du ikke har akseptert at man fravek fastprisprinsippet til tross for budøkningen din.

I så fall burde du imidlertid ha protestert kjapt; helst burde du ha formidlet forbeholdet ditt klart og tydelig allerede da du økte budet. Du burde nok også gjort dette klart før du faktisk overførte beløpet.

Det er stor risiko for at det nå er for sent, og at de kr 20 000 er tapt. Du kan imidlertid sende en e-post til megler og forklare at du var lovet fastpris, at du bød de kr 20 000 rett og slett for ikke å tape leiligheten og kreve refusjon. Om du kommer noen vei? Ville ikke håpe på for mye, men du kan prøve og se.

Lenke til kommentar

Har man sagt fastpris, må man stå ved det. Man kan ikke etterpå bare angre seg og gjøre om budrunden til en "ordinær" budrunde.

Det høres veldig rart ut at megler har gjort dette. Kan det være at megler har tatt forbehold noe sted?

Det er mulig du i utgangspunktet hadde rett til å kjøpe leiligheten til fastprisen såfremt du faktisk var første budgiver. Problemet ditt er imidlertid at du har akseptert å betale kr 20 000 mer. Dette kan tolkes dit hen at det dermed var enighet om at fastpris-prinsippet ble forlatt.

Samtidig var kanskje situasjonen slik at du hadde valget mellom enten å betale de kr 20 000 ekstra eller å se at eiendommen gikk til den andre budgiveren for deretter å protestere/reise sak med krav om å få overta eiendommen til fastprisen.

Det er mulig at man vil se det slik at du bød 20 000 ekstra fordi du ville unngå sistnevnte situasjon - men at du mente å forbeholde deg retten til å kreve tillegget tilbake. Mao. at du ikke har akseptert at man fravek fastprisprinsippet til tross for budøkningen din.

I så fall burde du imidlertid ha protestert kjapt; helst burde du ha formidlet forbeholdet ditt klart og tydelig allerede da du økte budet. Du burde nok også gjort dette klart før du faktisk overførte beløpet.

Det er stor risiko for at det nå er for sent, og at de kr 20 000 er tapt. Du kan imidlertid sende en e-post til megler og forklare at du var lovet fastpris, at du bød de kr 20 000 rett og slett for ikke å tape leiligheten og kreve refusjon. Om du kommer noen vei? Ville ikke håpe på for mye, men du kan prøve og se.

Hei xxx

Oversender prospektet på xxx, se vedlegg.

Det er planlagt overtakelse den 20. november i år og utbygger opplyser at det skal være godt i rute til denne datoen.

Leiligheten leveres innflytningsklar ja.

Dersom du ønsker det kan vi evt avtale en tid for et informasjonsmøte her hos meg på kontoret.

Her gjelder første mann til møllen prinsippet ettersom det er faste priser, så dvs ingen budrunde.

Hører gjerne fra deg!

Det er mailen jeg fikk fra megler.

Jeg tok dette opp med selgeren(ikke megler) i går på overtakelse "møte" eller hva det heter.

men jeg kom ingen vei med han. Jeg har jo ikke greie på dette, så det er litt vanskelig å være så påståelig før jeg har noe fakta.

Budjournal:

31/10/12 09:54 mitt bud på prisen som var satt

31/10/12 14:30 bud på 20 000 over min pris

31/10/12 14:50 samme pris som over, bud akseptert.

Selger begrunnet dette med at han "ville" selge til meg, og ikke den andre personen!

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener du bør ta kontakt med megler. Påpek nettopp dette og si at du hadde rett til å kjøpe leiligheten til fastpris idet du gav bud først. De 20 000 skal du derfor ha tilbake.

All den tid du faktisk har både budt de 20 000 og betalt dem, er det vanskelig å vinne frem - men du kan prøve.

Det er ikke noe å vente med. I en situasjon som dette taper du fort den rett du måtte ha hvis du venter. Helst burde du som sagt reagert tidligere ved å ta forbehold da du økte budet/betalte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...