Gå til innhold

Plutselige reboots


ebe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jeg har sagt mange ganger før;

spontan-reboots er et problem det er svært vanskelig å sitte her å svare på når man ikke har maskinen foran seg.

Grunnen til det er at det kan være så utrolig mange ting.

Ustabil/for svak PSU, driverproblemer (gjerne skjermkortet), andre systemkonflikter, eller temperatur på cpu eller chipset.

Kan oxo være et av pci-kortene dine som sliter.

 

Et vanlig sted å begynne er å fjerne alt av maskinvare som ikke er "nødvendig" å ha plugget i, og se om dette hjelper. Prøv å bytte ut forskjellige komponenter for å se om det hjelper.

Hvis du etterhvert blir nesten sikker på at det ikke er snakk om hardware-feil, så vil antakeligvis en formatering og rein installasjon av OS gjøre susen.

Lenke til kommentar

Virus er det ikke, det er ikke snakk om blåskjerm, altså ingen feilmld.

Har nettopp lagt inn OS, må være et hardware-problem. Som tunefish sier, så skal jeg sjekke skjermkort da dette er nytt. Noe som også er endret er vifte på chip-set som er byttet ut med kjøleribbe. Temp på cpu ligger på rundt 60 grader, det er vel normalt?

Lenke til kommentar

det er ikke noe uvanlig med en temp på 60 grader. Det kan vere for lite virituelt minne da vil maskinen låse seg og restarte uten bluscreen, ikke nødvendigvis dette som er feil men det kan vere. Det er nok mest sansynlig et hardware krasj mellom komponenter, du kan prøve å oppgradere'

 

 

 

Lykke til :yes:

Lenke til kommentar

Var nettopp borte hos min onkel, som har det samme problemet. Hos han booter maskinen/går i hvilemodus med en gang windows starter. Har funnet ut at det ikke er for liten PSU eller gåen prosessorvifte. Reinstallering er sånn cirka umulig å gjennomføre, da den rebooter før det er mulig for cd-en å spinne opp. :x En tanke: denne maskinen har hvilemodusknapp foran på pc-en. Kan det hende at den har kortsluttet, så med en gang pc-en kommer inn i windows (når drivere for hvilemodusfunksjonen starter) går den inn i en slags dvale. Prosessorviften slutter å snurre, harddiskene spinner ned, men PSU fortsetter å levere strøm. Noen som har en annen forklaring? :shrug:

Lenke til kommentar
Tror ikke rammen er gåen. Den klarer jo å komme seg helt inn i windows.

Det er ikke noe tegn på at R.A.M.'en ikke har problemer for det.

Hvis du har feil med ram'en, så vil ikke det å laste Windows uansett hvilket type windows være en stå stor påkjenning at du kan få fram feil.

Prøv å ta en ram-test elns for å se om det eventuelt er R.A.M.'en din som er problemet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt "MemTest". FIkk 67776 errors. Kan jeg ta tolke det til at ram-brikken er årsak til spontan-boot'ene? Hva slags error er dette? Hvorfor fungerer PCen nå det er så mange errors? Og hva kan grunnen være til at RAMen plutselig kan bli ødelagt slik?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...